تاکید دوباره اتحادیه عرب بر لزوم توقف درگیری‌ها در لیبی

دبیرکل اتحادیه عرب توقف درگیری‌ها در لیبی و عملیات‌های نظامی در طرابلس را خواستار شد.

تاکید دوباره اتحادیه عرب بر لزوم توقف درگیری‌ها در لیبی
کد خبر: 397440
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۱۶:۰۴:۰۴

اعتمادآنلاین| احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب امروز (شنبه) در بیانیه‌ای بار دیگر توقف درگیری‌ها در سراسر لیبی را خواستار شد.

ابوالغیط ضمن ابراز تاسف شدید از ادامه درگیری‌ها میان دو طرف پس از گذشت یک سال تمام از آغاز آن در مناطق غربی لیبی در تاریخ چهارم آوریل سال گذشته که باعث تضعیف اقدامات بین‌المللی برای برقراری صلح در این کشور و نیز کشته شدن صدها غیرنظامی بی‌گناه و آوارگی صدها هزار تن دیگر از آنها شد، بر لزوم توقف عملیات‌های نظامی که در اطراف شهر طرابلس پایتخت این کشور میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر موسوم به "ارتش ملی" وجود دارند، تاکید کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه بار دیگر خواستار آن شد تفنگ‌ها در مناطق درگیری زمین گذاشته شوند تا اقدامات ملی بر مقابله با شیوع ویروس کرونا و مهار آن متمرکز شوند.

او در همین راستا از فرماندهان لیبیایی خواست منافع ملی را اولویت خود قرار داده و فورا تنش‌های میدانی را کاهش داده و مطابق با پیشنهاد هیات سازمان ملل در مذاکرات کمیته نظامی مشترک در ژنو، به آتش‌بس انسانی که به توقف رسمی، پایدار و همه جانیه درگیری‌ها منجر می‌شود، پایبند باشند.

همچنین ابوالغیط بار دیگر مخالفت اتحادیه عرب با هرگونه دخالت نظامی خارجی در امور لیبی، نقض‌های مکرر ممنوعیت تسلیحاتی این کشور، استفاده از مزدوران خارجی و تروریست‌ها در میدان‌های درگیری در آن را که بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه و تعهدات طرف‌های شرکت‌کننده در نشست سران برلین هستند، اعلام و این اقدامات را محکوم کرد.

وی تاکید کرد: کنار گذاشتن تفنگ‌ها در سراسر لیبی شرط اصلی برای اعتمادسازی میان طرف‌های درگیر و راه تحقق سایر خواسته‌های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و قانونی لیبیایی‌ها در طول نه سال گذشته است که در راس این خواسته‌ها یکپارچه‌سازی نهادهای دولتی لیبی، تضمین توزیع عادلانه منابع این کشور، رفع چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی مردم، تفکیک و جداسازی گروه‌های شبه‌نظامی و گروه‌های مسلحی که تحت کنترل دولت نیستند و نیز تکیه به اصول قانونی که امکان اجرای انتخابات پارلمانی را فراهم می‌کنند، قرار دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها