«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

پایان هفته گذشته در عراق چه گذشت؟

«عصبه الثائرین» که تا پیش از حملات اخیر به پایگاه التاجی و چند پایگاه دیگر متعلق به دولت آمریکا، موجودیتش بر همه پوشیده بود، با صدور بیانیه‌ای تصاویری هوایی از سفارت آمریکا در بغداد را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

پایان هفته گذشته در عراق چه گذشت؟
کد خبر: 397189
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- یک گروه ناشناس تصاویر هوایی‌ای از حساس‌ترین موقعیت آمریکایی در عراق در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، گروه «عصبه الثائرین»، که تا پیش از حملات اخیر به پایگاه التاجی و چند پایگاه دیگر متعلق به دولت آمریکا، موجودیتش بر همه پوشیده بود، با صدور بیانیه‌ای تصاویری هوایی از سفارت آمریکا در بغداد را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

فارغ از نام این گروه که همچنان هاله‌ای از ابهام آن را احاطه کرده و نامعلوم بودن علت هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در این شرایط منطقه‌ای و جهانی، انتشار تصاویر هوایی از این موقعیت حساس که اتفاقاً گفته می‌شود یکی از دقیق‌ترین سامانه‌های پدافندی آمریکا به نام «C-RAM» از آن محافظت می‌کند، پیام‌های این اقدام را بیش از پیش هویدا می‌کند.

تصویربرداری پهپادی، آن هم چند روز بعد از اعلام استقرار سامانه‌های پدافندی آمریکا (بدون موافقت بغداد) در پایگاه‌های آمریکا از جمله عین‌الاسد، به طور حتم در این برهه زمانی پیام خاصی در بر دارد.

عصبه الثائرین طی بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌های عراقی قرار داده عنوان کرده است، دقیق‌ترین تحرکات در سفارت آمریکا در بغداد را رصد کرده و در یک اقدام اطلاعاتی بی‌سابقه فعالیت تمام پرسنل شاغل در این سفارت را تحت نظر دارد.

همزمان با هیاهوی رسانه‌ای آمریکایی در رابطه با اقدام علیه حشد الشعبی و محور مقاومت برخی از رسانه‌های عراقی نزدیک به حشد الشعبی، عراق هم از تعیین 12 موقعیت حساس آمریکایی در خاک این کشور به عنوان اهداف تهاجم، در صورت اقدام خصمانه دولت آمریکا، سخن گفته است.

به گفته منابع آگاه عراقی، شماری از گروه‌های مقاومت این کشور که علاوه بر گروه‌های شیعه برخی از گروه‌های اهل تسنن و حتی مسیحی هم در میان آنها به چشم می‌خورند، استراتژی تقابل با نیروهای آمریکایی مستقر در خاک کشورشان را در صورت آغاز این تعدی توسط طرف آمریکایی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، نیروهای حشد الشعبی عراق با توجه به تجارب بالایی که در جریان جنگ علیه داعش کسب کرده و در سایه استراتژی اعتقادی خود، به ویژه مبارزه سابق با اشغالگران آمریکایی و نیز با در نظر گرفتن تسلیحات شبه‌مدرنی که طی 2 سال گذشته به دست آورده‌اند و اشراف‌شان بر زمین و صحنه درگیری به واسطه بومی بودن نیروهایشان و شکنندگی‌ نیروهای آمریکایی در خاک عراق در سایه شیوع کرونا، دست برتر را در هر تقابلی در اختیار خواهند داشت.

این در حالی است که برخی از منابع نزدیک به گروه‌های عراقی خبر دادند سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، در سفر کوتاهی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به عراق داشت، با تنی چند از مسئولان سیاسی و مذهبی عراق دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به گفته این منابع، فرمانده نیروی قدس سپاه با قیس الخزعلی، هادی عامری، نوری مالکی و عمار حکیم دیدار کرده و گویا با مقتدی صدر و محمدرضا سیستانی هم به گفت‌وگو نشسته است.

اطلاعات منتشرشده از این نشست‌ها که به دست برخی از منابع عراقی رسانه‌ای شده حاکی از آن‌ است که در این ملاقات‌ها مسئول ایرانی تاکید کرده تهران تنها در جایگاه راهنمایی قرار دارد و دخالت مستقیمی در روند تصمیم‌گیری آنها در مورد نخست‌وزیر آینده عراق نخواهد داشت.

قاآنی در عین حال به مسئولان عراقی توصیه کرد از مطرح کردن نام‌هایی که به ضدیت با جمهوری اسلامی ایران شهره‌اند بپرهیزند، زیرا به زیان هر 2 کشور تمام خواهد شد.

مسئولان عراقی هم به هیات ایرانی اطمینان دادند الزرفی آخرین روزهای یدک کشیدن صفت نخست‌وزیر مکلف را سپری کرده و شانس او برای نخست‌وزیری به شدت تضعیف شده است، در حالی که جریان‌های سیاسی شیعه عراق بر سر نام شماری از شخصیت‌ها برای تصدی این پست به توافقاتی اجمالی رسیده‌اند.

به گفته کارشناسان، گرچه اطلاعات امیدوارکننده‌ای از تحولات سه روز پایانی هفته گذشته عراق به گوش می‌رسد، اما تجربه ثابت کرده عراق کشوری نیست که بتوان به سیر عادی تحولات در آن چندان دل بست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها