وحشت سرمایه‌گذاران از کاهش 25 درصدی ارزش بورس‌های جهان

 بورس‌های جهان با شیوع ویروس کرونا وحشتناک‌ترین روزهای تاریخ را می‌گذرانند؛ همه‌چیز برای سرمایه‌گذاران از بحران مالی جهانی سال 2008 نیز سخت‌تر است. در یک ماه گذشته، بورس‌های جهان 25 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

وحشت سرمایه‌گذاران از کاهش 25 درصدی ارزش بورس‌های جهان
کد خبر: 397304
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۱۱:۴۳:۰۷

اعتمادآنلاین| خبرگزاری‌ سی‌ان‌ان، شاخصی به نام «ترس و طمع» دارد که احساس سرمایه‌گذاران را در معاملات بورسی نشان می‌دهد. این شاخص که مرتب به روز می‌شود، به یک سوال ساده پاسخ می‌دهد: «چه احساس و هیجانی بازار را هدایت می‌کند؟» هرچه این شاخص به عدد 100 نزدیک‌تر باشد، به معنای بهتر بودن وضعیت اقتصاد و طمع بیشتر سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات اقتصادی است. اما هرچه این شاخص به صفر نزدیک‌تر باشد، نشان از آشفتگی شرایط اقتصاد و ترس سرمایه‌گذاران برای انجام معلاملات بورسی دارد. در دو ماه گذشته، بیشتر روزها شاخص ترس‌ و طمع سی‌ان‌ان قرمز بوده است.

بر اساس نمودار زیر، امروز(شنبه) چهارم آپریل نیز این شاخص با عدد 22، احساس سرمایه‌گذاران را «ترس شدید» توصیف می‌کند.

در یک ماه گذشته، بورس‌های جهانی تریلیون‌ها دلار از ارزش خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، مرکز تحقیقات جهانی «بانک آمریکا» شاخصی به نام شاخص فروش دارد که میزان ارزشمندی وال‌استریت را بررسی می‌کند؛ این شاخص در ماه گذشته، 54.9 درصد کاهش را نشان می‌داد.

در مدت دو ماه فوریه و مارس، بورس آمریکا آسیب‌های بسیار شدیدی دیده است اما حالا که چهار روز از شروع ماه آوریل می‌گذرد، نوسانات شاخص‌های بورسی از پیک شدید ماه گذشته، کاهش یافته است. رویترز می‌نویسد: «اگرچه بازارها هنوز آشفته و دور از سطح بالای خود هستند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که احتمال از بین رفتن علت‌های بدترین وضعیت ممکن بازار را نشان می‌دهد. علت‌هایی که باعث کاهش 34 درصدی شاخص S&P500 شد.» در ماه گذشته ارزش کل وال‌استریت نسبت به یک ماه پیش، نزدیک به 30 درصد سقوط کرد. فقط تا 12 ماه مارس، بورس آمریکا 11.5 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده بود.

در دو روز اخیر نیز انتشار آمارهایی درباره میزان بیکاری فزاینده در آمریکا، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. در روز جمعه، وزارت کار آمریکا گزارش ماهانه حقوق و دستمزد را منتشر کرد که نشان می‌داد در ماه مارس، 701 هزار شغل از بین رفته است. این اداره همچنین گزارش داد که در یک هفته، 6.6 میلیون نفر ادعای بیکاری کرده‌ و درخواست بیمه بیکاری داده‌اند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، بورس‌های آسیایی پیش از انتشار این گزارش بسته شدند و هنوز واکنش خود را نشان نداده‌اند. با این وجود، روز جمعه در آخرین روز هفته کاری جهانی، شاخص نیکی ژاپن 1.4 درصد سقوط کرد، شاخص‌ هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ 0.4 درصد افزایش یافت و شاخص کامپوزیت شانگهای نیز 1.7 درصد افزایش یافت.

با این وجود، تمام شاخص‌های بورسی جهان روزهای سخت و بسیار پرنوسانی را می‌گذرانند. در روز چهارشنبه هفته گذشته، شاخص FTSE100 لندن نزدیک به 4 درصد افت کرد و شاخص‌های اصلی بورس‌های آلمان و فرانسه نیز 3 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، در یک ماه گذشته بورس‌های جهان به طور کلی 25 درصد از ارزش خود را از دست دادند. فقط در آخرین هفته ماه فوریه، در زمانی که ویروس کرونا هنوز به وضعیت همه‌گیری نرسیده و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و ایتالیا شیوع پیدا نکرده بود؛ بورس‌های جهان 6 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست دادند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها