کد خبر: 396674
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۱۲:۵۰:۰۲
| |

تحلیلگر سیاسی:

آمریکا به دنبال اشغال دوباره عراق است

کریم الخیکانی تحلیلگر مسایل سیاسی امروز (یکشنبه) با اعلام هشدار به نقشه آمریکا برای خروج کارکنان سفارت خود در بغداد و تعدادی از سربازان این کشور از پایگاه های نظامی و جایگزینی آنها با نیروهای جنگی ویژه گفت که واشنگتن به دنبال اشغال دوباره عراق است.

آمریکا به دنبال اشغال دوباره عراق است
کد خبر: 396674
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۱۲:۵۰:۰۲

اعتمادآنلاین| سفارت آمریکا در بغداد جمعه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وزارت امور خارجه این کشور به کارمندان خود در بغداد و اربیل دستور داده است که عراق را ترک کنند.

در بیانیه سفارت آمده بود که به دلیل مجموعه ای از شرایط امنیتی و رویه های مسافرتی در نتیجه اپیدمی "ویروس کرونا"، وزارت امور خارجه دستور بازگشت کارمندان سفارت آمریکا و مرکز پشتیبانی دیپلماتیک بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل را صادر کرده است.

در همین حال روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی از برنامه کاخ سفید برای حمله به تعدادی از مواضع «الحشد الشعبی» و مقاومت اسلامی و در راس آنها «کتائب حزب الله عراق» خبر داد.

این نشریه آمریکایی به نقل از چند مقام دولتی و نظامی آمریکا نوشته است که در جریان جلسه روز 19 مارس (29 اسفندماه 98) در کاخ سفید، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به پنتاگون اجازه داده نقشه نظامی نابودی کتائب حزب الله عراق را تهیه کند.

نیویورک تایمز افزود: برخی مشاوران ترامپ، از جمله «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی موقعیت خوبی برای نابود کردن نیروهای مقاومت عراقی می بینند.

الخیکانی در گفت و گو با خبرگزاری "المعلومه" عراق گفت که آمریکا اقدام های خود را پس از مکلف شدن «عدنان الزرفی» برای تشکیل دولت آغاز کرده است، زیرا کاخ سفید می خواهد شخصیتی را که از حضور نظامیان این کشور در عراق حمایت می کند، سکان امور اجرایی کشور را برعهده گیرد.

وی افزود که اقدام آمریکا مبنی بر خروج و عقب نشینی برخی از کارمندان و نیروهای این کشور از سفارت در بغداد و تعدادی از پایگاه های نظامی به بهانه شیوع ویروس کرونا، چیزی جز بازی با اهداف مشخص و سوء نیست.

این کارشناس سیاسی عراقی توضیح داد که آمریکا به دنبال ترسیم نقشه جدید جنگی با هدف اشغال دوباره عراق به وسیله زور و نصب نخست وزیر وفادار و وابسته به خود در کشور است.

الخیکانی بیان کرد که آمریکا تلاش خواهد کرد که حضور خود را با زور در داخل عراق تحمیل کند و ممکن است سناریوی ترور و شهادت سرداران شهید «قاسم سلیمانی» و «المهندس» را با دیگر شخصیت ها تکرار کند.

وی افزود که با در نظر گرفتن این موارد مهم هر شخصی که رئیس دولت خواهد شد باید برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا و اجرای تصمیم پارلمان در اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق تلاش کند.

پارلمان عراق پنجم ژانویه 2020 (15 دی 98) دو روز پس از شهادت سرداران حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نشستی فوق العاده با حضور «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر رای به اخراج نیروهای اشغالگر داد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها