کد خبر: 398575
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار کرونا در ایران و جهان گزارش می‌دهد:

سایه کووید-19 بر سر کره زمین؛ از احتمال تعطیلی حج تا نگرانی بابت قحطی

کووید-19 ویروسی که از شرق آسیا راهی کشورهای دیگر شد مدتی است که زندگی عادی را از مردم بخش اعظم جهان سلب کرده و قرنطینه را به جای آن نشانده است. سبک زندگی‌ها حالا دیگر حسابی تغییر کرده و مردم برای ساده‌ترین اقدامات روزمره زندگی‌شان هم باید همه چیز را با همین ویروس کرونا بسنجند.

سایه کووید-19 بر سر کره زمین؛ از احتمال تعطیلی حج تا نگرانی بابت قحطی
کد خبر: 398575
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- ابتلا به ویروس کرونا طی ماه‌های اخیر در کشورهای مختلف دنیا و همچنین آمار بالای مرگ آن سبب شد زندگی‌ انسان در سایه این اپیدمی جهانی تغییر کند. با وجود این، مردم و مسئولان می‌کوشند تا این تغییرات زندگی را دچار بحرانی جدی نکند.

نگاهی به وضعیت اخبار شبانه‌روزی دنیا هم گواهی بر سیطره عمیق کرونا بر زندگی همه مردم کره زمین است. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان؛ اینکه این ویروس مرموز، چگونه روزمرگی بشر قرن 21 را دستخوش تغییر کرده است.

نگرانی بابت مبتلا شدن سربازان ادامه دارد

سربازان از همان ابتدای ورود کرونا به ایران از قشرهای مورد توجه بودند. زندگی گروهی این افراد در مناطقی که شاید رعایت نکات بهداشتی هم در آنها چندان ساده نباشد دستمایه‌ای شد تا گزارش‌های زیادی با تمرکز بر همین افراد نوشته و از مسئولان درخواست شود تا شرایط آنها را پیگیری کنند.

حالا و به گفته رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، از بین صدها هزار سرباز تنها 54 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

اعزام مشمولان سربازی

ناخدا رحیمی‌پور با اعلام این خبر گفته است: «این تعداد نیز اغلب در خارج از مراکز آموزشی و بیرون از محیط سربازی به این بیماری مبتلا شده‌اند که با تلاش‌ها و اقدامات مفید و مثمرثمر کادر درمانی نیروهای مسلح بحمدالله بهبود یافته و از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.» (بیشتر بخوانیم)

طرح قدیمی بیمه سلامت دوباره اجرا می‌شود

کرونا باعث شد برخی از برنامه‌های قدیمی سازمان‌ها هم بازنگری یا دوباره به اجرا گذاشته شود. یکی از آنها بیمه شدن بیماران روی تخت بیمارستان بود. طرحی که پیشتر توسط بیمه سلامت اجرا می‌شد، حالا مجدداً در بیمارستان‌ها اجرا خواهد شد.

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اورژانسی بودن بیماران کرونا گفته است: «با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا اورژانسی به حساب می‌آیند، تمامی افراد مشکوک به بیماری کرونا که در بیمارستان بستری می‌شوند بلافاصله بیمه می‌شوند و در صورت توانایی مالی، خودشان حق بیمه را پرداخت می‌کنند؛ اما در صورت عدم توانایی مالی ارزیابی وسع انجام می‌شود که برای رفاه حال بیماران مبتلا به کرونا، هماهنگی‌هایی با وزارت رفاه صورت گرفت تا ارزیابی وسعی که یک‌ ماه زمان می‌برد یک‌روزه انجام شود.» (بیشتر بخوانیم)

بیمه‌ها

کمبود خون، مشکل بزرگ این روزها

نگرانی، ترس و اضطراب از مهم‌ترین پیامدهای روانی این روزهای زندگی مردم به شمار می‌رود. به گفته روانشناسان، این مساله باید مد نظر قرار گیرد تا به بحرانی جدی‌تر بدل نشود؛ اما این ترس سبب ایجاد مشکلاتی در سایر بخش‌های کشور شده است. یکی از این مشکلات کمبود خون است.

سازمان انتقال خون از همان هفته‌های آغازین شیوع کرونا در ایران از مردم خواست تا برای اهدای خون در مراکز حضور یابند. این سازمان بارها گفته که مراکز انتقال خون کاملاً تمیز است و تمامی نکات بهداشتی هم در آنها رعایت می‌شود، با وجود این، ترس مردمی سبب شده تا این اعتماد صورت نگیرد.

اهدای خون

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون، درباره وضعیت خون در سیستم درمانی کشور اظهار داشته: «در اسفندماه به طور متوسط 35 درصد کاهش مراجعه‌کننده و اهداکننده خون در کشور داشته‌ایم که این میزان در استان‌های البرز، تهران، ایلام، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به 40 درصد نیز رسیده است.» او از مردم با گروه خونی منفی خواسته تا هرچه سریع‌تر برای اهدای خون مراجعه کنند (بیشتر بخوانیم) .

مدارس تخریبی برای سال تحصیلی جدید آماده می‌شوند؟

از دیگر برنامه‌هایی که به خاطر شیوع کرونا در کشور متوقف مانده پرونده‌های مربوط به نوسازی مدارس است. در سال گذشته مدارس زیادی بر اثر سیل تخریب شدند و به همین دلیل باید برای سال تحصیلی آینده باید بازسازی شوند.

مدرسه تخریبی

در سال گذشته به کمک خیرین بیش از 500 میلیارد تومان بابت بازسازی مدارس تخریب‌شده در استان‌های مختلف جمع‌آوری شد، اما تمامی پروژه‌ها به خاطر کرونا لغو شده‌اند. مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، می‌گوید: «عمده نگرانی ما شرایط خاص کشور به دلیل کروناست که از اسفند پروژه‌ها تعطیل شده‌اند و اجازه فعالیت به پیمانکاران داده نشده است که ان‌شاءالله هرچه زودتر از این شرایط خارج شویم.» (بیشتر بخوانیم)

حج، تحت تاثیر کرونا

حج رویدادی که سالانه برگزار می‌شود هم امسال تحت تاثیر کرونا و در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، نیز از احتمال لغو این رویداد خبر داده است: «امیدواریم تا شروع فصل گرما اپیدمی بیماری کووید-19 کاهش یابد، اما در عین حال خود را برای شرایط و سناریوهای مختلف آماده کرده‌ایم. اگر حج لغو شود، ضررش متوجه ایران نخواهد شد و حج 99 سال آینده برگزار می‌شود.» (بیشتر بخوانیم)

کرونا حج

آزادی بازداشتی‌ها در آمریکا و عربستان

کرونا تصمیمات و رویدادهای مختلف را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. از دیگر نمونه‌های آن آزادی بازداشتی‌های آسیب‌پذیر کرونا در آمریکاست.

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا در ایمیلی به قانون‌گذاران این کشور نوشته است، به دفاتر خود در سراسر این کشور دستور داده که آزادی بازداشت‌شدگانی را که در برابر ابتلا به این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند در نظر بگیرند. این تصمیم به نحوی دیگر در عربستان هم اتخاذ شد و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، دستور داد تا اجرای احکام و دستورات قضایی نهایی مربوط به حبس محکومان پرونده‌های حقوق خصوصی به حالت تعلیق درآمده و روال آزادی موقت آنها طی شود (بیشتر بخوانیم) .

از کاهش قیمت نفت تا ممنوعیت ازدواج

به غیر از اتفاقات بین‌المللی بسیار کلان مثل کاهش قیمت نفت، برخی از دولت‌ها تصمیمات تازه‌ای هم گرفته‌اند؛ از جمله اینکه ازدواج در کویت ممنوع شد.

ازدواج

شیخ باسل الصباح وزیر بهداشت کویت، خبر داد دولت این کشور تصمیم گرفته است با هدف جلوگیری از شیوع کرونا، برگزاری مراسم عروسی را ممنوع کند. این ممنوعیت حتی در مورد جشن‌های خصوصی هم صدق می‌کند و دولت گفته که با خاطیان برخورد خواهد کرد (بیشتر بخوانیم) .

قحطی در راه است؟

در سال‌های دور، وقتی بیماری‌ای اینچنین همه‌گیر می‌شد، به دنبالش قحطی و کمبود اقلام غذایی هم می‌آمد. اگرچه تا به امروز این اتفاق برای هیچ کشوری رخ نداده است، اما مسئولان کشورها از مردم‌شان می‌خواهند در خرید کردن هوشیار باشند.

برای نمونه، تاکو اتو، وزیر کشاورزی و شیلات ژاپن، از مردم خواسته آرامش خود را حفظ کرده و بیش از حد خرید نکنند (بیشتر بخوانیم) .

از آغاز شیوع کرونا در جهان نزدیک به سه ماه می‌گذرد. جهان در دست تغییر است و به گفته عده‌ای، بحران نه کرونا بلکه جهان پساکروناست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها