مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا:

آمریکایی‌ها از قبل هم بدون پیش شرط آماده مذاکره بودند/ مذاکره یعنی تسلیم/ کسانی که می‌گویند اصولگرایان سرکار بیایند با آمریکا مذاکره می‌کنند مگر از غیب خبر دارند؟

فعال سیاسی اصولگرا گفت: آمریکایی‌ها از قبل هم بدون پیش شرط آماده مذاکره بودند. آمریکا می‌خواهد با لفظ مذاکره و نشست پشت میز مذاکره، ایران را به زانو دربیاورد تا به جهانیان بگوید «دیدید ایران را بالاخره پشت میز مذاکره نشاندم».

آمریکایی‌ها از قبل هم بدون پیش شرط آماده مذاکره بودند/ مذاکره یعنی تسلیم/ کسانی که می‌گویند اصولگرایان سرکار بیایند با آمریکا مذاکره می‌کنند مگر از غیب خبر دارند؟
کد خبر: 398311
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۲:۲۷:۲۴

اعتمادآنلاین| اصولگرایان فاتح مجلس یازدهم شدند اما هنوز بر کرسی ها تکیه نزده، بازار تحلیل و پیش بینی درباره عملکرد آنها داغ است. از بحث برانگیزترین موضوعات آن است که برخی معتقدند اصولگرایان بعد از بهارستان، پاستور را هم در اختیار می گیرند البته چون خزانه خالی است از وضعیت کرونایی حاکم بر جهان استفاده و ترامپ را مجبور به امتیازدهی می‌کنند.

مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا ضمن رد چنین تحلیلی می گوید «هیچ چیز از الان قابل پیش‌بینی نیست و نباید مشغول تحلیل‌هایی از این نوع شد.»

*چندی پیش ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد «ایران درخواست رسمی برای لغو تحریم ها نداده است تنها کافی است با من تماس بگیرند». با توجه به اینکه آمریکا این روزها با چالش های سختی در حوزه مهار و کنترل بیماری کرونا مواجه است، به نظر شما آمریکایی ها می پذیرند برای رفع اختلافات بدون پیش شرط وارد مذاکره با ایران شوند؟

آمریکایی‌ها از قبل هم بدون پیش شرط آماده مذاکره بودند. آمریکا می خواهد با لفظ مذاکره و نشست پشت میز مذاکره ایران را به زانو دربیاورد تا به جهانیان بگوید «دیدید ایران را بالاخره پشت میز مذاکره نشاندم». این پس برای حالا نیست. در ضمن مگر ما درخواست داده بودیم آمریکا ما را تحریم کند که حالا درخواست کتبی بدهیم تا ما را از تحریم بیرون بیاورد. مگر آمریکا آقای جهان است؟ آمریکا چه کاره جهان است که ما از او درخواست کنیم؟ رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شد و الان هم با اعمال تحریم های سخت در شرایط شیوع کرونا، مشغول جنایت جنگی علیه ملت ایران است.

البته الان وضع آمریکا از ایران در حوزه مدیریت و کنترل بیماری کرونا بدتر است و در شرایط بسیار ناهنجاری به سر می برد که باید به او کمک کرد ولی همچنان به اعمال تحریم ها اصرار دارد. مثل بیمار در حال مرگ است که قرص و آب دارد اما نه خودش می خورد و نه به دیگر بیماران می دهد. در مجموع معتقدم مذاکره یعنی تسلیم؛ هیچ اثری هم ندارد.

*برخی صاحب نظران سیاسی معتقدند چون اصولگراها مجلس آینده را در اختیار گرفتند و رئیس جمهور بعدی هم یک اصولگرای انقلابی خواهد بود؛ برای اداره کشور راهی جز مذاکره با آمریکا ندارند، نظر شما چیست؟

کسانی که این تحلیل را دارند خودشان هیچ چاره ای برای اداره کشور ندارند بنابراین فکر می کنند دیگران هم در چنین وضعیتی هستند. چه دولت اصولگرا و چه اصلاح طلب باشد هیچ گاه به این مسائل دلخوش نمی کند، کار خودش را انجام می دهد و پیگیر برنامه های بین المللی اش می شود.

*پس اینکه می گویند در زمان اصولگراها باب مذاکره با آمریکا باز می شود ...

هر کس که این را می گوید، مگر قدرت پیش گویی دارد یا می تواند از غیب خبر داشته باشد؟ که از حالا اعلام می کند «اگر اصولگرایان بیایند این کار را انجام می دهند». همین الان معلوم نیست مجلس آینده با شرایط کرونایی چه طور تشکیل شود و چه طوری می تواند کار کند؟، چه رسد به دولت آینده. معتقدم در حال حاضر مهمترین مسئله این است که در پسا کرونا با این اقتصاد در هم ریخته و تولید ضربه خورده باید چه کار کنیم؟ امیدوارم واقعا خدا رحم کند، بتوانند بر بیماری تسلط پیدا و بیماری را مهار کنند.

*پس شرایط کرونایی امکان مذاکره بین ایران و آمریکا را فراهم نخواهد کرد؟

خیر، من فکر نمی کنم فراهم شود، چه ربطی به کرونا دارد. سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی به آمریکا فشار بیاورند تا در شرایط کرونا تحریم ها لغو شود. معتقدیم تحریم ها از اول ظالمانه بود و الان در این وضعیت جنایت جنگی علیه بشریت آشکار است.

البته خوشبختانه ما بسیاری از نیازمندی های مان را خودمان داریم تأمین می کنیم. در حال حاضر کرونا نه دارو و نه واکسنی دارد که ما نیازمند کسی باشد اما بیماری های دیگری هست که بیماران نیازمند یکسری داروهای کمیاب هستند که این مشکل به همه دنیا مربوط می شود.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها