کد خبر: 396595
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ۱۴:۵۳:۰۴
| |

بارش‌های سنگین در خراسان جنوبی/ سیلاب 10 میلیارد تومان به زیرکوه خسارت زد

طبق پیش بینی‌های هواشناسی از فردا یکشنبه تا اواخر وقت سه شنبه هفته جاری وقوع بارش‌های رگباری، جریان رواناب و سیلاب در خراسان جنوبی پیش بینی شده که تیم‌های امدادی در حال آماده باش هستند.

بارش‌های سنگین در خراسان جنوبی/ سیلاب 10 میلیارد تومان به زیرکوه خسارت زد
کد خبر: 396595
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ۱۴:۵۳:۰۴

اعتمادآنلاین| هفته نخست نوروز امسال شاهد بارش‌های رگباری در بیشتر نقاط خراسان جنوبی بودیم بارندگی‌هایی که روان آب را جاری و سبب خسارت به ایل راه‌های عشایری، جاده‌های روستایی، جاده‌های فرعی و اصلی و ابنیه شد و کارشناسان در حال بررسی و برآورد خسارت‌ها هستند.

اما آنچه به نظر می‌رسد بارندگی‌های هفته گذشته سبب خسارات زیادی در شهرستان مرزی زیرکوه شد آن طور که فرماندار این شهرستان خسارت‌های بارندگی را بین 8 تا 10 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بارش‌های هفته اخیر را با 50 میلیمتر در شهرستان مرزی زیرکوه شاهد بودیم که در حوزه دامداری و کشاورزی سبب خساراتی شد.

عربشاهی با بیان اینکه آبگرفتگی معابر، تخریب جاده‌های مواصلاتی، خسارات به بخش کشاورزی و دامداری را شاهد بودیم افرود: با توجه به ورود توده بارشی جدید از فردا یکشنبه و پیش بینی بارش 50 تا 60 میلیمتری در این شهرستان از مردم تقاضا می‌شود از تردد غیرضرور در مسیرهای مواصلاتی خودداری کرده و عشایر به توصیه‌ها و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران توجه کنند.

مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی نیز از وقوع بارش‌های رگباری از عصر فردا خبر داد و گفت: وزش باد شدیدگاهی خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، رگبار و رعد و برق شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ و مه از عصر یکشنبه در خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود.

خندان رو افزود: با توجه به پیش بینی وقوع بارش‌های رگباری خطر سیلاب و آبگرفتگی معابر و برخورد صاعقه وجود دارد.

وی اظهار داشت: در روز دوشنبه 11 فروردین ماه برای شهرستان‌های قاین، سرایان، فردوس و بخش مرکزی بیرجند بین 30 تا 35 میلیمتر بارندگی و عصر دوشنبه در شهرستان‌های سرایان و فردوس بین 35 تا 40 میلیمتر بارندگی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: برای روز سه شنبه 12 فروردین ماه برای قاین، زیرکوه، سرایان، فردوس، بشرویه، بیرجند و خوسف بین 25 تا 30 میلیمتر، برای نهبندان، درمیان و سربیشه بین 15 تا 20 میلیمتر بارندگی پیش بینی می‌شود و شاهد روان آب، آبگرفتگی معابر و سیلاب خواهیم بود.

آماده باش 138 تیم امدادی در خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌های سنگین و فراگیر، 138 تیم امدادی و عملیاتی از امروز (شنبه) تا صبح چهارشنبه در استان آماده باش کامل هستند.

میرجلیلی با بیان اینکه براساس اخطاریه‌های لازم در زمینه آماده‌باش‌ها به فرمانداران 11 شهرستان استان ارسال شده که در مدت باقی‌مانده تمامی نقاط سیل‌خیز مورد کنترل قرار گیرد افزود: در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بسیار سنگین است و فرصت مناسبی حتی برای مسافرت‌های درون شهری نیز نخواهد بود که باید مردم توجه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت مردم از سفرهای غیرضرور خودداری و کشاورزان و باغداران نسبت به ایمنی مستحدثات باغی اقدام کنند و با توجه به ماهیت رگباری بودن بارش‌ها در فصل بهار احتمال جاری شدن روان‌ آب، سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی وجود دارد.

میرجلیلی افزود: در ارتباط با آخرین گزارشات گروه‌های ارزیاب سیلاب با توجه به پهنه وسیع استان هنوز ارزیابی به اتمام نرسیده و گروه‌های ارزیاب به نیروهای آماده‌باش بارش‌های پیش‌رو افزوده خواهند شد.

آماده باش 49 تیم هلال احمر برای امدادرسانی به حوادث سیلاب

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: 49 تیم هلال احمر در راستای امدادرسانی به حوادث احتمالی ناشی از سیلاب در حالت آماده باش کامل هستند.

محمدرحیم شهریاری با اشاره به اعلام هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی بیان کرد: 196 نیروی هلال احمر در قالب 49 تیم امدادی در 23 پایگاه ثابت، پایگاه امداد هوایی، شعب هلال احمر و تیم های واکنش سریع و دو تیم سگ‌های زنده یاب برای امدادرسانی به حوادث احتمالی در آماده باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه 22 تیم در شعب هلال احمر استان آماده امدادرسانی به حوادث احتمالی هستند افزود: 107 دستگاه خودروی امدادی و پشتیبان نیز آماده به کارگیری است.

شهریاری بیان کرد: با توجه به سیلابی شدن مسیل‌ها از شهروندان خواستاریم در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار نگیرند و از سفرهای غیر ضرور بپرهیزند.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش دید افقی و لغزندگی سطح جاده از رانندگان خواستاریم ضمن همراه داشتن وسایل ایمنی و تجهیزات زمستانی، از داشتن زنجیر چرخ و سوخت کافی به خصوص در نقاط کوهستانی اطمینان حاصل کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه مرکز 112 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است گفت: هم‌میهنان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی با این مرکز تماس گرفته و یا به نزدیکترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

خسارت سیل و سرما به محصولات کشاورزی و دام

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در چند روز گذشته در اثر بارش باران و تگرگ، وقوع رواناب و سرمای هوا، به محصولات گندم و جو، باغات زرشک، محصول بادام دیم و آبی، درختان زردآلو و پسته در شهرستان‌های درمیان، سربیشه، بیرجند، قاین، زیرکوه، سرایان، فردوس، بشرویه و طبس خسارت وارد شده است.

غنچه افزود: در اثر بارندگی و ریزش سقف آغل در شهرستان قاین نیز تعدادی دام تلف شده‌اند.

وی بیان کرد: بیمه گزاران برای ثبت خسارات وارده به محصولات کشاورزی و دام بیمه شده خود نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر بیمه ندارند و می‌توانند با ورود به سامانه جامع صندوق بیمه کشاورزی و با ثبت اطلاعات هویتی خود در بخش ویژه مشتریان، خسارت وارده را ثبت کنند و یا تلفنی اعلام خسارت کنند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها