«اعتمادآنلاین» از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گزارش می‌دهد:

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور موفق بود؟/ بحران به سر نیامده، خیابان‌ها شلوغ می‌شوند

مدیران کشور اگرچه از همان روز نخست ورود ویروس کرونا به ایران زیر بار قرنطینه نرفتند، اما رفته‌رفته سیاست‌هایشان را به همین سمت چرخاندند؛ از تاکید بر ماندن مردم در خانه گرفته تا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از میانه تعطیلات نوروزی اجرایش کردند. با این حال این طرح با شروع مجدد روزهای کاری در سال جدید دستخوش تغییرات زیادی شد و به گفته اهالی حوزه سلامت، کارایی خود را از دست داد.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور موفق بود؟/ بحران به سر نیامده، خیابان‌ها شلوغ می‌شوند
کد خبر: 398643
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دوشنبه چهارم فروردین‌ماه بود که وزیر بهداشت از طرح جدید وزارتخانه خود سخن گفت. طرحی که البته پیشتر در سایر کشورها عنوان و اجرا شده بود. سعید نمکی با معرفی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: «اگر این طرح تصویب شود، اعمال و اجرا خواهد شد. در این طرح علاوه بر خواهش و تمنا از مردم از شیوه‌های دیگری برای محدود کردن استفاده خواهیم کرد، البته این به معنای اعمال مقررات سخت و قرنطینه‌های سخت نیست.» (بیشتر بخوانیم)

تصویب طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در اوایل فروردین‌ماه

او 2 روز بعد گفت این طرح برای آنهایی است که در خانه نمی‌مانند و توضیح داد: «این طرح برای آن دسته از افرادی است که در خانه نمی‌نشینند و همراهی نمی‌کنند تا از موج دوم بیماری به دلیل ایاب و ذهاب‌ها جلوگیری کنیم.» (بیشتر بخوانیم)

این طرح نه تنها تصویب، بلکه اجرا و تمدید هم شد. کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه هفتم فروردین‌ماه خود اعلام کرد: «طرح تقویت فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، بامداد جمعه هشتم فروردین‌ماه آغاز و تا 15 فروردین‌ماه اجرا می‌شود و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اجرای طرح تمدید خواهد شد.» (بیشتر بخوانیم)

همچنین علی ربیعی، سخنگوی هیات دولت، در جلسه 10 فروردین از تمدید این طرح تا بیستم همین ماه خبر داد.

فاصله گذاری اجتماعی

کنترل مبادی ورود و خروج استان‌ها آغاز شد

در کنار اجرای این طرح مدیران کوشیدند ورود و خروج‌های استانی را کنترل کنند تا تردد افراد در استان‌های مختلف به حداقل برسد. همچنین ساعات کاری محدود مشاغلی که اجازه فعالیت داشتند هم اعلام شد.

به نظر می‌رسید تعطیلات نوروزی سبب شده این طرح هم به خوبی اجرا شود. مردم در خانه‌ها مانده بودند، اصناف تعطیل بودند و عملاً کنترل ویروس در سطح کشور بهتر صورت می‌گرفت. اما با رسیدن 16 فروردین‌ماه و اتمام تعطیلات همه چیز به ناگهان عوض شد.

تغییر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به طرحی هوشمند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور که از ابتدا جزو مخالفان قرنطینه بود و با شروع سال کاری هم اعتقاد داشت رونق اقتصادی به اندازه حفاظت از جان مردم اهمیت دارد، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را تغییر داد و گفت: «ما مراحل اول و دوم آن را اجرا کرده‌ایم و موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم. الان هم در مرحله سوم آن که اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی است قرار داریم و مختصات آن باید مشخص و مدون باشد.» (بیشتر بخوانیم)

فاصله گذاری اجتماعی

در مقابل اما ستاد مقابله با کرونا و در رأس آن علیرضا زالی از شلوغی خیابان‌های تهران و همچنین مترو و اتوبوس انتقاد کرد و این روند را خطرناک خواند: «ترویج فرایند خودمراقبتی باید محور اساسی تصمیم‌گیری‌های ما در شهر تهران باشد و مهم‌ترین راهبر تاثیرگذار در این امر فاصله‌گذاری اجتماعی است. این حجم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خطرناک است. در هفته آینده با تعداد بیشتر مبتلایان روبه‌رو خواهیم بود و حضور پرشمار شهروندان در سه روز گذشته در پایتخت آثار خود را نشان خواهد داد و این آثار تا 9 روز آینده مشخص می‌شود. تلفات آن نیز تا 2 هفته آینده معلوم می‌شود و نباید گفت شلوغی 2 روز پیش در پایتخت هیچ اثری نداشت.» (بیشتر بخوانیم)

پیشتر کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم وضعیت استان تهران را قرمز اعلام کرده بود.

اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی و مترو

گرچه به گفته کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تا 30 فروردین‌ماه ادامه دارد، اما از بیست و سوم تعداد افرادی که باید روزانه در محل کار حضور یابند بیشتر هم می‌شود. فعالیت اداره‌ها با 2سوم کارمندان پیش می‌رود و این مساله باعث شلوغی بیشتر شهرها خواهد شد (بیشتر بخوانیم) .

فاصله گذاری اجتماعی

بحران تمام نشده، اما خیابان‌های شهر شلوغ می‌شود

از سوی دیگر، هرچند برخی از اخبار و تصاویر گویای اجرای این طرح در تاکسی و مترو نیز هستند، اما باز هم جمعیت پایتخت در اندازه‌ای نیست که با این طرح‌ها قابل کنترل باشد (بیشتر بخوانیم) .

اینها همه در شرایطی است که تمامی کارشناسان حوزه سلامت و مشخصاً ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت از استمرار بحران کرونا در کشور خبر می‌دهند. در واقع شیب شیوع به همان روال سابق خود در حال پیشروی است و هیچ کنترلی صورت نگرفته تا بعد از آن بخواهیم شاهد افزایش جمعیت در سطح شهرها و شاید افزایش آمار ابتلا و مرگ باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها