رسانه آمریکایی:

رهبران پوپولیست، عامل شکاف عمیق برای شکست جهانی کرونا

تارنمای هیل در گزارشی نوشت: شکست در واکنش جهانی به همه گیری ویروس کرونا، کاستی های همکاری بین المللی را همزمان با اتهام زنی سران جهان و تلاش ها برای دستیابی به واکنشی متحد به بحران سلامت کنونی نشان می دهد.

رهبران پوپولیست، عامل شکاف عمیق برای شکست جهانی کرونا
کد خبر: 396672
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۱۲:۲۵:۲۸

اعتمادآنلاین| این تارنمای آمریکایی در گزارشی آورده است: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار برگزاری کنفرانسی مجازی با رهبران جهان شد اما این خواسته را پس از تصمیم عجولانه اش در محدود کردن سفرها مطرح کرد که متحدان اروپایی اش از آن آزرده خاطر شدند.

چین به دلیل مخفی کردن این بحران در یک بازه زمانی و خودداری از کمک به محققان آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت نقش پیشتازی را در این همه گیری جهانی ایفا کرده در حالی که دیگر سازمان های جهانی از جمله شورای امنیت ملی سازمان ملل مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

تاوان حضور رهبران پوپولیست در جهان

کارشناسان می گویند فقدان انسجام، در نتیجه سالها ائتلاف شکننده در دولت ترامپ و افزایش حضور رهبران ناسیونالیست و پوپولیست در سراسر جهان است. آنها معتقدند شیوه کنترل این ویروس در هفته ها و ماه های آتی می تواند سرنوشت سازمان های جهانی مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت را تعیین کند.

هِدر کونلی مدیر برنامه اروپا در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در این زمینه گفت: این بحران در بحبوحه تخریب همکاری بین المللی در سه و سال و نیم گذشته بروز کرد. باید به این همکاری و انسجام اعتماد داشت. این اعتماد فقط از نظر لفظی نیست بلکه این همکاری باید در عمل وجود داشته باشد.

ترامپ و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دیگر از قانونگذاران جمهوریخواه بارها این ویروس را «ویروس چینی» و یا «ویروس ووهان» (شهر شیوع این ویروس در چین) توصیف کرده اند. " رابرت او برایان " مشاور امنیت ملی و دیگر مقام های آمریکایی حتی پا را از این فراتر گذاشته و چین را به پنهان کاری درباره این ویروس متهم می کنند.

مقام های ارشد چینی در واکنش می گویند، ارتش آمریکا احتمالا مسئول شیوع این ویروس بوده اند؛ این سخنان، خشم قانونگذاران آمریکایی را برانگیخته و به بروز تنش بین آنها منجر شده است.

ترامپ ویدئوکنفرانس هایی را با اعضای گروه هفت و گروه 20 برگزار و به با رهبران چین، آلمان و فرانسه درباره آخرین تحولات رایزنی کرده اما سه سال دوران ریاست جمهوری اش را به طور عمده با موضوع «آمریکا در اولویت است»، اعمال محدودیت در مرزها، کاهش کمک های بین الملی و کاستن از نقش نهادهای جهانی همچون سازمان ملل و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش برده است.

ویروس کرونا به درجه های مختلفی در کشورها شیوع یافته است و این امر سبب شده کشورها به فراخور وضعیت شیوع ویروس در کشورشان اقدام کنند.

کارشناسان می گویند یکی از دلایل کمک کننده واکنش های گسیخته به این ویروس این است بسیاری از کشورهایی که به طور معمول در چنین شرایطی نقشی پیشتاز را ایفا می کردند رهبران ناسیونالیست یا گرایش هایی پوپولیستی دارند و این موضوع باعث شده که تصمیم گیری ها بیشتر داخل کشوری باشد.

ترامپ، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و بسیاری دیگر از رهبران جهان گفته اند که مطمئن هستند جهان بعد از نابودی این همه گیری قوی تر خواهد شد. اما به گفته کونلی، با گذشتن از مرحله بحرانی، همکاری جهانی یا همکاری بین کشورها در اتحادیه اروپا محک خواهد خورد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها