کد خبر: 396271
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ۰۸:۵۰:۲۳
| |

شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

باید بخش خصوصی را به سمت بازار تولید سوق داد/ برنامه‌های کارشناسی به شعار جهش تولید جامه عمل می‌پوشاند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید با پشتیبانی بانک ها، بیمه ها و گمرک بخش خصوصی را به سمت بازار تولید سوق داد.

باید بخش خصوصی را به سمت بازار تولید سوق داد/ برنامه‌های کارشناسی به شعار جهش تولید جامه عمل می‌پوشاند
کد خبر: 396271
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ۰۸:۵۰:۲۳

اعتمادآنلاین| سید کمال الدین شهریاری درباره ملزومات اجرایی شدن جهش تولید در سال جاری، بیان کرد: مقام معظم رهبری سال گذشته را تحت عنوان رونق تولید نامگذاری کردند و سال جاری را نیز جهش تولید نامیدند. اما بنده همواره این گلایه را از دولت و سایر قوا داشته ام که چرا شعارهایی که مقام معظم رهبری تعیین می کنند، صرفا در حد شعار باقی مانده و بر روی کاغذهای اداری و نامه ها چاپ می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه آنطور که باید و شاید اقدام عملی برای تحقق شعار سال انجام نشده و آن میزان که رهبری انتظار دارند جامه عمل به این شعارها پوشانده نمی شود. آنچه که باید برای تحقق شعار رونق تولید در سال 98 انجام می شد و تاثیر خود را در معیشت و اشتغال مردم نشان می داد، صورت نگرفت.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری امسال را با تاکید بیشتری بر تولید به نام جهش تولید نامگذاری کردند. هر حرکتی که در نهایت منجر به افزایش تولید می شود نیاز به زمینه مساعدی به نام محیط کسب و کار دارد. شاخص محیط کسب و کار در دنیا تعریف شده است و کشورها بر اساس این شاخص ارزیابی می شوند. شاخص محیط کسب و کار تحت تاثیر عوامل متعددی نظیر قوانین و مقررات، بروکراسی اداری، نظام بانکی، نظام مالیاتی، قوانین بیمه و گمرک ، صدور مجوز و اعطای تسهیلات قرار دارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: دولت و حاکمیت باید با ابزاری که در دست دارند سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری کرده و برای آنان انگیزه ایجاد کنند. باید با پشتیبانی بانک ها، بیمه ها و گمرک بخش خصوصی را به سمت بازار تولید سوق داد. نباید صرفا در سخنرانی ها از سرمایه گذاران حمایت کرد ولی در عمل میدان را برای افراد ناسالم، انحصار طلب و مفسد با پارتی بازی و رانت باز گذاشت.

وی افزود: بانک ها خود به جای حمایت از تولید کننده با ایجاد شرکت ها و هلدینگ ها به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده و خود عاملی بازدارنه هستند. زمانی که تسهیلات با نرخ سود 25 تا 30 درصد است کالای داخلی چگونه می تواند با کالای خارجی که با نرخ تسهیلات 2 درصد تولید می شود، رقابت کند؟. اینکه دولتمردان و مسئولان صرفا در سخنرانی شعار حمایت بانکی، بیمه ای و گمرکی و مالیاتی از سرمایه گذار سردهند کاری درست نمی شود. در طول 40 سال گذشته دولت ها و وزرا آمده اند و این شعارها را داده و رفته اند. باید برنامه اجرایی عملیاتی شود.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما دارای ظرفیت های بالقوه غیر نفتی و نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده است. با مدیریت صحیح و کنار زدن رانت و فساد می توان شاهد جهش تولید باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها