هزینه سنگین اختلاف غنی و عبدالله برای افغان‌ها:

آمریکا یک میلیارد دلار از کمک خود به افغانستان را قطع کرد

وزیر خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد تند از ادامه اختلافات میان محمد اشرف‌غنی و دکتر عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، گفته از آنجا که ادامه این تنش "رابطه مستقیم با امنیت ملی آمریکا" دارد این کشور تصمیم گرفته یک میلیارد دلار از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.

آمریکا یک میلیارد دلار از کمک خود به افغانستان را قطع کرد
کد خبر: 396110
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ۰۹:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در این اطلاعیه گفته ادامه اختلافات میان غنی و عبدالله "متاسفانه بی‌احترامی به افغان‌ها، آمریکایی‌ها و تمامی شرکای ائتلاف" جنگ افغانستان است که طی سال‌های گذشته برای برقراری صلح در این کشور در کنار یکدیگر همکاری کرده‌اند.

وی تاکید کرد: "از آنجا که ناکامی در رهبری حکومت (افغانستان) تهدیدی مستقیم برای منافع ملی آمریکا است، دولت ایالات متحده محدوده همکاری‎‌های خود با دولت افغانستان را به طور فوری مورد بازبینی قرار خواهد داد و در کنار اقدامات دیگر، اعلام می‌کنیم که از میزان کمک خود یک میلیارد دلار می‌کاهیم و آماده‌ایم که که برای سال 2021 هم یک میلیارد دیگر کاهش دهیم. ما همچنین در تقاضای خود برای جلب کمک‌های مالی از سوی کشورها در کنفرانس‌های آتی مربوط به کمک به کابل، تجدیدنظر خواهیم کرد".

بیانیه وزارت خارجه آمریکا تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که مایک پامپئو در کابل با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، معاون اجرایی سابق افغانستان به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود شش ماه پیش برگزار شد. نتیجه این روند یک ماه پیش اعلام شد و کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی را برنده این روند اعلام کرد اما عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین این کشور این نتایج را نپذیرفت و خود را برنده انتخابات اعلام کرد.

در ادامه این اطلاعیه که لحن آن تند به نظر می‌رسد وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده است: "ما همچنان اصرار داریم که تنها راه حل اختلاف موجود یک توافق سیاسی است. ما متوجهیم که رهبران افغانستان همسو با تعهدات خود در قبال توافق دوجانبه همکاری میان آمریکا و افغانستان عمل نمی‌کنند و از تشکیل یک تیم همه جانبه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باز مانده‌ و یا از تسهیل زمینه برای آزادی زندانیان دو طرف (نیروهای دولتی و طالبان) غفلت کرده‌اند؛ اقداماتی که قرار است به رسیدن به یک توافق سیاسی و فراهم کردن آتش‌بس گسترده کمک کند. با این حال، ما همچنان مشغول پیش بردن فرآیند خارج کردن مشروط نیروهایمان مطابق شرایط و مفاد توافقی که میان آمریکا و طالبان صورت گرفته، هستیم."

در پایان این بیانیه آمده، واشنگتن از شکل‌گیری یک حکومت فراگیر که پذیرای همه آحاد و اقشار افغانستان باشد حمایت می‌کند و "دولت آمریکا آماده است که ضمن حمایت از این تلاش‌ها بازبینی‌هایی که از امروز در کمک‌های خود به افغانستان آغاز کرده را دوباره مورد توجه قرار دهد."

به نظر می‌رسد پامپئو با کاهش یک میلیاردی کمک‌ها به کابل بنا دارد اشرف غنی و عبدالله را برای رسیدن به یک توافق سیاسی تحت فشار بگذارد چرا که ادامه اختلافات میان این دو به روند اجرایی توافق میان کاخ سفید و طالبان ضربه خواهد زد و ممکن است تصمیم دولت آمریکا برای خروج نیروهایش از خاک افغانستان را به چالش بیندازد.

روز دوشنبه همچنین گزارش شد وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به کابل و دیدار با مقام‌های افغانستان، در پایگاه نظامی دوحه قطر با ملا غنی برادر، مذاکره‌کننده ارشد طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آن طور که گزارش شده تاخیر در آزادی زندانیان طالبان که یکی از پیش‌شرط‌های آغاز مذاکرات بین‌افغانی عنوان شده بود یکی از محورهای اصلی این دیدار بوده و دو طرف بر سر راه‌حلی برای مسامحه بر سر این مورد رایزنی کرده‌اند.

تحلیل‌گران که توقف پامپئو در دوحه قطر و ملاقات با ملابرادر را غیرمنتظره خوانده‌اند، می‌گویند وزیر خارجه آمریکا پس از "ناکامی" در حل اختلاف میان رهبران افغانستان، به دوحه رفته بوده تا در گفت‌وگو با طالبان مانع فروپاشی توافقی شود که به موجب آن آمریکا بنا دارد طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود را پایان یافته اعلام کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها