کد خبر: 398397
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۵:۴۴:۰۹
| |

پورحاجت:

قطعاً حفظ جان مردم از همه چیز مهمتر است، ولی دولت باید خسارات تعطیلی‌ها را جبران کند

یک کارشناس اقتصادی درباره دوراهی اقتصاد و کرونا که این روزها محل بحث شده، با بیان اینکه قطعاً حفظ جان مردم از همه چیز مهمتر است، در عین حال معتقد است که دولت باید خسارت های ناشی از تعطیلی فعالیت های اقتصادی را جبران کند.

قطعاً حفظ جان مردم از همه چیز مهمتر است، ولی دولت باید خسارات تعطیلی‌ها را جبران کند
کد خبر: 398397
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۵:۴۴:۰۹

اعتمادآنلاین| فرشید پورجاجت در خصوص دو راهی از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و مقابله با شیوع کرونا ویروس (کووید 19)، اظهار کرد: وقتی به‌عنوان مثال شهرداری تهران می‌گوید کارگاه‌های ساختمانی برای مقابله با شیوع کرونا تعطیل شود، حتما یک سری الزامات را برای این کار در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد:‌ شهرداری مسئول صدور پروانه های ساختمانی است؛ باید دید زمانیکه کارگاه‌های ساختمانی تعطیل می شود تبعات حقوقی این اقدام دامنگیر بخش خصوصی و سازندگان می‌شود یا خیر؟ با توجه به شرایط حاکم بر قراردادها قطعاً این اقدام شهرداری تبعات خود را بر بخش خصوصی خواهد داشت.

وی بیان کرد:‌ بخش خصوصی قراردادهایی را با مردم امضا کرده‌اند که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، مگر این‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا شرایط خاصی را برای بخش خصوصی، سازندگان و مردم در نظر بگیرد. بایستی بخش خصوصی قراردادها را مورد بازنگری قرار دهد و از مخاطبان خود برای اجرای قراردادها فرصت بخواهد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تأکید کرد: بین ادامه فعالیت‌های اقتصادی و مقابله با شیوع ویروس کرونا،‌ اولویت جان مردم و سلامت آنهاست. نمی‌توانیم حوزه اقتصاد و سلامت را از همدیگر منفک بدانیم. در عین حال هم نمی توانیم بگوییم اقتصاد را کنار بگذاریم و اولویت را به تنهایی سلامت قرار دهیم.

پورحاجت ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد باید اقتصاد و سلامت در کنار یکدیگر دیده شوند، روز گذشته نیز تسنیم به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی از تدوین پروتکل فعالیت‌های ساختمانی خبر داده بود. سؤال بنده این است که آیا تا امروز در صنعت ساختمان پروتکل داشته‌ایم یا خیر. آیا ما قانون مقررات ملی ساختمان را ننوشته‌ایم؟ آیا مباحث مربوط به ایمنی (HSE) را سال‌های سال در کشور داشته‌ایم یا خیر؟ آیا بخش کارفرمایی سال‌ها هزینه‌های بسته‌های خدمت حوزه مهندسی را پرداخت کرده‌ یا خیر.

وی یا طرح این پرسش که آیا آموزش‌های لازم به کارگران ساختمانی انجام شده است یا خیر،‌افزود: این سؤالات را باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان به طور شفاف پاسخ بدهند.

وی اضافه کرد: سال‌هاست که اعلام می‌شود بعضاً خدمات مهندسی به صورت صوری انجام می‌شود، ماحصل این شده که ما پروتکل در حوزه HSE فعالیت‌های ساختمانی را داریم اما شهرداری می‌آید و می‌گوید کارگاه‌های ساختمانی باید تعطیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری این‌که سال‌هاست که بخش خصوصی اعلام کرده باید به سمت الکترونیکی شدن بخشی از فعالیت‌های ساختمانی پیش برویم، اظهار کرد:‌ این کار باعث کاهش رفت‌وآمدهای مردم به سازمان‌های دولتی می‌شود، اما نگاه کنید ببینید طی یکماه گذشته چند نفر برای پروانه ساختمانی به شهرداری‌ها مراجعه کرده‌اند.

کارشناس اقتصاد تأکید کرد:‌ باید بسته‌های خدمت را به صورت کاملاً الکترونیک در اختیار مردم قرار دهیم تا آنها بتوانند از این بسته‌ها بدون نگرانی از شیوع کرونا استفاده کنند.

پورحاجت گفت:‌ در مجموع اقتصاد و سلامتی انسان‌ها لازم و ملزوم هم هستند، نمی‌توانیم اقتصاد را کنار بگذاریم و بهداشت را اولویت اصلی قرار دهیم. هر دو اینها در اولویت قرار دارند، اما باید سازوکارهای اجرایی لازم مورد نیاز توسط دولت با در نظر گرفتن این موضوع که جان انسان‌ها با ارزش‌تر از هر چیزی است، تدوین شود.

وی افزود: معضل کارگران ساختمانی که به دلیل تعطیلی کارگاه‌ها بیکار شده‌اند را چگونه می‌خواهیم حل کنیم. آیا پرداخت 200 تا 600 هزار تومان اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور تکافوی نیاز خانوارها را می‌دهد؟

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها