حفره‌ای جدید در لایه ازون بر فراز قطب شمال کشف شد

در حالی که تمام توجهات به حفره لایه ازون در قطب جنوب معطوف شده، محققان حفره دیگری در قطب شمال کشف کردند.

حفره‌ای جدید در لایه ازون بر فراز قطب شمال کشف شد
کد خبر: 398428
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ۱۸:۵۲:۳۰

اعتمادآنلاین| محققان نزدیک به چهل سال است که حفره لایه ازون در قاره جنوبگان را تحت نظر گرفته‌اند. حال براساس اعلام آژانس فضایی اروپا، حفره دیگری در آن سوی کره زمین و بر فراز شمالگان (ناحیه پیرامون قطب شمال) پدیدار شده است.

محققان مرکز هوافضای آلمان (DLR) با استفاده از داده های ماهواره Copernicus Sentinel-5P حفره ایجادشده بر فراز شمالگان را رصد کردند. حفره قاره جنوبگان به شکل فصلی شکل می گیرد ولی شکل‌گیری حفره بر فراز شمالگان آن هم با اندازه کوچک، به ندرت رخ می دهد.

آزانس فضایی اروپا «شرایط غیرطبیعی جوی» از جمله دماهای بسیار پایین در لایه استراتوسفر، گردباد قطبی بسیار قدرتمند و تابش نور خورشید پس از اتمام فصل زمستان را عوامل به وجود آورنده این حفره اعلام کرده است.

این حفره اندازه بسیار کوچکتری از سوراخ لایه ازون در قطب جنوب داشته و محققان تخمین زده‌اند که تا اواسط ماه آوریل ترمیم خواهد شد.

ناسا لاسه ازون را به کرم ضدآفتاب کره زمین تشبیه کرده است؛ این لایه از زمین در برابر تشعشعات فرابنفش خورشید محافظت کرده و محیط آن را برای زندگی محیا می کند. پس از سوراخ شدن لایه ازون بر فراز قاره جنوبگان، تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش انتشار مواد شیمیایی مخرب از جمله برخی اسپری ها آغاز شد و مطالعات نشان می‌دهند پروتکل مونترال در ترمیم آن تاثیر داشته است.

محققان سال گذشته میلادی اعلام کردند که حفره لایه ازون در قاره جنوبگان به طرز عجیبی کوچک شده است ولی هشدار دادند که به معنی ترمیم سریع آن نیست. ژانویه 2018 تحقیقات ناسا نشان داد که حفره لایه ازون در قطب جنوب رو به بهبودی است و احتمالا تا سال 2060 تا 2080 به طور کامل ترمیم خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها