کد خبر: 397706
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۷ ۱۴:۴۵:۵۲
| |

اکثر نمایندگان عراقی در جلسه رای اعتماد به دولت الزرفی حاضر می‌شوند

یکی از نمایندگان پارلمان عراق امروز (یکشنبه) اعلام کرد، بیش از 200 نماینده متعهد شدند در جلسه فوق العاده رأی اعتماد به دولت نخست وزیر مکلف حاضر شده و در رای‌گیری شرکت می‌کنند.

اکثر نمایندگان عراقی در جلسه رای اعتماد به دولت الزرفی حاضر می‌شوند
کد خبر: 397706
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۷ ۱۴:۴۵:۵۲

اعتمادآنلاین| فالح الزیادی، عضو ائتلاف النصر در پارلمان عراق گفت، عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف عراق روز شنبه از پارلمان خواست برای رأی دادن به کابینه تشکیل جلسه دهد و برنامه خود را نیز فرستاد. مذاکرات با همه فراکسیون­‌های سیاسی هم مثمر ثمر بود اما توافق آرا وجود نداشت و برخی معترض و برخی موافق بودند.

وی افزود، تصمیم ­گیری نهایی در مورد دولت الزرفی در پارلمان خواهد بود. اگر طی هفته جاری پارلمان برای تصویب کابینه جلسه تشکیل شود، اکثریت نمایندگان موضع روشنی دارند.

الزیادی ادامه داد، تشکیل جلسه رأی اعتماد به کابینه به آمادگی پارلمان بستگی دارد اما بیش از 200 نماینده متعهد شدند که در این جلسه حاضر و رأی خود را خواهند داد.

نخست وزیر مکلف روز شنبه در پیامی رسمی به محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق برنامه کاری خود را ارائه و اعلام کرد، در مدت زمان مشخص شده در قانون اساسی اسامی کابینه را نیز ارائه خواهد کرد.

برنامه کاری الزرفی 16 بند دارد که از مقابله با شیوع ویروس کرونا، رسیدگی به مطالبات تظاهرکنندگان، برگزاری انتخابات زودهنگام، تقویت حاکمیت ارضی کشور، کنترل بر تسلیحات گرفته تا تقویت نقش زن و بخش تربیتی و آموزشی را شامل می‌شود.

همزمان با این امر نخست وزیر مکلف در نشست خبری اعلام کرد، کابینه خود را کامل کرده و در انتظار پارلمان برای تعیین جسه رأی اعتماد به برنامه دولت است. وی نسبت به ناتوانی دولت در تأمین حقوق کارکنان هشدار داد.

الزرفی از همه گروه‌­های سیاسی خواست برای ترسیم نقشه طی سه ماه آتی به منظور تأمین ملزومات نظارت اجتماعی متحد شوند.

پیش از این هوشیار قرداغ، گزارشگر پارلمان عراق اعلام کرد، ریاست پارلمان در حال رایزنی پیرامون تعیین مکانیزم برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه نخست وزیر مکلف در سایه شیوع ویروس کرونا است.

همچنین فیصل العیساوی، نماینده ائتلاف النصر در پارلمان عراق از سناریو جلسه رأی اعتماد به کابینه الزرفی پرده برداشت و گفت، اکثر نمایندگان در این جلسه حاضر خواهند شد.

وی احتمال داد که کابینه جدید اعتماد نمایندگان را جلب کند زیرا نخست وزیر مکلف متعهد به تشکیل کابینه تکنوکرات یا سیاسی نشده است. همچنین الزرفی با انعطاف­‌پذیری بسیار بالا نسبت به انتخاب وزرا اقدام می­کند و همین مسأله فرضیه تصویب کابینه او را قوی­تر می­کند.

العیساوی تکرار سناریوی مخالفت با کابینه الزرفی مانند کابینه محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف سابق را بعید ندانست و گفت، این مأموریت آسان نیست و پارلمان باید هوشیار بوده و شرایط خطرناک کشور را درک و به دولت الزرفی رأی اعتماد دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها