روایت مسعود اطیابی از جُنگ‌های پرخنده تلویزیون زیر موشک‌باران

کارگردان سریال نوروزی شبکه 2 با توجه به شرایط کرونایی تا 20 فروردین فیلمبرداری‌اش ادامه دارد؛ او معتقد است تلویزیون باید به سبک جُنگ‌های 20 سال پیش خودش برگردد؛ زمانیکه موشک‌باران بود و جُنگ‌های پُر از خنده احمدزاده جوان روی آنتن می‌رفت.

روایت مسعود اطیابی از جُنگ‌های پرخنده تلویزیون زیر موشک‌باران
کد خبر: 396388
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ ۱۰:۱۸:۴۹

اعتمادآنلاین| امسال تلویزیون زودتر به سراغ کار نوروزی رفت و مخصوصاً تکلیف کار شبکه 1 و 2 را مشخص کرد؛ از سریال "پایتخت"6 بگذریم به 1399 سریال "کامیون" سیدمسعود اطیابی می‌رسیم. را به عنوان سریال نوروزی خود معرفی کرده است.

در ابتدا نام برزو نیک‌نژاد به عنوان کارگردان این سریال، رسانه‌ای شد؛ کارگردانی که بیشتر او را با «ساخت ایران» و «دردسرهای عظیم» می‌شناسند؛ اما رسماً نام سیدمسعود اطیابی کارگردان «تگزاس» و «خروس جنگی» به میان آمد. سریالی که در 30 قسمت 42 دقیقه‌ای قصه‌های کامیون را به تهیه‌کنندگی ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور در شب‌های نوروز روایت می‌کند و تا ابتدای ماه مبارک رمضان این حضورش ادامه دارد.

"کامیون" همزمان با هفته وحدت رسماً در تهران کلید خواهد خورد. مهدی هاشمی نقش اول این سریال تلویزیونی را بازی می‌کند. داستان این سریال را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته، این مجموعه طنز درباره پیشکسوت فوتبالی است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند و پس از آشنایی با سه دانشجو که صاحبخانه به‌دلیل مشکلاتی اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی می‌شود ...

در کنار بازیگران جوان دیگر همچون علی عامل هاشمی، بهنام شرفی، ماهان عبدی و کامیاب دانشپور، هادی مرتضی‌زاده شرکت‌کننده برنامه "عصر جدید" با این مجموعه تلویزیونی به‌عنوان بازیگر معرفی شد.

جالب است که لعیا زنگنه یکی از بازیگران این سریال تلویزیونی در شرایط کرونا به‌قولِ لعیا زنگنه گفت که مصمم‌تر به کارشان ادامه می‌دهند ، همچون سریال‌های دیگر که متوقف نشدند. در کنار مهدی هاشمی و لعیا زنگنه، بیتا سحرخیز، نادر سلیمانی، سیاوش مفیدی، آرزو نبوت و گیتی قاسمی به ایفای نقش می‌پردازند؛ شاید کنار اتفاقات طنز این سریال، بازگشت جهانبخش سلطانی هم به سریال و تلویزیون قابل توجه باشد.

با سیدمسعود اطیابی کارگردان سریال نوروزی شبکه 2 سیما گفت‌و‌گویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

کارگردان سریال "کامیون" که تجره ساخت آثار متنوعی را در کارنامه‌اش دارد و پیش از این ساخت آثاری چون «اخلاقتو خوب کن»، «خروس جنگی»، «مصائب دوشیزه» و «ماه‌گرفتگی» را روی پرده اکران برده، به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: این روزها در حال فیلمبرداری‌ایم و تا بیستم فروردین‌ماه ادامه دارد و تا اول ماه رمضان روی آنتن‌ایم. در برنامه‌ریزی‌مان بود شاید تعطیل کنیم اما سازمان صداوسیما ابراز نیاز کرد که سرموقع این کار پخش شود. از طرفی مراقب خودمان، عوامل و خانواده‌هایشان بودیم و از طرفی پیگیر ضدعفونی کردن محیط لوکیشن و معاینه عوامل و دست‌اندرکاران بودیم.

وی افزود: این روزها هم شاهد مشکلات دیگری هستیم که مکان‌های فیلمبرداری در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. هنرور زیاد نمی‌توانیم بیاوریم؛ چون تجمع این طوری به لحاظ امنیت پزشکی و بهداشتی خطرآفرین است کار ما را سخت کرده است.

اطیابی درباره لزوم ساخت این مجموعه در این شرایط اظهار کرد: چنین شرایطی در کشور تبعاتی دارد که بخش عمده آن روانی است. عید نوروزی را داریم که در آن سفر و دید و بازدید نیست و مردم باید با تماشای فیلم و سریال خود را سرگرم کنند.

وی در خصوص اینکه مخاطب در سرانجامِ "کامیون" به چه نتیجه‌ و هدفی می‌رسد، گفت: هدف از ساخت سریال "کامیون" در این شرایط، قسمت مفرح بودن و شادی و نشاط آن حائز اهمیت است. در حالیکه به سراغ موقعیت‌های اجتماعی دو نسل رفته است؛ جایی مصائب آن سه جوان را نشان می‌دهد و از منظر دیگر پیشکسوت ورزشی - مهدی هاشمی_ و خانواده‌اش را به تصویر می‌کشد.

کارگردان سریال "کامیون" تأکید کرد: ما دو نسل را با هم پیوند می‌دهیم و البته از جایی کنار هم قرار می‌گیرند و مسیر مشترکی را می‌روند، سه جوان داستان‌های خودشان را دارند و ماجرای کاراکتر مهدی هاشمی و همسرش نیز روایتگر ماجراهایی‌اند.

او با اشاره ترکیب بازیگران و بازگشت "جهانبخش سلطانی" به تلویزیون، گفت: اساساً به موفقیت سریال توجه کردیم و از طرفی به آینده بازیگری سینما که نیازمند استعدادهای جدید است. به همین خاط با تماشای تئاترهایی از جوانان سریال، فرصتی را فراهم کردیم تا خودشان را نشان دهند و براساس لیاقت و شایستگی‌شان در آینده برایشان اتفاقات خوبی رقم بخورد. "هادی مرتضی‌زاده" هم در برنامه استعدادیابی "عصر جدید" خودش را نشان داد و دیدیم واقعاً توانمند است. از طرفی با تجربه‌ها را هم به میدان آوردیم و از شخصیت‌هایی همچون جهانبخش سلطانی هم بهره می‌بریم.واقعاً کسانی در این پروژه به ایفای نقش می‌پردازند که به هنرشان نیاز داشتیم.

اطیابی با اشاره به حضور در تلویزیون، گفت: در تلویزیون خواسته‌های مردمی را می‌بینیم و علاقه دارم در این فضا کار کنم؛ پیشنهادهای دیگری داشتم اما تلویزیون را انتخاب کردم چون دلایل خودم را دارم.

وی افزود: تلویزیون باید ساخت طنز را جدی بگیرد، همان‌طور که چند ماه قبل از نوروز تلویزیون برنامه‌ریزی برای ساخت کارهای طنز داشت. ترویج و گسترش فرح و شادی در جامعه از وظایف و رسالت‌های سازمان صداوسیماست و باید به این سمت حرکت کنیم. از طرفی به محتوا و مضمون هم باید اهمیت دهد.

کارگردان سریال "کامیون" در خصوص روزهای کرونایی به مردم توصیه کرد: مردم به دستورات مسئولین مربوطه در بهداشت کشور توجه کنند که می‌گویند در خانه‌ها بمانید و بهداشت را رعایت کنید. البته که در عین حال یاد خدا هم باشند که لازم است و این روزها فراموش شده است. این روزها از فیلمبرداری فارغ می‌شوم تکرار سریال "یوسف پیامبر" را از تلویزیون می‌بینم؛ قسمتی را دیدم که به فکر فرورفتم. کار تأثیرگذاری است و این روزها که مردم در خانه‌اند، حتماً در کنار قرآن خواندنشان، آنها را دعوت می‌کنم یکبار دیگر این سریال را ببینند.

وی تأکید کرد: فرصت کنم هر برنامه‌ تلویزیونی را می‌بینم و اخبار را هم دنبال می‌کنم. این روزها توانستم یکی دو قسمت از سریال "پایتخت" را ببینم؛ همیشه این سریال را دوست داشته و دارم.

اطیابی در خصوص برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی تلویزیون، گفت: به نظر می‌رسد شادی کمتر شده و برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون نیاز بیشتری دارند که مفرح و سرگرم‌کننده شوند. معتقدم نیاز داریم جُنگ‌ها و برنامه‌هایمان به سبک 20 سال پیش برگردد مردم راضی‌تر می‌شوند. حتی تلویزیون زمان جنگ، همان موقعی که موشک‌باران بود؛ من یادم است حتی آن موقع تلویزیون شادتری داشتیم و کارآیی‌شان بیشتر بود. باعث می‌شد مردم مشکلات‌شان را فراموش کنند و نشاط بیشتری داشته باشند. جُنگ‌های پُر از خنده احمدزاده جوان که در شرایطی که موشک‌باران بود، اجرا می‌کرد؛ آن رویکردها را بیشتر می‌پسندم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها