«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

شیوع کرونا باعث کمیاب شدن چه اقلامی در جهان شد؟

همه‌گیر شدن ویروس کووید 19 در سراسر جهان باعث بروز مشکلاتی چون کمبود اقلام بهداشتی، مواد غذایی، بعضی از داروها و همچنین ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده دست شد. کشورهای آمریکا و چین و سپس قاره اروپا بیش از سایر نقاط با این مشکلات روبه‌رو هستند.

شیوع کرونا باعث کمیاب شدن چه اقلامی در جهان شد؟
کد خبر: 396088
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تصاویری که از قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها و صف‌های طولانی برای خرید اقلام مورد نیاز پخش شده نشان می‌دهد مردم از روی وحشت و اضطراب اقدام به خرید بیش از اندازه مواد غذایی، دارو و محصولات بهداشتی کرده‌اند و همین امر موجب کمیاب شدن برخی از کالاها در سراسر جهان شد.

اعتمادآنلاین به نقل از «world atlas» گزارش می‌دهد که هنوز مشخص نیست کووید 19 که حالا عالم‌گیر شده تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند، اما درک حقایقی درباره این بیماری می‌تواند به کاهش اضطراب و وحشت مردم جهان از تلاش برای زنده ماندن در قرنطینه خانگی کمک کند.

آمریکا

ژل ضدعفونی کننده

همان‌طور که شرکت‌ها درصدد آن بودند انبارهایشان را از اقلامی چون دستمال توالت، ژل آنتی‌باکتریال، سوپ کنسروی، شیر، گوشت و مرغ پر کنند، مشخص شد که اوضاع آنقدر هم که مردم گمان می‌کردند دلخراش نیست. مدیرعامل مؤسسه تأمین گوشت آمریکا، آنا پاتز، اعلام کرد که غذا به قدر کافی در انبارها وجود دارد و غذاهای تازه نیز همچنان در حال تولید است.

مدیرعامل شرکت کروگر (Kroger) رادنی مک‌مولن نیز عقیده دارد که اگر مردم دست از انبار کردن بردارند هیچ‌کدام از مواد غذایی کمیاب نخواهد شد. او اظهار داشت که خرید و فروش خواروبار همواره فعال بوده و شرکت در حال پر کردن قفسه‌های فروشگاه‌هاست و آنها تمام وقت کار می‌کند.

مک‌مولن بیان کرد که بعضی انبارها هر روز، بعضی دیگر روزی یک بار و برخی یک روز درمیان، پر می‌شوند. شرکت وندورز (Vendors) که کالاهایی مثل دستمال توالت و مایع ضدعفونی‌کننده دست تولید می‌کند به دلیل حجم بالای تقاضاها کمی با مشکل روبه‌رو شده تا بتواند نیاز بازار را کاملاً تأمین کند. بعضی از شرکت‌ها نیز تصمیم گرفتند تولید کالاهایی را که کمتر مورد تقاضای مردم است متوقف کنند تا بتوانند کالاهای مورد نیاز بازار را تأمین کنند.

اروپا

کمبود اقلام بهداشتی

سوپرمارکت‌های بریتانیا محدودیت‌هایی را برای خرید در فروشگاه و همینطور خرید آنلاین اقلامی چون دستمال توالت، پاک‎‌کننده‌های آنتی‌باکتریال، صابون دست، داروهای مخصوص کودکان و همچنین پاستا مقرر کرده‌اند. این کار پس از آن انجام گرفت که بیشتر قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی شد و به دنبال آن سازمان بهداشت عمومی انگلیس هشدار داد که احتمال اجرای طرح قرنطینه خانگی وجود دارد.

مشاور علمی دولت سر پاتریک والانس (Sir Patrick Vallance) اظهار کرد که «هیچ دلیلی» برای اضطراب و وحشت در خرید وجود ندارد. کالاهای دیگری مثل سفیدکننده، سبزیجات آماده، آب، ژل و اسپری آنتی‌باکتریال و شیرهای مدت‌دار نیز با کمبود مواجه شده است.

چین

کمبود مواد غذایی

شیوع سریع کووید 19 در چین باعث شد که دامداران در تغذیه دام‌های خود با کمبود روبه‌رو شوند. همچنین بسیاری از فروشگاه‌های این کشور نیز بسته شد. طبق گزارش Business Insider، خرید بی‌رویه مردم از هنگ‌کنگ شروع شد و بعد تا سنگاپور، استرالیا، بریتانیا و آمریکا نیز گسترش پیدا کرد.

کمبود داروها و ذخایر پزشکی

دارو

موانع لجستیکی و کمبود کارگر باعث شد تا تولید دارو در چین تحت تأثیر قرار گیرد. چین تقریباً 13 درصد از ترکیبات دارویی را برای بازار آمریکا تولید می‌کند. داروهایی که شاید تولید آنها با مشکل مواجه شود عبارت‌اند از: هپارین، استامینوفن، ایبوپروفن و آنتی‌بیوتیک‌ها.

روشن نیست که دنیا تا چه زمانی با کمبود این داروها روبه‌رو خواهد بود. جبران این کمبودها به شرایط چین و هند بستگی دارد که این 2 کشور چه زمان دوباره مانند سابق به چرخه تولید ادامه دهند و اینکه این بیماری تا چه میزان همه‌گیر شود. اخیراً نیویورک‌تایمز گزارش داد که تأمین مواد استریل و ماسک برای حفاظت از پزشک‌ها و کادر درمانی نیز با مشکل مواجه شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها