حال و هوای شعب بانک‌ها در مواجهه با طرح فاصله اجتماعی

شعب برخی بانک‌های واقع در مناطق تجاری در روزهای اخیر به دلیل کاهش ساعت کاری و شیفت‌بندی، شلوغ و پرازدحام بود، اما بیشتر شعب تقریبا خلوت هستند؛ به نظر می‌رسد که ترس از کرونا باعث شده که مردم به ویژه سالمندان به جز در موارد ضروری به شعب بانک مراجعه نکنند.

حال و هوای شعب بانک‌ها در مواجهه با طرح فاصله اجتماعی
کد خبر: 398973
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۰۹:۴۴:۳۹

اعتمادآنلاین| با توجه به اینکه بانک‌ها به عنوان یکی از مکان‌های اصلی انتقال ویروس کرونا شناخته می شوند، مردم تلاش می‌کنند به ندرت و تنها در مواقع ضروری در شعب بانک‌ها حضور بیابند.

با وجود کاهش حضور مردم در اغلب شعب، اما در برخی شعب به ویژه شعبی که در مناطق تجاری واقع شده‌اند، شاهد ازدحام مشتریان هستیم. در این میان، کاهش ساعت کاری بانک‌ها و شیفت‌بندی شعب، باعث تشدید این ازدحام شده است.

چندی پیش «احمد امیرآبادی» از نمایندگان مجلس با انتشار عکسی از ازدحام جمعیت در یکی از شعب بانک‌ها، اظهار داشت: «بانک‌ها به دلیل رعایت بخشنامه یک سوم با ازدحام مراجعین مواجه شده‌اند که این موضوع، با طرح فاصله گذاری اجتماعی مغایرت دارد.»

وی خاطر نشان کرد: «یا بانک‌ها را تعطیل کنید یا شعب را افزایش دهید؛ وقتی بانک‌ها فعالیت کرده و چک کسبه را می پذیرند، کسبه هم مغازه را تعطیل نمی‌کنند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشکلات مربوط به رمز دوم یکبار مصرف (پویا)، نقد کردن چک، برگشت چک، واریز مبالغ بالا و ... از مهم‌ترین دلایل حضور در شعب در زمان شیوع کرونا به شمار می‌رود.

ازدحام در برخی شعب بانکی

به دلیل کاهش ساعت کار بانک‌ها و تعطیلی موقت برخی شعب، ازدحام در برخی از شعب رخ داده به طوری که باعث نگرانی نسبت به شیوع کرونا در آنها و تهدید سلامت کارمندان و مشتریان شده است.

بررسی میدانی نشان می‌دهد که ازدحام جمعیت در همه شعب رخ نداده، بلکه در آن دسته از شعبی وجود دارد که در مناطق تجاری و شلوغ واقع شده‌اند.

بر اساس گزارشی که از شعبه یک بانک غیردولتی واقع در خیابان نواب به ایرنا اعلام شد در روز سه شنبه (19 فروردین) بیش از 70 نفر برای انجام امور بانکی در نوبت قرار داشتند که این موضوع باعث نگرانی کارکنان و مشتریان شعبه شده بود.

ازدحام در شعب بانک، با طرح فاصله گذاری اجتماعی، منافات داشته و خطر شیوع ویروس کرونا را به دنبال دارد.

خلوتی اغلب شعب بانکی

ازدحام فقط در برخی شعب بانکی وجود دارد و بیشتر آنها به صورت عادی و به دور از ازدحام به کار خود ادامه می‌دهند.

بررسی های میدانی ایرنا از مناطق مختلف نشان می دهد که شعب اصلی واقع در مناطق تجاری، دچار ازدحام هستند و سایر شعب با تعداد کم مشتریان به کار مشغولند.

حضور کم تعداد مشتریان در این شعب در حالی است که ساعت کاری بانک ها کم شده و بیشتر آنها نیز تنها در برخی روزها دایر هستند.

در واقع، نگرانی از شیوع کرونا تا حد زیادی بازدارنده بوده و باعث شده است که مردم کمتر به شعب مراجعه کنند.

کاهش ساعت کار بانک‌ها

ساعت کار جدید بانک‌ها از سوی شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تعیین و اعلام شده که همراه با کاهش بوده است.

براساس اعلام شورای هماهنگی بانک‌ها، بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، شعب این بانک‌ها به صورت شیفت‌بندی، چرخشی و دورکاری از شنبه تا چهارشنبه برای کارکنان از ساعت هفت تا 14 و برای مشتریان از ساعت هفت و 30 تا 13 دایر است.

همچنین کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نیز اعلام کرده است: ساعت کار کارکنان از هفت و 30 تا 14 و 30 دقیقه و برای مشتریان از هشت تا 14 خواهد بود.

شیفت‌بندی شعب برخی بانک‌ها

برخی بانک‌ها اقدام به شیفت‌بندی شعب خود کرده اند به طوری که شعب واقع در یک محدوده جغرافیایی به نوبت در برخی روزها فعال هستند.

حتی برخی شعب بانک‌های اصلی و بزرگ نیز اقدام به تعطیلی موقت برخی شعب خود کرده‌اند. به عنوان مثال، شعبه یکی از بانک‌های بزرگ دولتی در خیابان مجیدیه جنوبی تهران در هفته ای که گذشت برای جلوگیری از شیوع کرونا به طور کامل تعطیل بود و با نصب اطلاعیه ای بر روی درب آن، از مراجعه کنندگان خواسته بود که به شعبه دیگر آن بانک در خیابان مجاور مراجعه شود.

نکته جالب توجه این بود که با وجود مراجعه مشتریان شعبه تعطیل شده به شعبه دایر، ازدحامی‌ در شعبه دایر وجود نداشت.

به نظر می‌رسد که به دلیل معرفی بانک‌ها به عنوان یکی از مکان های اصلی انتقال ویروس کرونا، مردم احتیاط کرده و کارهای مالی خود را تا حد ممکن بدون مراجعه به شعب انجام می‌دهند.

جلوگیری از ازدحام جمعیت در داخل شعبه

برخی شعب بانک‌ها از ورود گسترده مشتریان به داخل شعبه جلوگیری کرده اند به طوری که مشتریان جلوی آن شعبه در داخل خیابان به صف می ایستند و به نوبت برای انجام امور خود داخل شعبه می شوند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، در مقابل اغلب این بانک‌ها، ازدحامی وجود نداشته و پنج تا 10 نفر در بیرون شعبه با فاصله از یکدیگر ایستاده اند.

حضور کمرنگ افراد سالمند

باتوجه به اینکه سالمندان از قربانیان اصلی ویروس کرونا به شمار می‌روند، آنها احتیاط کرده و جز در موارد بسیار ضروری از حضور در شعب خودداری می‌کنند. بر این اساس، این روزها به ندرت شاهد حضور سالمندان در شعب بانک‌ها هستیم.

احمد مختاری، پیرمرد 74 ساله ای که با ماسک و دستکش، خارج از شعبه یک بانک دولتی در خیابان گلبرگ منتظر رسیدن نوبت و ورود به شعبه است به خبرنگار ایرنا گفت: «اگر مجبور نبودم به شعبه نمی‌آمدم، خیلی می‌ترسم اما به خاطر اینکه حساب بانکی من مشکل پیدا کرده، حقوقم را از کارت نتوانستم بگیرم و مجبور شدم که حضوری مراجعه کنم.»

وی ادامه داد: شعبه بانک‌ها خیلی خلوت شده‌اند، اما با وجود این خلوتی، ما پیرمردها برای حضور در بانک، نگران هستیم. چون کرونا بیشتر سراغ افراد مسن می آید.

این کارگر بازنشسته با طرح درخواستی از مسوولان بانکی، گفت: «ای کاش، مسوولان بانک‌ها کاری می‌کردند که در زمان شیوع کرونا، افراد مسن مجبور نشوند در صف بایستند؛ مسوولان شعب می توانند کار پیرمردها و پیرزن ها را زودتر از سایر مشتریان راه بیاندازند تا احتمال بیمار شدنشان کمتر شود.»

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها