کریمی تفرشی، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران مطرح کرد:

تامین نیازهای عمده بازار کشور با تکیه بر تولیدات داخلی/ افزایش نرخ ارز حاشیه سود اکثر صنایع را کاهش داد

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: طبق آماری که ریاست انجمن وارد کنندگان مواد غذایی داده‌اند حدود 800 میلیون تا یک میلیارد دلار در سال واردات توسط این انجمن انجام می‌شود. در سال‌جاری حدوداً بین 30 تا 40 درصد کاهش واردات داشتیم البته در سال 96 واردات در حجم بالایی انجام شده و بسیاری از تولیدکنندگان در ابتدای سال 97 انبارشان پر بوده است. در واقع اگر تولید برخی محصولات متوقف نشده به‌دلیل واردات در سالیان گذشته است.

تامین نیازهای عمده بازار کشور با تکیه بر تولیدات داخلی/ افزایش نرخ ارز حاشیه سود اکثر صنایع را کاهش داد
کد خبر: 397820
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ۰۹:۰۲:۴۰

اعتمادآنلاین| مهدی کریمی تفرشی گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی رسیدن به خودکفایی در صنعتی است که کلید رسیدن به رشد و خودکفایی اقتصادی است.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران اظهار داشت: بیش از 10 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود. در سال 97 صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به 5/5 میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم‌های شدید علیه ایران این رقم قابل توجه است. بعلاوه، صنایع غذایی با بیش از 2500 کارگاه تولیدی در بین 13 هزار کارگاه صنعتی با ده نفر کارگر و بیشتر، بزرگ‌ترین صنعت کشور از لحاظ تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی محسوب می‌شود. صنایع غذایی به‌تنهایی 8/16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند. در صورت حمایت کافی، این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش‌های صنعتی خواهد داشت. بر اساس افق 1404 ایران باید میزان تولید محصولات کشاورزی را به 300 هزار تن برساند. بنابراین این صنعت مهم و پیشرو نقش بسیار تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی کشور بویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می کند.

وی افزود: تولیدات محصولات غذایی سهم عمده نیاز بازار داخلی را می‌تواند تامین کند. درحال حاضر حدود 95 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و هم‌اکنون به‌طور متوسط سالانه حدود 130 میلیون تن مواد غذایی در کشور از سوی تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.

کریمی تفرشی گفت: عمده صنایع تبدیلی کشورمان از مواد داخلی در ساماندهی محصول خود استفاده می‌کنند و بنابراین سهم مهمی در اشتغال حوزه کشاورزی دارند.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور افزود: نگاهی به مصرف سرانه غذا و سایر آمارهای به دست آمده از کشورهای حاشیه خلیج فارس، نشان می‌دهد که سرزمین‌های این منطقه تا 77 درصد از نیاز غذایی خود را در سال 2014 از خارج وارد کرده‌اند. همچنین، ارزش واردات غذا در این کشورها در بازه 2009 تا 2014 به طور متوسط سالانه 11.2 درصد و حجم واردات مواد غذایی آنها در این بازه به طور متوسط سالانه 8.7 درصد رشد کرده است. بیش از 35 میلیون تن مواد غذایی وارداتی این کشورها در سال 2014، بیشترین میزان این واردات با 62 درصد متعلق به عربستان سعودی بوده است و پس از آن نیز به ترتیب امارات با 19.4 درصد، کویت با 8 درصد، عمان با 5.1 درصد، قطر با 4 درصد و بحرین با 1.5 درصد جای داشته‌اند. همچنین 58.2 درصد از این واردات مربوط به غلات بوده است، در حالی که 13.5 درصد مربوط به فرآورده‌های لبنی، 9.3 درصد میوه‌ها، 7.5 درصد سبزیجات، 5.1 درصد گوشت و 6.3 درصد نیز سایر موارد بوده‌اند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: طبق آماری که ریاست انجمن وارد کنندگان مواد غذایی داده‌اند حدود 800 میلیون تا یک میلیارد دلار در سال واردات توسط این انجمن انجام می‌شود. در سال‌جاری حدوداً بین 30 تا 40 درصد کاهش واردات داشتیم البته در سال 96 واردات در حجم بالایی انجام شده و بسیاری از تولیدکنندگان در ابتدای سال 97 انبارشان پر بوده است. در واقع اگر تولید برخی محصولات متوقف نشده به‌دلیل واردات در سالیان گذشته است.

وی ادامه داد؛ امروز صنعت غذا با چالش‌هایی همچون کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت و کاهش موجودی انبارها مواجه است. نوسانات نرخ ارز و صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف و بدون برنامه قبلی و سیاست های نامناسب دولت از جمله مواردی است که در ایجاد این چالش ها نقش اساسی داشته است.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران افزود: هر چند صنایع غذایی در سال 98 نسبت به سایر صنایع مانند "فولاد"، "پتروشیمی" و "لوازم خانگی" در شرایط بهتر و آرمانی‌تری قرار داشت اما متاسفانه میزان نقدینگی‌ بنگاه‌های اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان در شرایط فعلی نسبت به میزان تولیدشان از نظر پتانسیل به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

تفرشی خاطر نشان کرد: به دلیل پرهیز تامین کنندگان خارجی از انعقاد قراردادهای بلندمدت و تمایل آنها به انجام معاملات نقدی، قیمت مواد و تجهیزات از نوسانات بیشتری برخوردار است که این موضوع، سودآوری صنایع داخلی را با تردید بیشتری مواجه کرده است. تاخیر در انجام مبادلات بین المللی و ورود موارد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی افزود: تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت. افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اکثر صنایع کشور را کم کرده و هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است.

مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تکیه بر مزیت‌های نسبی تولیدی کشور راهکار اساسی برای رشد خودکفایی و حرکت به سمت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. به طور مثال می‌توانیم به جای واردات محصولی مانند هندوانه تولید و صادرات زعفران را در کشور افزایش دهیم.

وی گفت؛ حذف دلال‌ها و واسطه‌ها و رقابتی‌ترشدن بازار نیز با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. اگر بتوانیم بورس کالا را برای عرضه مستقیم این محصولات گسترش دهیم می‌توانیم قدم موثری در حذف واسطه‌ها و دلال ها در این صنعت برداریم.

کارآفرین برتر جهان اسلام در پایان خاطرنشان کرد؛ ضمن اینکه دولت باید راهکارهایی جهت رفع موانع واردات محصولاتی که ناگزیر به واردات آنها هستیم تدبیر نماید تا مشکلات تولیدکنندگان در این خصوص به حداقل برسد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها