موسیقی ایرانی مثل خانه‌ی ایرانی‌ست که درش به روی هرکسی بازنمی‌شود/ موسیقی سنتی تریبونی مثل تلویزیون در اختیار ندارد

افشین هاشمی می‌گوید: مدام می‌گویند چرا نسل جوان به موسیقی سخیف گوش می‌دهد اما هیچ کاری هم برای تغییر انجام نمی‌دهند.

موسیقی ایرانی مثل خانه‌ی ایرانی‌ست که درش به روی هرکسی بازنمی‌شود/ موسیقی سنتی تریبونی مثل تلویزیون در اختیار ندارد
کد خبر: 396836
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۲ ۱۰:۱۹:۲۷

اعتمادآنلاین| افشین هاشمی (بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما) همزمان با تعطیلات نوروز و در خانه ماندن مردم، از طریق صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام به آموزش موسیقی می پردازد که با استقبال خوبی همراه شده است.

هاشمی درباره این ایده و علاقمندی‌اش به موسیقی گفت: من نوازنده و مدرس جدی موسیقی نیستم فقط یک دوره کوتاه به‌صورت حرفه‌ای در موسیقی فعالیت کردم که البته در همان دوره کوتاه هم مفتخر بودم که با افراد سرشناس این حوزه همکاری داشتم ولی در ادامه سینما و تئاتر، وقتی برای موسیقی باقی نگذاشت و اکنون فقط یک فرد آشنا به موسیقی هستم.

هاشمی با اشاره به اینکه ساز کمانچه را از سال 68 می نواخته، افزود: همیشه فکر می‌کردم چگونه می‌شود مخاطب ناآشنا به این جنس از موسیقی را علاقمند کرد زیرا موسیقی ایرانی بسیار شبیه خانه‌های ایرانی است که ورود به آن سخت است، در را روی هرکسی بازنمی‌کنند، و بعد هنگام ورود ابتدا باید از یک راهروی تنگ گذشت ولی بعد از آن راهرو، یک حیاط بزرگِ فرح‌انگیز است. ولی اول باید محرم بشوی برای ورود به این خانه. موسیقی ایرانی مانند فرش ایرانی است که در نگاه گذرا، همه‌ی فرش‌ها شبیه هم هستند ولی وقتی درست نگاه کنی زیبایی‌های بسیار متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این روزها بازار انباشته از موسیقی‌هایی‌ست که بعضی‌شان جز آلوده کردن گوش کاری نمی‌کنند. همیشه به این فکر می کردم که چطور می‌توان این ذائقه را تغییر داد، چون اعتقاد دارم که راه تغییر، حذف نیست و اگر می‌خواهیم کسی موسیقیِ آلوده گوش ندهد، راهش تقویت و آشنایی با موسیقی خوب است. در خیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی نیز می‌توان همین کار را کرد. مثلا به‌جای اجبار مردم به برخی کارها، می‌توان ارزش سجایای اخلاقی را آشکارتر کرد.

وی درباره آموزش موسیقی از طریق فضای مجازی گفت: امکانات آموزشی موجود در بازار که کم هم نیستند. اینها برای کسانی است که می‌خواهند به صورت جدی موسیقی را یاد بگیرند و ادامه بدهند نه اینکه فقط گوش کنند. برای من اما همیشه این سوال مطرح بود که یک نفر که فقط می‌خواهد موسیقی را «گوش بدهد» چگونه به موسیقی ایرانی دعوت کنیم. یعنی همان کاری که در تئاترهای مردمیِ می‌کنند.

وی ادامه داد: هیچ کس در روزهای ابتداییِ کتاب خواندن، نیچه هگل نمی‌خواند بلکه بسیار ساده آغاز می‌کند. خود من مشتری ثابت کتاب‌های قاضی‌سعید و میکی اسپیلین بودم. ما ابتدا باید به کتاب خواندن عادت کنیم تا بعد کتاب‌های سخت‌تر را دست بگیریم. در موسیقی هم ابتدا باید گوش‌مان به موسیقی سنتی عادت کند تا بعد لذت عمیق آن را دریابیم.

هاشمی با انتقاد از صداوسیما در عدم توجه جدی به موسیقی سنتی گفت: مدام می‌گویند چرا نسل جوان به موسیقی سخیف گوش می‌دهد اما هیچ کاری برای تغییر انجام نمی‌دهند. صداوسیما می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین‌ها برای این تغییر باشد که متاسفانه به دلیل محدودیت‌های بیرونی و درونی‌اش نمی‌کند. نتیجه اینکه بچه‌های مدرسه، موسیقی‌های مبتذل را هزار بار بیشتر از موسیقیِ ارزشمند گوش می‌کنند.

وی دامه داد: ما در بخش آموزش موسیقی سنتی اساتید درجه یک داریم اما نکته این است که که آنها تریبون بزرگی مثل تلویزیون در اختیار ندارند و در نتیجه فقط زمانی می‌توانند اثرگذار باشند که کسی بخواهد جدی موسیقی را یاد بگیرد و سراغ آن‌ها برود. تلویزیون در گذشته همه گونه موسیقی را ارایه می‌داد و مخاطب می‌توانست آن را انتخاب کند اما امروز تلویزیون توجه چندانی به موسیقی ندارد و اصلا مسئله‌اش نیست. به همین دلیل مخاطب در جای دیگری نیازش را جستجو می‌کند که در اکثر موارد به دلیل انتشار گسترده‌ی موسیقی سطح پایین، شنونده‌ی آنها می‌شود.

هاشمی درباره میزان استقبال مخاطبان از آموزش‌های وی در اینستاگرام از موسیقی سنتی گفت: از نوروز شروع کردم و هرچند شب یک ویدئو منتشر می‌کنم. هر ویدئو حدود 48 ساعت زمان می‌برد درنتیجه احتمالا این برنامه را هفتگی یا دو برنامه در هفته ادامه می‌دهم. خوشبختانه استقبال مخاطبان نیز خوب بوده و بیش از هزاران نفر به ویدئوها و تمرین‌ها پاسخ داده‌اند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها