عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال:

فوتبال باید برای پساکرونا برنامه‌ریزی کند

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید باید با حضور نخبگان و پژوهشگران نسبت آینده فوتبال در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد چرا که رکود اقتصادی متوجه فوتبال هم شده و موجب افزایش بدهی‌ها در فوتبال ایران خواهد شد.

فوتبال باید برای پساکرونا برنامه‌ریزی کند
کد خبر: 397695
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۷ ۱۴:۲۰:۵۹

اعتمادآنلاین| شهاب الدین عزیزی خادم درباره‌ تعویق انتخابات این فدراسیون و خودداری او از نام نویسی برای این انتخابات گفت: از همه دوستان، اعضای محترم مجمع و نامزدهای انتخابات تشکر می‌کنم که به من لطف داشتند و از من برای شرکت در انتخابات دعوت کردند و این محبت را داشتند که نظر من رای بر شرکت در انتخابات ترغیب کردند اما دلایلی برای خودم داشتم که نتوانستم با آن ها کنار بیایم و از این کار خودداری کردم.

وی با بیان اینکه خواستار شکل‌گیری اجماع ملی و نوسازی در مدیریت فوتبال ملی است که تاکنون شکل نگرفته، افزود: قریب به اتفاق اعضای مجمع به من محبت داشتند ولی انتظار داشتم اجماع ملی صورت گیرد که این موضوع اتفاق نیفتاد و من از شرکت در انتخابات انصراف دادم. با این وجود امید زیادی به نامزدهای حاضر در انتخابات داشتم چرا که اهتمام و انگیزه لازم برای نوسازی فوتبال ملی را داشتند.

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: امیدوارم انتخابات این فدراسیون به سمتی برود که وفاق و اجماع فراسازمانی همراه با برنامه محوری و استراتژی ملی رقم بخورد. اگر این امید وجود داشته باشد، چه بسا من هم در انتخابات پیش رو تجدید نظر و در آن شرکت کنم. اعتقاد دارم اداره کردن فدراسیون فوتبال نیازمند یک تیم هماهنگ و اجرای کامل برنامه ها، خلق چشم انداز و اهداف با قابلیت عملیاتی شدن است.

عزیزی خادم با تاکید بر استفاده از نظرات نخبگان و پژوهشگران، اظهارکرد: به منظور دستیابی به نوسازی مستمر و ایجاد فرصت های جدید، باید برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت به طور مرتب بهینه شوند. یکی از مبانی اصلی فدراسیون وضعیت مالی است که باید منابع پایداری برای آن تعریف شود.

رئیس هیات مدیره باشگاه سایپا همچنین با بیان اینکه تعریف منابع مالی باید جزو اولویت های فدراسیون فوتبال باشد، افزود: الان فضای فوتبال کشور در حوزه باشگاهی و ملی خوب نیست. ما تاکنون برنامه مدون و منسجمی نداشتیم و چه بسا فرصت های بزرگ را در چند دهه اخیر سوزانده ایم. در حال حاضر فوتبال ما با یک بحران خطیر مالی رو به رو شده است و نمی توان آن را کتمان کنیم. به همین منظور نیازمند دانش نوین بین المللی با رویکرد اقتصادی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قوانین موجود در کشور که روی اقتصاد فوتبال سایه انداخته چطور می توان با قوانین بین المللی وضعیت مالی فوتبال ملی و باشگاهی را بهبود بخشید، تاکید کرد: حداقل می توانیم قوانین و قواعد بین المللی را با شرایط بومی خودمان تلفیق کنیم و وضعیت موجود را بهتر کنیم. تقویت وضعیت اقتصادی فوتبال در گرو همین رویکرد است. به عبارت دیگر مدیران ارشد فوتبال ملی باید نگاه خود را جهانی کنند و در عمل این دیدگاه را اجرایی کنند، هر چند کار سختی در پیش داریم چرا که در این مسیر گام برنداشتیم. چاره‌ای جز حرکت به این سمت نداریم. این مسائل باید جزو اولویت های ما در برنامه کلان باشد. اگر در این زمینه اجماع ملی وجود داشته باشد، من هم به طور جدی وارد عرصه انتخابات می‌شویم تا به فدراسیون کمک کنم.

عزیزی خادم در پاسخ به این سوال که آیا به علت وجود نمایندگانی از گروه‌ها نهادهای مختلف در انتخابات فدراسیون، این اجماع ملی به وجود نیامده است، اظهارکرد: فدراسیون فوتبال تلفیقی از مدیران است و نمی‌توان آن را به صورت فردگرایانه اداره کرد. اینکه فدراسیون فوتبال توسط رئیس اداره می‌شود باید رخت بربندد چرا که یک تیم از افراد با کیفیت این مجموعه را اداره می‌کنند و در کنار هم هارمونی لازم را به وجود می آورند. در چنین مجموعه ای، هر فکری برابر با ارزش یک فرد دارد و غیبت یک نفر این سیکل را معیوب می‌کند.

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به بحران ویروس کرونا و ضربه این ویروس به اقتصادی جهانی اشاره کرد و گفت: باید همین از الان به فکر اداره فوتبال در دوران پسا کرونا باشیم. برای این موضوع نیازمند مطالعات علمی و آینده پژوهی هستیم تا ابعاد این ویروس را در فوتبال بررسی کنیم. تاکنون این ویروس زمینه ساز یک رکود اقتصادی بزرگ در دنیا شده و بسیاری از مسابقات از جمله المپیک را زیر سایه تعلیق قرار داده است که زمینه ساز یک ضرر عظیم مالی و اقتصادی شده است.

عزیزی خادم با بیان اینکه فوتبال ایران قبل از شیوع کرونا و یک دهه قبل باید به سمت درآمدزایی پایدا حرکت می کرد، اظهار کرد: ما این برنامه ریزی را نداشتیم و الان و در دوران پسا کرونا باید مراقب وضعیت مالی فوتبال باشیم که این موضوع این نیازمند یک برنامه ریزی مدون است. اگر در دوران پسا کرونا به همان مسیر قبلی برویم، دچار بحران می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه به علت اختلال در درآمدزایی در زمان شیوع کرونا، بدهی ها و هزینه های فوتبال بیشتر خواهد شد، گفت: برای بهبود این وضعیت در دوران پساکرونا و با توجه به کاهش توان مالی دولت که بودجه سال 99 گویای این مطلب است، وضعیت مالی فدراسیون فوتبال و باشگاه ها بدتر خواهد شد. باید بتوانیم با مطالعه و برنامه ریزی این آسیب ها را کم کنیم. باید تشریک مساعی سازنده روی شرایط مختلف داشته باشیم و به همین منظور کنگره هایی داشته باشیم و تبادل نظر کنیم.

عزیزی خادم به اصلاح اساس نامه فدراسیون فوتبال با توجه به حفظ استقلال این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: نباید استقلال فدراسیون فوتبال در این فرآیند مخدوش شود و این مجمع فدراسیون فوتبال است که برای تغییرات و تثبیت اساس نامه تصمیم گیری می کند. مهمترین تهدید ما نامه ای است که فیفا درباره تغییرات اساس نامه ارسال کرده است. باید فیفا و AFC را به عنوان نهادهای بالادستی و فرادستی قبول کنیم. آن ها به شدت فوتبال ایران را رصد می کنند.

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به دخالت دولت در دوران ریاست دادگان گفت: در پی آن دخالت ها فوتبال ملی آسیب دید اما الان جنس تهدیدات متفاوت است اما الان فدراسیون فوتبال، فیفا و دولت به طور متفق القول به دنبال تغییر اساس نامه و رفع مغایرت های آن با فضای داخلی و بین المللی هستند چرا که سازگاری لازم را ندارد. در این موضوع تصمیم‌گیری ها را دشوار و گه‌گاه سلیقه‌ای می‌کند اما باید خیلی مراقب باشیم و از این تهدیدات فیفا به عنوان یک فرصت تاریخی استفاده کنیم. طی صحتبی که با دوستانم در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از جمله بهاروند داشتم آن ها نیز این مسئولیت تاریخی را می دانند و پیگیر هستند. فکر می کنم همه باید کمک بدهند و این ضرورت تاریخی را خیلی قدرتمندانه انجام دهند.

وی اضافه کرد: اراده لازم در میان دوستانم در فدراسیون فوتبال وجود دارد و با سرعت و جدیت پیش می روند و مطابق قوانین و مقررات حاکم بر کشور و فیفا، سازوکار حقوقی شفاف را ایجاد می کنند تا ماموریت تاریخی را به نحو احسن انجام دهند. من هم امید فراوان دارم که بتوانند این پروژه را انجام دهند و از تمام ظرفیت ها استفاده کنند. در این زمینه اگر کسی هم اختلافی دارد، باید یاد بگیریم که روی اشتراکات کار کنیم. نیازمند فضایی آرام هستیم که باید صادقانه بر مدار قانون و بدون تنش و انگیزه شخصی کار کنیم و خدای نکرده غرض ورزی نداشته باشیم و رفتار و گفتار مبتنی بر منافع فوتبال که جزوی از منافع ملی است، در سرلوحه کار ما باشد. باید وضع موجود را تغییر دهیم. همه پذیرفتند حفظ وضع موجود به نفع فوتبال نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که فدراسیون فوتبال با این روند شاهد پروسه انتخابات دموکراتیک در آینده خواهد شد، گفت: تهیه اساس نامه با مشارکت اعضای مجمع و سایر نهادها مهم رخ خواهد داد تا اساسنامه ای برآمده از مقررات حاکم بر کشور، نقطه نظرات فیفا و نخبگان یک اساس نامه خود به وجود آید.

عزیزی خادم به انتخاب مهدی محمدنبی به عنوان دبیرکل جدید فدراسیون اشاره کرد و یادآور شد: امیدوارم در دوران پسا اساس نامه به برنامه ریزی درستی برسیم. فکر می کنم انتخاب نبی هم به همین منظور صورت گرفته است. باید تنش ها را کاهش داد. نبی شخصی است که سال ها کار کرده و در مقطع گذار که با اصلاح اساس نامه و برگزاری انتخابات، زمینه ساز یک شکل گیری یک فدراسیون فوتبال منسجم می شود، موثر خواهد بود. با استفاده از تجربه نبی می‌توانیم آرامش خودمان را حفظ کنیم و دوستان حاضر در مجمع و هیات رئیسه با هم گرایی در این چند ماه باقی مانده می‌توانند کار تاریخی و ماندگاری را رقم بزنند.

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به حضور بهاروند در فدراسیون فوتبال گفت: در شرایطی که اولویت اصلی ما تدوین اساس نامه شده، بهاروند با تجربه بالای خود که بالغ بر 3 دهه حضور در مجمع و هشت سال حضور در هیات رئیسه است، می تواند به نوشتن اساس نامه کمک کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها