کد خبر: 397919
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ۱۱:۱۱:۱۵
| |

کشمکش بحران سیاسی و کرونا در افغانستان

افغانستان در شرایط سختی بین گسترش کرونا و بحران سیاسی قرار گرفته است زیرا رهبران این کشور برای رسیدن به قدرت رقابت دارند اما مردم نگران نجات زندگی خود از شر کووید19 هستند.

کشمکش بحران سیاسی و کرونا در افغانستان
کد خبر: 397919
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ۱۱:۱۱:۱۵

اعتمادآنلاین| طی یک هفته گذشته محمداشرف غنی اقدام به معرفی کابینه جدید خود کرد که این کار عبدالله عبدالله را نیز واداشت تا با مقابله به مثل باعث پچیدگی بیشتر اوضاع سیاسی افغانستان شود.

این تلاش ها نگرانی سیاستمداران و مردم این کشور را در پی داشت و آنها را مجبور کرد که پس از یک تلاش ناکام برای میانجیگری باردیگر دست به کار شده و از دو طرف بخواهند که برای پنج روز دیگر تعیین کابینه های خود را به تعویق اندازند.

طی هفته گذشته محمداشرف غنی نامزد وزیران وزارت خانه های اقتصاد، خارجه، دارایی و استاندار جدیدی هرات را معرفی کرد که باعث شد، تیم عبدالله نیز اقدام برای ایجاد کابینه خود کند.

تیم عبدالله سه روز پیش هشدار داد اگر محمداشرف غنی معرفی اعضای کابینه خود را به تعویق نیاندازد آنها نیز طی روزهای آینده وزیران امور امنیتی را معرفی خواهند کرد.

این تحولات باعث شد که حامد کرزی رئیس جمهوری سابق، عبدالرب رسول سیاف فرمانده سابق جهادی، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و محمدیونس قانونی از اعضای رهبری حزب جمعیت باردیگر پا جلو گذشته از دو طرف بخواهند که برای رسیدن به توافق جامع، تا پنج روز دیگر روند معرفی کابینه را به عقب اندازند.

«حامد کرزی» روز دوشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشته است: با توجه به اوضاع جاری کشور و مساعی همه جانبه برای رسیدن به توافق و همکاری تلاش‌های موثر جریان دارد.

وی افزود: از اشرف غنی و عبدالله خواسته شده است تا زمان را برای رسیدن به یک توافق تمدید کرده و از معرفی کابینه خودداری کنند.

«الیس ویلز» معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی هشدار داده است که تمام همکاری و کمک های آمریکا و پیمان ناتو بستگی به ایجاد دولت فراگیر و حل بحران سیاسی افغانستان دارد.

وی گفته است که اگر طرف های انتخابات افغانستان نتوانند به تشکیل دولت فراگیر دست یابند، کمک های آنها نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. آمریکا پس از سفر ناکام مایک پمپئو قطع کمک یک میلیارد دلاری خود به کابل را در سال 2020 اعلام کرده بود.

بخش دیگر معضل کنونی افغانستان گسترش ویروس کرونا است زیرا این کشور با زیرساخت های ضعیف بهداشتی و فقر گسترده مواجه بوده و این ویروس با گذشت هر روز روند تصاعدی خود را می پیماید.

قربانیان اصلی در افغانستان مردم بوده اند زیرا اکنون افرادی زیاد نه تنها در گوشه و کنار کشور بلکه در کابل پایتخت نیز شب ها گرسنه می خوابند.

افغان ها از رهبران دولتی بشدت ناراضی شده اند و می گویند در حالی که ویروس کرونا در حال پیشرفت است رهبران دولت نه تنها برای نجات مردم کاری نمی کند بلکه خود آنها بر مشکلات کنونی می افزایند.

برخی افغان ها هم بحران سیاسی کنونی افغانستان را به کرونای کبیر تشبیه کرده و از کشورهای خارجی خواسته اند که در کنار تلاش برای ساختن واکسن ویروس کرونا، واکسنی هم برای کرونای کبیر افغانستان نیز بسازند.

«احمد سعیدی» استاد دانشگاه در صفحه فیسبوک خود نوشته است : اگر دانشمندان جهان موفق به ساختن داروی ضد ویروس کرونا شدند ما نیز از آنها می خواهیم برای کرونای سیاسی ما هم واکسن بسازند.

«عبدالله احمدی» یکی از ساکنان غرب کابل به ایرنا گفت که رهبران افغان در وضعیت کنونی بجای ایستادن در کنار مردم با طرح های غذایی و کمکی، در تلاش برای تقسیم قدرت هستند.

وی افزود: شرایط سخت کنونی امتحان خوبی برای رهبران افغانستان و وطن دوستی و مردم دوستی آنها بود و نشان داد که تمام مردم این کشور به اندازه یک پست دولتی برای آنها ارزش ندارند.

به رغم اعلام قرنطینه ،دست فروشان هنوز هم برای بدست آوردن لقمه نانی در نقاط مختلف شهر کابل حضور دارند. آنها درپاسخ به این سوال که چرا مقررات قرنطینه را رعایت نمی کنند ، پاسخ دادند اگر این کار را انجام ندهند، گرسنگی پیش ازکرونا آنها را از پای در خواهد آورد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها