کد خبر: 398266
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۱:۳۷:۳۴
| |

سرنوشت تعمیرات و ساخت مدارس مناطق سیل‌زده چه شد؟

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به تشریح وضعیت مدارس مناطق سیل‌زده پرداخت.

سرنوشت تعمیرات و ساخت مدارس مناطق سیل‌زده چه شد؟
کد خبر: 398266
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۱:۳۷:۳۴

اعتمادآنلاین| مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست مجازی در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت مدارس مناطق سیل‌زده پرداخت.

وی ادامه داد: سال گذشته در همین زمان‌ها بود که بحث سیل در 3 استان گلستان، خوزستان و لرستان پیش آمد و ما یکی از دستگاه‌هایی بودیم که در این ماجرا، مدارس آسیب دید و ناچار بودیم برای برپایی هرچه سریع‌تر کلاس‌های درس در روزهای باقیمانده از سال تحصیلی جاری برنامه‌ریزی کنیم و همچنین باید برای تخریب، بازسازی و انجام تعمیرات اساسی و جزئی برای آماده کردن مدارس برای مهر سال 98 هم برنامه‌ریزی می‌کردیم.

رخشانی‌مهر اضافه کرد: بلافاصله فعال شدیم، مدارس که دارای آسیب جدی بود را به سرعت کارهای تعمیرات را انجام دادیم و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و تجهیزات آسیب دیده را تعمیر کردیم.

وی گفت: برخی مدارس درگیر تعمیرات اساسی و در معرض آسیب ناشی از تخریب دیوارهای محوطه، کلاس‌ها و انباشته شدن گل و لای فراوان بودند که خوشبختانه با همکاری تیم‌های جهادی که در نوسازی مدارس استان‌ها شکل گرفت و گروه‌های جهادی دیگر توانستیم مشکلات برطرف کنیم.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کانکس برای این 3 استان تأمین و ارسال شد و همچنین تجهیزات شامل تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مانند میز و نیمکت و دستگاه کپی تأمین شد.

وی به گردهمایی خیرین در نهم اردیبهشت سال 98 برای کمک به مدارس 3 استان سیل‌زده اشاره کرد و گفت: در آن شب خیرین 210 میلیارد تومان برای بازسازی کمک کردند و خوشبختانه با گزارشی که دیروز از استان‌ها گرفتم مشخص شد که تمام این مبلغ تخصیص پیدا کرده است و در پروژه‌ها هزینه شده یا در حال هزینه است.

رخشانی‌مهر افزود: در استان لرستان در مجموع به 372 مدرسه با 2025 کلاس درس خسارت وارد شد که تا مهر سال 98، تمعیرات اساسی و جزئی تمام مدارس به اتمام رسید و 11 مدرسه که باید تخریب می‌شد و مجدد ساخته می‌شد نیز تخریب و بازسازی شد و در مهر سال گذشته به بهره‌برداری رسید؛ همچنین 14 مدرسه با 73 کلاس درس تا پایان سال 98 به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: برای انجام همه این اقدامات یعنی تعمیرات جزئی و اساسی و ساخت مدارس در مجموع 47 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، 97.5 از محل اعتبارات خیرین و حدود 2.5 میلیارد تومان از سایر منابع هزینه شد؛ البته در مهر سال جاری باز هم پروژه های دیگری نیز افتتاح می کنیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به اقدامات انجام شده در استان گلستان پرداخت و گفت: در این استان 326 مدرسه با 2153 کلاس درس آسیب دیدند؛ تعمیرات جزئی و اساسی همه این مدارس تا مهر سال 98 به اتمام رسید و تا پایان سال 98 هم 5 مدرسه تخریبی هم تخریب و بازسازی بودند، به بهره‌برداری رسید و مابقی مدارس تخریبی را تا مهر 99 و بخشی را هم تا پایان سال 99 تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای تعمیرات و تخریب و بازسازی مدارس استان گلستان هم 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، بیش از 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و 32 میلیارد تومان توسط خیرین تأمین اعتبار شد.

رخشانی مهر اظهار کرد: در استان خوزستان هم 114 مدرسه به 458 کلاس درس آسیب دید که مدارس نیازمند تعمیرات جزئی و اساسی در مهر 98 انجام شد که برای آنها 17.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، 2.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، حدود 86 میلیارد تومان توسط خیرین و 50 میلیارد تومان نیز توسط وزارت نفت برای تعمیر و تجهیز مدارس آسیب دیده این استان تخصیص یافت و بر این اساس مدارس خوزستان نسبت به 2 استان دیگر زودتر ساماندهی شد؛ همچنین در مهر سال 98، در هر 3 استان، وزیر آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی حضور پیدا کردند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در مجموع حدود 150 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع دولتی، 210 میلیارد تومان از محل منابع خیری و همچنین از محل اعتبارات نوسازی و استانی هم هزینه کردیم که اعلام کردیم.

وی ادامه داد: در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان، کارگروهی را در سازمان برای رصد مدارس مناطق سیل‌زده تشکیل دادیم و 45 میلیارد تومان برای مدارس مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان تأمین اعتبار کرده و تخصیص دادیم و خیرین هم حضور جدی به خصوص در استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

رخشانی مهر افزود: نیازهای اولیه را برای برگزاری مجدد کلاس‌های درس در این 3 استان جدید تأمین کردیم، کانکس و تجهیزات کلاسی و اداری ارسال شد و خیرین برای مشارکت دعوت شدند؛ در استان سیستان و بلوچستان تا به حال حدود 135 میلیارد تومان اعتبار و در استان هرمزگان حدود 22 میلیارد تومان برای ساماندهی وضعیت مدارس سیل زده متعهد شدند.

وی گفت: 95 مدرسه در سیستان و بلوچستان نیازمند تخریب و بازسازی و همچنین 346 مدرسه نیازمند تعمیرات اساسی هستند؛ در هرمزگان 31 مدرسه تخریبی و 95 نیازمند تعمیرات اساسی و در کرمان نیز 15 مدرسه تخریبی و 174 مدرسه نیازمند انجام تعمیرات اساسی هستند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از طریق کارگروه‌هایی که تشکیل دادیم، در حال رصد هستیم تا اول مهر امسال با حضور وزیر آموزش و پرورش در هر 3 استان، پروژه‌هایی را افتتاح کنیم.

وی تصریح کرد: 45 میلیارد تومان که به این 3 استان دادیم و اعتبار ویژه که از محل تعمیرات موتورخانه‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی که لحاظ کردیم و کمک خیرین، ان‌شاءالله در مهر پیش رو مسأله‌ای در این 3 استان نداریم؛ البته عمده نگرانی ما شرایط خاص کشور به دلیل کروناست که از اسفند پروژه‌ها تعطیل شدند و اجازه فعالیت به پیمانکاران داده نشده است که ان‌شاءالله هرچه زودتر از این شرایط خارج شویم.

برای تأمین اعتبار مشکل نداریم از محل منابع وزارت کشور هم رقمی برای جبران خسارت سیل به مدارس در این 3 استان لحاظ شده است و استان های مبادله موافقت نامه هستند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها