کد خبر: 397260
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۱۰:۱۸:۲۸
| |

نفت جان دوباره گرفت

بهای معاملات نفت روز جمعه برای دومین روز افزایش پیدا کرد و نفت برنت تحت تاثیر امیدواریها به توافق میان تولیدکنندگان جهان برای کاهش عرضه، با بزرگترین رشد هفتگی تاکنون روبرو شد.

نفت جان دوباره گرفت
کد خبر: 397260
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۱۰:۱۸:۲۸

اعتمادآنلاین| نفت روز پنجشنبه در واکنش به چشم انداز کاهش عرضه به میزان 10 تا 15 میلیون بشکه در روز، با بزرگترین افزایش قیمت یک روزه در تاریخ خود روبرو شد. این بهبود چشمگیر که پس از هفتهها ریزش مداوم روی داد در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بود که وعده داد عربستان سعودی و روسیه بزودی برای خاتمه دادن به جنگ قیمت نفت، مذاکره خواهند کرد.

روند افزایشی قیمتهای نفت روز جمعه هم ادامه یافت و بهای معاملات آتی نفت برنت با 13.9 درصد معادل چهار دلار و 17 سنت افزایش، در 34 دلار و 11 سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج شنبه 21 درصد افزایش قیمت داشت و برای کل هفته 36.8 درصد افزایش نشان داد که بزرگترین افزایش هفتگی در تاریخ معاملات نفت برنت بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با 11.93 درصد معادل سه دلار و دو سنت افزایش، در 28 دلار و 34 سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا برای کل هفته 31.8 درصد افزایش رقم زد که بزرگترین رشد هفتگی تاکنون بود.

اوپک قرار است روز دوشنبه با هماهنگی عربستان سعودی یک دیدار فوق العاده برگزار کند و در این دیدار در خصوص کاهش تولید به میزان حدود 10 میلیون بشکه در روز که معادل 10 درصد از تقاضای جهانی است، گفت و گو خواهد شد.

ترامپ گفته که آمریکا با کاهش تولید خود موافقت نکرده است اما ولادمیر پوتین، همتای روسی خود موافقت کشورش با کاهش تولید را اعلام کرد. با این حال حتی کاهش قابل توجه تولید جهانی هم اشباع عرضه ای که بر اثر نابودی تقاضا در طول شیوع ویروس کرونا روی داده است را جبران نخواهد کرد.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی اظهار کرد: حتی اگر گروه اوپک پلاس تولیدش را به میزان 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهد، ذخایر جهانی نفت 15 میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم امسال رشد می کند.

رییس جمهور آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه صحبت کرده و آنها موافقت کرده اند که تولیدشان را 10 تا 15 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید در آستانه احتمال انعقاد پیمان جدید میان اوپک و متحدانش برای محدودیت عرضه، در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد که دلیلی نمی بیند مذاکرات رییس جمهور آمریکا با عربستان سعودی و روسیه در خصوص نفت به ثمر ننشیند و ترامپ از صنعت نفت آمریکا حمایت خواهد کرد اما دولت نمی تواند تصمیماتش در خصوص تولید نفت را به شرکتهای آمریکایی دیکته کند.

در این بین ایالت آلبرتای کانادا که سومین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، برای مشارکت در پیمان جهانی کاهش تولید نفت اعلام آمادگی کرده است. اما روسیو ناهله، وزیر انرژی مکزیک اعلام کرد شرکت نفتی دولتی پمکس قصد دارد تولیدش را حتی در میادین پرهزینه کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکا به دلیل افت فعالیت اقتصادی و تقاضا برای سوخت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، شمار دکلهای حفاری نفت را برای سومین هفته متوالی کاهش دادند. شمار دکلهای حفاری نفت در هفته منتهی به سوم آوریل 62 حلقه کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی در پنج سال گذشته بود و شمار دکلها به 562 حلقه رسید که پایین‌ترین حد از مارس سال 2017 بود. شمار دکلهای حفاری نفت که معیاری برای سنجش تولید آتی است، 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها