درخواست انتقال خون چابهار از مردم برای اهدای خون

مدیر انتقال خون چابهار با درخواست از مردم برای اهدای خون، گفت: احتمال می‌رود به دلیل شیوع کرونا ویروس در تامین خون برای بیماران شهرستان دچار مشکل شویم.

درخواست انتقال خون چابهار از مردم برای اهدای خون
کد خبر: 396365
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ ۰۸:۴۹:۴۴

اعتمادآنلاین| عبدالرزاق صابری در چابهار اظهار داشت: متاسفانه استان ما یکی از رتبه‌های نخست تالاسمی در ایران است که ازدواج‌های خویشاوندی و برخی باورهای غلط مانند بستن عقد پسرعمو و دخترعمو در آسمان‌ها به این رتبه بالای بیماری در استان دامن زده‌ است؛ اکنون نیز با توجه به شیوع کرونا ویروس و خارج نشدن مردم از خانه‌هایشان چند مدتی است که ما با مشکل تامین خون برای بیماران تالاسمی مواجه شده‌ایم.

مدیر انتقال خون چابهار ادامه داد: معمولاً بیماران تالاسمی ما مربوط به روستاها هستند که به غیر از ازدواج‌های فامیلی، فقر نیز می‌تواند یکی از علت‌های این بیماری باشد چرا که برای آزمایش قبل از ازدواج پول لازم است و تنگدستی باعث می‌شود افراد قید آزمایش را بزنند.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون توسط افراد بومی به این مرکز در چابهار برای نیازمندان به خون شهرستان کفایت نمی‌کند، ادامه داد: معمولاً خون برای شهرستان چابهار از طریق استان که مرکز انتقال خون کشور برایشان ارسال می‌کند، تامین می‌شود و نیاز ما تنها با اهدای خون بومی‌ها در چابهار که نهایتاً روزی به 10 تا 15 نفر می‌رسد، تامین شدنی نیست.

صابری افزود: در حال حاضر خون برای بیماران تالاسمی تامین شده و از آن شرایط قرمز کم‌خونی خارج شده‌ایم اما با توجه به بحران به وجود آمده احتمال می‌رود که باز هم مشکلاتی در این روزها دامن بیماران تالاسمی ما را بگیرد؛ با این حال باید عنوان کنم که مشکل کمبود خون در چابهار و به‌طور کلی استان یک مسئله ریشه‌ای است و تنها شهرستان چابهار 650 بیمار مبتلا به تالاسمی دارد که حل این موضوع همت بالایی می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان آموزشی و بهداشتی وظیفه آگاه‌سازی شهروندان در رابطه با این بیماری را دارند، تصریح کرد: این روزهای بحرانی شیوع کرونا برای بیماران تالاسمی ما مشکل‌آفرین شده و از طرفی تالاسمی مانند یک درخت تنومند و کهنه در استان ما ریشه دوانده و شاید جالب باشد بدانید برخی زوج‌های سیستان و بلوچستان بعد از ازدواج و تنها برای دریافت سند آن برای آزمایش مراجعه می‌کنند.

مدیر انتقال خون شهرستان چابهار از همه مردم درخواست کرد با توجه به کمبود خون در این روزهای سخت، برای اهدای خون، این عمل خیرخواهانه و بزرگ شرکت کنند و در این روزها بیماران تالاسمی را تنها نگذارند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها