کد خبر: 395511
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» تحولات تازه عراق را بررسی می‌کند:

نخست‌وزیری عدنان الزرفی پازل آمریکا در عراق را تکمیل می‌کند؟/ آیا در مقابل پلن B کاخ سفید برای آینده عراق قرار داریم؟

برهم صالح رئیس جمهور عراق با اعلام نام عدنان الزرفی جنجالی ترین نام را از میان نام های احتمالی تصدی نخست وزیری عراق برگزید.

نخست‌وزیری عدنان الزرفی پازل آمریکا در عراق را تکمیل می‌کند؟/ آیا در مقابل پلن B کاخ سفید برای آینده عراق قرار داریم؟
کد خبر: 395511
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، با اعلام نام عدنان الزرفی جنجالی‌ترین فرد را از میان نامزدهای احتمالی تصدی نخست‌وزیری عراق برگزید ( بیشتر بخوانیم ).

برهم صالح و عدنان الزرفی

برهم صالح و عدنان الزرفی

در حالی که رسانه‌هایی همچون «الحره»، وابسته به «صدای آمریکا»، بی‌توجهی معناداری به مکلف شدن محمد توفیق علاوی داشتند، ساعت‌های گذشته توجه بسیار شدیدی به این انتخاب از خود نشان داده‌اند.

در مقابل شاهد مخالفت قاطع قطب‌های اصلی شیعیان از جمله ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی نسبت به این انتخاب هستیم ( بیشتر بخوانیم ).

به اعتقاد کارشناسان این انتخاب به حدی غافلگیرکننده و تعجب‌آور است که شخصیت‌هایی همچون سیدعمار حکیم رهبر جریان «حکمت» را هم بر آن داشت تا در بیانیه‌ای اعلام کند هیچ دخالتی در این انتخاب نداشته است. این بیانیه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم استان نجف اشرف که الزرفی تا چند روز پیش استاندار آن بود، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های جریان حکمت محسوب می‌شود.

همچنین حایز اهمیت است که بدانیم حمله و به آتش کشیدن چند باره کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف و تخریب بخشی از مرقد شهید حکیم در اغتشاشات چند ماه پیش هم در زمانی انجام گرفت که عدنان الزرفی مسئول اول امنیت این شهر محسوب می‌شد. ( بیشتر بخوانیم )

کنسولگری ایران در نجف

آتش زدن کنسولگری ایران در نجف

جالب‌تر آنکه الزرفی جزو اولین شخصیت‌های عراقی بود که توسط پول بریمر، حاکم غیرنظامی آمریکایی عراق، به عنوان مسئول بخش اطلاعات نظامی منصوب شد.

به اعتقاد کارشناسان مدت‌هاست که الزرفی سودای رسیدن به کرسی نخست‌وزیری را داشته و همین امر باعث شده است تا شماری از مطبوعات وی را به سوءاستفاده از امکانات استانداری جهت تبلیغ متهم کنند. او حتی در سال 2011 در این استانداری اقدام به انجام نظرسنجی در مورد میزان محبوبیت خودش کرده بود.

الزرفی بعد از مکلف شدن به نخست‌وزیری در توییتر برنامه‌ 12 بندی کابینه خود را منتشر کرد و قول داد امنیت تظاهرکنندگان را تامین کند، زمینه برگزاری انتخابات آزاد و شفاف را با همکاری سازمان ملل متحد فراهم آورد و کرونا را در عراق ریشه‌کن کند.

نخست‌وزیر مکلف عراق، که از جمله مدافعان ادامه حضور نظامیان آمریکا در این کشور محسوب می‌شود، در بند چهارم برنامه‌های خود جمله کلیشه‌ای «محصور شدن سلاح در اختیار دولت» را مطرح کرد تا از نگاه مفسران به عنوان خط و نشانی برای حشد الشعبی محسوب شود. این خط و نشان و فشارها در حالی علیه حشد الشعبی وارد می‌شود که مدت‌هاست واحدهای آن جزو رسته‌های ارتش عراق قرار گرفته‌اند.

در شرایطی که موشک‌های ناشناس پایگاه‌های آمریکا را در عراق هدف قرار می‌دهند، نشست هفت جانبه ائتلاف‌های شیعه عراقی با شکست مواجه شده، در سایه شیوع کرونا مناطق عراق در قرنطینه قرار دارند و کشورهای صاحب نفوذ در این کشور گرفتار مشکلات داخلی خویش هستند، مکلف شدن عدنان الزرفی به عنوان یکی از متحدان شناخته شده آمریکا برای پست نخست‌وزیری، سوال‌های بسیاری را به خود به همراه می آورد.

آمریکا در عراق حضور نظامی آمریکایی در عراق

از سوی دیگر افشاگری یک رسانه عراقی در رابطه با اینکه نام الزرفی مدت‌ها پیش از سوی طرف‌های آمریکایی با برهم صالح مطرح و دو طرف منتظر فرصت مناسبی برای اعلام رسمی آن بودند هم بر این ابهام می‌افزاید.

در پایان باید پرسید آیا زرفی که قرار است طی فروردین ماه 1399 کابینه خود را معرفی کند، واقعا آن‌گونه که در برنامه 12 ماده‌ای خود اعلام کرده به دنبال پایان دادن به اعتراضات مردمی است یا آنکه برنامه از بین بردن مقاومت مردم عراق را زیر سایه حضور پررنگ‌تر آمریکا در دستور کار خود قرار خواهد داد؟ در حالی که طرف‌های حامی او (کردها و اهل تسنن) پیش از این مواضع خود را در مورد حضور نیروهای بیگانه اعلام کرده‌اند، پرسش مهم دیگر این است که آیا در مقابل پلن B کاخ سفید برای آینده عراق قرار داریم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها