شیوع کرونا در سوریه و نگرانی از روند کند آزادی زندانیان این کشور

روند کند آزاد شدن زندانی ها در سوریه نگرانی گروههای حقوق بشری را از احتمال شیوع گسترده کروناویروس در زندان‌های بسیار شلوغ این کشور در پی داشته است.

شیوع کرونا در سوریه و نگرانی از روند کند آزادی زندانیان این کشور
کد خبر: 398170
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۰۹:۱۷:۳۳

اعتمادآنلاین| دولت دمشق تنها 19 مورد ابتلا به کووید 19 و دو مورد مرگ بر اثر آن را تایید کرده است اما با نظام سلامتی که چند ده سال جنگ داخلی را تحمل کرده، این نگرانی وجود دارد که سوریه نتواند در برابر شیوع کروناویروس مقاومت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده سازمان ملل در امور سوریه طی روزهای گذشته با اشاره به خطر کووید 19 و شیوع آن در زندان‌های این کشور خواستار اقدام سریع برای آزادی زندانیان در سوریه شد.

عفوی که از سوی بشار اسد، رییس جمهور سوریه در 22 مارس اعلام شد، گستره جرایمی را که مشمول عفو سپتامبر گذشته بودند، افزایش داده اما گروه‌های حقوق بشری اظهار کرده‌اند که تا کنون تنها چند صد تن از زندانیان آزاد شده‌اند و این اقدام را بیشتر یک حرکت نمادین برای منحرف کردن درخواست‌ها از دمشق به منظور پیروی از دیگر کشورها در آزادی زندانیان دانسته‌اند.

فاضل عبدالغنی، رییس "شبکه سوری حقوق بشر" به خبرگزاری رویترز مدعی شد: حکومت سوریه به دنبال دور زدن فشارهایی است که از سوی سازمان‌ها و کشورهای دیگر بر سر شیوع کووید 19 در میان زندانیان با آن روبه‌رو است.

به گفته او، هیچ یک از افرادی که تاکنون آزاد شده‌اند، فعال مدنی یا زندانی سیاسی نبوده‌اند.

مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل نیز گفته است: کووید 19 در زندان‌ها و مراکز بازداشت سوریه می‌تواند به دلیل بهداشت ضعیف، عدم دسترسی به آب پاک و جمعیت بسیار زیاد سریعا گسترش یابد.

رسانه‌های دولتی سوریه گزارشی از شمار زندانیانی که اخیرا آزاد شده‌اند، ارائه نکرده‌اند. قضات سوریه نیز گفته‌اند که هدف این اقدام کاهش شمار زندانیان است. "شبکه سوری حقوق بشر" اظهار کرده است که افرادی که تاکنون آزاد شده‌اند به جرایمی از جمله قاچاق و جعل اسناد محکوم بوده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها