کد خبر: 399035
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۱۲:۲۶:۳۵
| |

جذب سرمایه برای جهش تولید با اخذ مالیات برسود سپرده‌های بانکی

مالیات بر سود سپرده های بانکی در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی در برخی کشورهای کمتر توسعه یافته، یکی از منابع مهم درآمدی دولت و نیز یکی از عوامل مهم هدایت سرمایه ها به سمت بخش های مولد اقتصادی است.

جذب سرمایه برای جهش تولید با اخذ مالیات برسود سپرده‌های بانکی
کد خبر: 399035
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۱۲:۲۶:۳۵

اعتمادآنلاین| دستیابی به هدف گذاری انجام شده در سال جدید یعنی جهش تولید نیازمند رشد و توسعه پایدار در اقتصاد کشور است. این امر نیز مستلزم انجام اصلاحات اساسی در ساختار اقتصادی کشور است. در این میان این اصلاحات ساختاری در اقتصاد، اصلاح نظام مالیاتی کشور نقشی بسیار مهم و تعیین کننده دارد.

در حال حاضر مالیات به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها و عامل ها در هدایت ثروت و سرمایه های موجود در بخش های غیر مولد به سمت بخش های مولد در اقتصاد است. در شرایط فعلی اما این امر در ایران به دلایلی از جمله عدم وضع مالیات مناسب بر مواردی مانند سود سپرده بانک ها همراه با تضمین سودهای کلان، سبب شده است تا سرمایه های موجود در دست مردم به جای سرازیرشدن به سمت بخش‌های مولد به سمت بانک ها برود. این در حالی است که این مالیات در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه وضع شده و توانسته علاوه بر منبعی قابل اتکا بودن برای درآمدهای دولتی نقش تنظیمی نیز در هدایت سرمایه به سمت تولید ایفا کند. به عنوان مثال، بررسی قوانین مالیاتی کشورهای عضو گروه 20 (G20) نشان می‌دهد که در 18 کشور عضو این گروه، سود سپرده های بانکی یا مشمول مالیات تکلیفی هستند و یا جز درآمد مشمول مالیات محاسبه می شوند. در بین این کشورها تنها عربستان سعودی از مالیات بر سود سپرده های بانکی معاف است. علاوه بر کشورهای عضو گروه 20، در کشورهایی همچون سوئیس، ایرلند، نیوزلند وحتی افغانستان نیز این نوع مالیات دریافت می شود.

هدایت نقدینگی‌های موجود به سمت تولید با مالیات بر سود سپرده های بانکی

با وجود تاکید کارشناسان و نیز جولان نقدینگی در کشور که در حال حاضر به بیش از 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و سبب تورم افسار گسیخته نیز شده است، هنوز این نوع مالیات وارد پایه های مالیاتی کشور نشده است. علی وقف‌چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت ساماندهی مالیاتی در کشور و وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی گفت: «موضوع بعدی که می توانست منبع خوبی برای درآمد دولت شود، مالیات بر سود سپرده‌های بانکی بود. ما معتقدیم که این حجم از سپرده‌ها در بانک غیرمنطقی است و هر چه میزان سپرده‌ها در بانک‌ها بیشتر باشد باعث رکود اقتصادی می‌شود. همه باید تلاش کنیم این سرمایه وارد چرخه تولید شود. در نتیجه از یک طرف باید مشوق هایی تعریف کنیم که مردم سپرده‌های خود را به سمت تولید ببرند و از طرفی باید از سپرده‌ها مالیات بگیریم».

از سوی دیگر، شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس نیز درباره وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی گفت: «اگر از سود سپرده و سیستم بانکی مالیات گرفته شود منابع به سمت بازار سرمایه و به سمت تولید سوق داده می‌شود».

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی تحت عنوان «واکاوی ابعاد اقتصادی اخذ مالیات از سودسپرده‌های بانکی»، این گزاره را که اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی سبب خروج پول از بانک می شود را رد و اعلام کرد: «با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از پول، ماهیت فیزیکی ندارد، مالیات بر سود سپرده، موجب خروج پول از نظام بانکی نمی‌شود، اما ممکن است ترکیب سپرده‌ها و سهم هر بانک از این منابع را تغییر دهد».

علی رغم تاکیدات کارشناسان و مراکز پژوهشی، کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 99، حاضر به تصویب پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده های کلان بانکی نشد تا همچنان کشور از مزایای اخذ این نوع مالیات بی بهره بماند. در سال جدید اما با توجه به هدف گذاری انجام شده برای جهش تولید انتظار می رود تا برای هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید برای جبران کمبود نقدینگی های موجود در بین تولیدکنندگان، مالیات بر سود سپرده های بانکی را در دستور کار قرار دهند تا علاوه بر کمک به تولید، منابع حاصل از آن می تواند به جبران کسری بود جه دولت نیز کمک نماید.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها