کد خبر: 397909
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ۱۰:۵۱:۳۲
| |

بررسی پیامد کرونا بر صادرات و واردات:

تجارت خارجی در برزخ

سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران گفت: در شرایطی که عرضه و تقاضایی وجودندارد صادرات و واردات و در نهایت روابط تجاری معنایی ندارد.

تجارت خارجی در برزخ
کد خبر: 397909
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ۱۰:۵۱:۳۲

اعتمادآنلاین| تجارت خارجی در برزخ پیامد‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را در ماتم فرو برده است. بحران ناشی از این ایپدمی، جهان را به صحنه نبرد با یک دشمن مشترک تبدیل کرده که تاکنون برنده‌ای نداشته است. رئیس صندوق بین المللی پول بحران اقتصادی ناشی از این اپیدمی را بی سابقه خوانده و پیامد‌های ناشی از آن را بسیار شدیدتر از بحران مالی سال 2008 توصیف کرده است. ضربه کرونا به اقتصاد کشور‌های در حال توسعه‌ای همچون ایران که با فشار ناشی از تحریم‌ها نیز دست به گریبان است، به مراتب شدیدتر از کشور‌هایی است که منابع لازم برای مقابله با این ویروس را در اختیار دارند. دولت‌ها در تلاشند با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، هزینه‌های ناشی از این مهم را به جان خریده و از پیامد‌های بعدی شیوع این ویروس جلوگیری کنند. اما بررسی‌ها حاکی از آن است که تداوم اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز می‌تواند هزینه‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ویروس در کشور‌های در حال توسعه می‌تواند آثار زیان بارتری از دیگر کشور‌ها برجای بگذارد. از آنجا که این کشور‌ها اغلب در مواجه با بحران‌های ناخواسته عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند و از کمبود شدید منابع مالی و تجهیزاتی رنج می‌برند، بیش از سایر کشور‌ها دستخوش تحولات اقتصادی و اجتماعی خواهند شد. تجربه نشان می‌دهد در چنین شرایطی، کشور‌ها عطای سرمایه گذاری در این کشور‌ها را به بقایش می‌بخشند و از ادامه حضور خود برای حفظ همکاری‌های تجاری با این کشور‌ها صرف نظر می‌کنند.

در این میان نگرانی که این روز‌ها مورد توجه قرارگرفته، کاهش روابط تجاری ایران و چین به عنوان کشوری که نام خود را در رتبه نخست صادرات و واردات کشور ما قرارداده است وجود دارد.

در همین حال سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران، فعال بخش خصوصی درباره کاهش شدید روابط تجاری ایران و چین از آغاز سال میلادی گفت:: باتوجه به این مهم که همیشه نگرانی‌های زیادی پیرامون تحریم‌های علیه ایران وجود داشته است، اما از سویی دیگر نقطه قوت اقتصاد ما برقراری روابط تجاری ایران و چین بوده که متاسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا در چین تا به امروز روابط تجاری ایران و چین کاهش یافته است.

مقیمی با بیان این مطلب که قبل از نگرانی‌های موجود پیرامون روابط تجاری ایران با چین، نگرانی در مورد متوقف شدن چرخ تولید کشوروجود دارد، افزود: در شرایطی که عرضه و تقاضایی وجودندارد صادرات و واردات و در نهایت روابط تجاری معنایی ندارد.

وی با تاکید به ضرورت تصمیمات اقتصادی کشور در راستای مهار بیمار کرونا و مدیریت سازنده بنگاه‌های اقتصادی در شرایط حاضر، اظهار کرد:در شرایطی که تصمیم گیری‌های درست اتخاذ شود و این بیماری زودتر مهارشود می‌توانیم امیدوارباشیم حده اقل ظرف مدت 6 ماه اقتصاد ما جان دوباره بگیرد که لزوم تحقق این موضوع در خوشبینانه‌ترین حالت تصمیم گیری‌های سازنده دولت است.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران در ادامه با اشاره به اینکه زمان ادامه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی موضوع قابل توجهی است که فعالین اقتصادی منتظر پاسخ دولتمردان می‌باشند، مطرح کرد:باتوجه به اینکه اصناف کشور با بخش دولتی شرایط متفاوتی دارند. همزمانی آغاز به کار اصناف با ساعات اداری نهاد‌های دولتی نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است که نیازمند اصلاح می‌باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تصمیم گیری‌های صحیح دولت در راستای حمایت از تولید و ایجاد بسترسازی برای روابط تجاری، افزود:در حال حاضر نگرانی‌های زیادی پیرامون مدت زمان تعلیق کسب و کار‌ها و حمایت یا عدم حمایت دولت و همچنین تعدیل نیروی انسانی از سوی صاحبان کسب و کار وجود دارد که امیدوارم تصمیمات دولت سمت و سوی مناسب در راستای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی باشد.

این فعال بخش خصوصی ضمن بیان نگرانی درمورد افزایش 30 درصدی مراجعه بیماران به مراکز درمانی در 16 فروردین ماه، ادامه داد:در حال حاضر مهار این بیماری به منظور به حرکت در آوردن چرخ تولید در کشورضرورت دارد که اگر مردم رفتار مسوولانه از خود نشان ندهند، این اپیدمی طولانی‌تر می‌شود و نمی‌توانیم امیدی به اصلاح ساختار اقتصادی داشته باشیم.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران تاکید کرد:فعالین بخش خصوصی تقاضای ایجاد بستر حمایتی از دولت در ایجاد تاخیر در پرداخت مالیات‌ها و ارزش افزوده و پرداخت حق بیمه از محل صندوق توسعه ملی و ذخیره ملی که برای موارد این چنینی درنظر گرفته شده است را دارند.

وی درباره بودجه‌ای که بر اساس درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده که اینک با تعطیل شدن بنگاه‌های اقتصادی و عدم پرداخت مالیات‌ها و در نهایت کسری بودجه روبرو شده است، مطرح کرد: تامین بودجه دولت از محل درآمد‌های حاصل از مالیات‌ها نیازمند فعال بودن بنگاه‌های اقتصادی است؛ بنابراین اعتمادسازی حاصل از بسته اقتصادی حمایتی مناسب برای صاحبان کسب و کار ضرورت دارد.

این مقام مسوول در پایان ضمن ابراز امیدواری پیرامون قدرت کشور‌های شرق ازجمله چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، خاطرنشان کرد:می توانیم امیدوارباشیم پنجره اقتصادی جدیدی بین ایران و چین در آینده نزدیک بعد از مهار این بیماری ایجاد شود.

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها