کد خبر: 398707
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۵:۴۲:۴۶
| |

واکنش مدیران رسانه‌ها به عدم انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌ها:

از پیشنهاد تعطیلی همیشگی روزنامه‌ها تا هشدار به تعدیل نیرو

ممنوعیت انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌ها در هفته گذشته واکنش‌های زیادی از سوی مدیران روزنامه‌ها به دنبال داشت؛ به نحوی که برخی از آنها معتقد بودند که تعطیلی روزنامه‌ها تیر آخر بر پیکر نیمه‌جان مطبوعات در ایران است. در مقابل برخی نیز باور داشتند که ممنوعیت چاپ یک تصمیم عاقلانه از سوی ستاد مقابه با ویروس کروناست.

از پیشنهاد تعطیلی همیشگی روزنامه‌ها تا هشدار به تعدیل نیرو
کد خبر: 398707
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۵:۴۲:۴۶

اعتمادآنلاین| ممنوعیت انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌ها در هفته گذشته واکنش‌های زیادی از سوی مدیران روزنامه‌ها به دنبال داشت؛ به نحوی که برخی از آنها معتقد بودند که تعطیلی روزنامه‌ها تیر آخر بر پیکر نیمه‌جان مطبوعات در ایران است. در مقابل برخی نیز باور داشتند که ممنوعیت چاپ یک تصمیم عاقلانه از سوی ستاد مقابه با ویروس کروناست زیرا فرایند چاپ و توزیع و در نهایت خرید نسخه کاغذی روزنامه توسط مردم می‌تواند بر شیوع ویروس کرونا بیفزاید. حال باید دید تصمیم اخیر ستاد مقابله با کرونا مبنی برآنکه تمام روزنامه‌ها در سراسر کشور می‌توانند چاپ خود را از 23فروردین از سربگیرند چه پیامدهایی خواهد داشت؟

سردبیر خبرآنلاین: همه روزنامه‌ها باید برای همیشه تعطیل شوند

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای و سردبیر خبرگزاری «خبرآنلاین» باور دارد که اساسا روزنامه‌ها باید تعطیل شوند و جای خود را به سایت‌های خبری بدهند. او در تحلیل آنچه این روزها در حوزه مطبوعات می‌گذرد گفت: «من از جمله کسانی هستم که می‌گویم روزنامه‌ها باید کلا تعطیل شوند. اکنون مشاهده می‌کنیم که بعضی روزنامه‌ها زیر 200نسخه چاپی دارند و باور کنید که پرتیراژترین روزنامه هم به 20هزار نسخه نمی‌رسد. واقعا انتشار روزنامه‌ها در دوران کنونی اتلاف کاغذ است و اگر روزنامه‌ها تعطیل شوند، خدمت بزرگی رخ داده است زیرا دیگر دولت مجبور نیست مدام یارانه کاغذ بدهد. اکنون 90درصد مردم اخبار و تحلیل‌ها را از گوشی‌های خود رصد می‌کنند و تعداد محدودی هنوز به خواندن روزنامه کاغذی عادت دارند که اگر روزنامه‌ها جمع شوند، آنها هم عادت خود را ترک می‌کنند. اکنون بهترین فرصت است که کلا نسخه‌ کاغذی روزنامه‌ها جمع شود».

مهاجری درباره سازوکار آگهی‌هایی که روزنامه‌ها تنها درصورت چاپ می‌توانند داشته باشند هم اظهار کرد: «فردی را وسط بیابان دیدیند که روی دیوار یک چراغ گذاشته؛ به او گفتند که این دیوار را برای چه ساختی؟ گفت برای آویزان کردن این چراغ. گفتند خب این چراغ برای چیست؟ او گفت برای آنکه این دیوار را بسازم. این مثال حکایت چاپ روزنامه‌ها و آگهی‌های آنهاست. روزنامه‌ای که کلا دوهزار نسخه چاپی دارد، چند نفر آگهی داخلش را می‌بینند؟ اکنون سایت‌ها وظیفه خبررسانی را برعهده گرفته‌اند و می‌توان آگهی‌ها را به سایت‌ها داد. به هر حال نظر من این است که اگر روزنامه‌ها تعطیل شوند، بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد».

او در پاسخ به این پرسش که در صورت تعطیلی روزنامه‌ها تکلیف بیکارشدن بسیاری از روزنامه‌نگاران چه می‌شود، گفت: «اینکه صنف ما امنیت شغلی پایینی دارد، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. تعداد روزنامه‌نگاران واقعی در ایران چندان زیاد نیست. به این اعداد که اکنون 20هزار نفر روزنامه‌نگار داریم توجه نکنید زیرا بسیاری از اینها فقط برای گرفتن بعضی مزایا مانند طرح ترافیک و... خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند وگرنه تعداد واقعی، حداکثر به 10هزار نفر هم نمی‌رسد. دولت برای این تعداد محدود می‌تواند فضایی ایجاد کند که امنیت شغلی داشته باشد و منابع مالی برای آنها در نظر بگیرد».

مدیرمسئول روزنامه خراسان: انتشار مجدد نسخه کاغذی با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مغایر است

محمدسعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان هم تحلیل خود از شرایط حاکم بر مطبوعات باتوجه به شیوع ویروس کرونا، اینگونه گفت: «اگر قرار است که فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان در دستور کار باشد، باید همچنان نسخه کاغذی منتشر نشود زیرا به هر حال از آغاز فرایند چاپ تا توزیع تا تجمع مردم برای خرید روزنامه در دکه‌های روزنامه‌فروشی و در نهایت ارائه کاغذ به دست مردم همه و همه می‌تواند بر شیوع ویروس کرونا دامن بزند. من قبول دارم که در این ایام روزنامه‌ها با چالش بزرگی روبه‌رو شدند اما به هر حال تمام مشاغل این چالش را تجربه کردند».

او درباره تأثیر چاپ‌نشدن روزنامه‌ها بر اقتصاد مطبوعات گفت: «واقعیت این است که اصلا نمی‌شود وجه اقتصادی چاپ کاغذی مطبوعات را با حضور روزنامه در فضای مجازی مقایسه کرد؛ برای مثال ما در روزنامه خراسان تنها مجری درآمد‌مان مردم هستند. روزنامه خراسان با تیراژ بالا و با 52صفحه در روز تنها از طریق فروش و آگاهی می‌تواند کسب درآمد کند و هنگامی که امکان چاپ وجود نداشته باشد، همه منابع مالی ما از بین می‌رود و در شرایطی که نتوانیم از پس هزینه‌ها برآییم ناچار می‌شویم که سازوکار روزنامه را تغییر دهیم. البته این موضوع در روزنامه‌هایی صادق است که با مردم سروکار دارند نه روزنامه‌هایی که مقرری ثابتی از دولت می‌گیرند».

صاحب‌امتیاز روزنامه پیروزی: اگر چاپ نباشد معیشت اهالی مطبوعات به خطر می‌افتد

مهدی بگلری، صاحب‌امتیاز روزنامه پیروزی هم گفت: «باید بپذیریم که در وهله نخست سلامت افراد از هر چیزی مهم‌تر است و امروز روزنامه‌نگاران به صورت دورکاری برای نسخه‌ دیجیتال روزنامه کار می‌کنند. وقتی که چاپ کاغذی روزنامه از سرگرفته شود بازهم افراد زیادی درگیر چرخه چاپ و توزیع می‌شوند و تا کنون هم ستاد مقابله با ویروس کرونا برای خطرات احتمالی که به وجود می‌آید، چاپخانه‌ها را تعطیل کرد اما در کنار اینها باید در نظر داشته باشیم که درآمد روزنامه‌ها متکی به چاپ است و هنگامی که چاپ نباشد، معیشت اهالی مطبوعات به خطر می‌افتد؛ از سوی دیگر کسی هم حاضر نمی‌شود که برای نسخه الکترونیک پول بدهد و هنگامی که پولی در میان نباشد مدیران روزنامه‌ها هم نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را بدهند».

سردبیر روزنامه هفت صبح: تعطیلی روزنامه‌ها خطر تعدیل نیرو را افزایش می‌دهد

آرش خوشخو، سردبیر روزنامه هفت صبح هم درباره این موضوع گفت: «ستاد مقابله با ویروس کرونا مشاغل کم‌خطر و پرخطر را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌ است که فعالیت مطبوعات کاغذی در زمره مشاغل کم‌خطر است زیرا مدت زمان وجود ویروس بر کاغذ حدود دو یا سه ساعت است و تا روزنامه‌ها بر پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار بگیرد ویروس از بین می‌رود از سوی دیگر فعالیت در چاپخانه‌ها مانند گذشته نیست و می‌توان با رعایت اصول بهداشتی از شیوع ویروس جلوگیری کرد. در حقیقت اگر انتشار روزنامه‌ها آزاد شمره می‌شود و برای مثال فعالیت‌ آرایشگاه‌ها هنوز ممنوع است، به این دلیل است که روزنامه‌نگاری یک شغل کم‌خطر محسوب می‌شود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشیم، آن است که به هرحال روزنامه علاوه بر آنکه تولید محتوا می‌کند به نوعی یک بنگاه اقتصادی است و اگر قرار باشد که همچنان چاپ روزنامه‌ها ممنوع باشد، مانند هر شغل دیگری احتمال تعدیل نیروها، کاهش صفحات روزنامه یا حتی تعطیلی یک مجموعه وجود دارد و تا این لحظه هنوز نمی‌توان پذیرفت که تغییر سازوکار یک روزنامه به حضور در فضای مجازی می‌تواند درآمد یک مجموعه را تأمین کند. واقعیت این است که 95درصد سایت‌ها از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند و انگشت‌شمارند سایت‌هایی که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها