«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نمایندگان با طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور مخالفت کردند/ مغایرت طرح با چهار اصل قانون اساسی

نمایندگان با طرح تعطیلی یک ماهه کشور به دلیل مقابله و کنترل شیوع کرونا به دلیل مغایرت با اصولی از قانون اساسی مخالفت کردند و این طرح از دستور کار مجلس خارح شد.

نمایندگان با طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور مخالفت کردند/ مغایرت طرح با چهار اصل قانون اساسی
کد خبر: 398285
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۱:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور به دلیل مقابله و کنترل شیوع کرونا به دلیل مغایرت با اصولی از قانون اساسی با مخالفت نمایندگان همراه شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، علی ادیانی، نماینده قائم‌شهر طرح سه فوریت این طرح را مغایر با چهار اصل قانون اساسی عنوان کرد.

در حالی که طراح و یک نفر از موافقان و مخالفان طرح درباره لزوم تصویب یا عدم تصویب آن صحبت کرده بودند، علی ادیانی و علی مطهری درخواست اخطار قانون اساسی کردند.

ادیانی در این باره تاکید کرد: طبق اصل 79 قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل 75 قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود. این طرح همچنین با اصل 176 مغایر است. چرا که بر اساس آن تعطیلی حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: پیش از این آقا (رهبری) نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند. پس از این موضوع با اصل 110 قانون اساسی هم مغایر است.

برهمین اساس مسعود پزشکیان این اخطار را وارد دانست و گفت: «به نظرم این طرح از نظر قانونی اشکال داشته و ما نباید آن را می‌پذیرفتیم.»

در ادامه این اخطار به رای مجلس گذاشته شد. نمایندگان مجلس از طریق قیود و قیام نظر خود را درباره مطرح شدن این طرح اعلام کردند و بر همین اساس این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

طراح این طرح عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه بود و با وجود اینکه نمایندگان از طیف‌های مختلف با آن موافق بودند اما به دلیل مغایرت با اصول 79، 75، 176 قانون اساسی با نظر نمایندگان مطرح نشد.

گفتنی است در اصل هفتاد و نه قانون اساسی آمده است: «برقراری‏ حکومت‏ نظامی‏ ممنوع‏ است‏. در حالت‏ جنگ‏ و شرایط اضطراری‏ نظیر آن‏، دولت‏ حق‏ دارد با تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ موقتآ محدودیتهای‏ ضروری‏ را برقرار نماید، ولی‏ مدت‏ آن‏ به‏ هر حال‏ نمی‏ تواند بیش‏ از سی‏ روز باشد و در صورتی‏ که‏ ضرورت‏ همچنان‏ باقی‏ باشد دولت‏ موظف‏ است‏ مجددآ از مجلس‏ کسب‏ مجوز کند.

در اصل‏ هفتاد و پنجم قانون اساسی تاکید شده است: «طرح‏ های‏ قانونی‏ و پیشنهادها و اصلاحاتی‏ که‏ نمایندگان‏ در خصوص‏ لوایح‏ قانونی‏ عنوان‏ می‏ کنند و به‏ تقلیل‏ درآمد عمومی‏ یا افزایش‏ هزینه‏ عمومی‏ می‏ انجامد، در صورتی‏ قابل‏ طرح‏ در مجلس‏ است‏ که‏ در آن‏ طریق‏ جبران‏ کاهش‏ درآمد یا تأمین‏ هزینه‏ جدید نیز معلوم‏ شده‏ باشد.»

اصل صد و ده قانون اساسی به اختیارات و وظایف رهبری اشاره دارد و اصل صد و هفتاد و ششم قانون اساسی هم درباره اختیارات و وظایف شورای عالی امنیت ملی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها