رییس انجمن تغذیه ایران:

مشاوره‌ تغذیه‌ای برای بیماران بهبود یافته کرونایی ضرورت دارد

مشاوره و توصیه‌های تخصصی تغذیه‌ای برای بیماران بهبود یافته و در حین ترخیص توسط رژیم درمانگر ضروری و بیماران باید به مدت شش ماه تا یکسال تحت نظر و پیگیری باشند.

مشاوره‌ تغذیه‌ای برای بیماران بهبود یافته کرونایی ضرورت دارد
کد خبر: 398856
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۱ ۱۲:۴۵:۲۱

اعتمادآنلاین| دکتر جلال الدین میرزای رزاز با بیان این مطلب افزود: به دلیل نوظهور بودن بیماری کرونا، با استناد به مطالعات انجام شده در سایر بیماری های مشابه مانند سارس و مرس، دیده شده که ظرفیت سیستم تنفسی و سیستم ایمنی افراد، حتی پس از گذشت یکسال، به حالت عادی بر نمی‌گردد.

وی تصریح کرد: هم چنین نقص در عملکرد کبد ممکن است مدت ها به طول انجامد و مشکلات عصبی_روانی ناشی از ابتلا به بیماری تاهفته ها پس از بهبود دیده شده است که بر کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: سالها است که اهمیت و نقش تغذیه در افزایش و توانایی عملکرد سیستم ایمنی در برابر آلودگی‌ها و عفونت‌هایی که سلامت انسان را تهدید می کنند، اثبات شده است.

وی خاطرنشان کرد: با برخورداری از الگوی غذایی سالم، علاوه بر پیشگیری و بهبود روند درمان، می توان در دوران باز توانی، به تسریع فرایند بهبود، ترمیم سیستم ایمنی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده با بازگشت به فیزیولوژی نرمال بدن و جلوگیری از ابتلاء دوباره کمک شایانی کرد.

رییس انجمن تغذیه ایران در خصوص نحوه ارائه برنامه غذایی مناسب به بیماران، جمع آوری و ارزیابی وضعیت جسمی و تغذیه ای بیماری بر اساس اطلاعات فردی بیمار شامل سن، جنس، شغل، وضعیت تاهل و معیشت، بررسی دسترسی به مواد غذایی را ضروری دانست و گفت: باید به این داده ها اطلاعاتی چون سوابق پزشکی، ارزیابی وضعیت تغذیه بیمار بهبود یافته، ارزیابی تن سنجی، ارزیابی بالینی و بررسی داروهای مصرفی برای جلوگیری از اثر تداخل غذا و دارو را هم افزود.

میرزای رزاز تاکید کرد: سوء تغذیه پس از درمان، به دلیل عدم آگاهی مراقبین بیمار در منزل می تواند موجب تضعیف مجدد سیستم ایمنی بیمار شود.

وی در پایان تصریح کرد: این توصیه ها و دستورالعمل ها که ذکر شد براساس نخستین گایدلاین تغذیه ای بیماران کرونا در کشور تهیه شده است که انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران از جایگاه قانونی و رسالت سازمانی در خصوص تغذیه در ایام کرونا تا به امروز سه گاید لاین را تدوین کرده و به زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار سازمان جهانی بهداشت نیز قرار داده شده است و کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) بر اساس راهنمای بالینی ارسالی ایران به سازمان جهانی بهداشت در حال فعالیت هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها