کد خبر: 399069
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۱۴:۳۱:۲۹
| |

ماجرای دستور ترخیص 4 میلیون تن کالای اساسی/ آیا یک توازن مقطعی در مصرف اقلام اساسی شکل گرفت؟

درحالی 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات دپو شده است که باکاهش مصرف در بخشی از اقتصاد به دلیل شیوع کرونا، عملا یک توزان جدید و احتمالا مقطعی ایجاد شده است.

ماجرای دستور ترخیص 4 میلیون تن کالای اساسی/ آیا یک توازن مقطعی در مصرف اقلام اساسی شکل گرفت؟
کد خبر: 399069
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ ۱۴:۳۱:۲۹

اعتمادآنلاین| چند روز قبل رئیس جمهور اعلام کرد،‌حدود 4 میلیون تن کالا از کالاهای اساسی در گمرکات است. کالاهای اساسی که خریداری، حمل و به گمرک آمده و مقرراتی را که لازم بود مورد توجه قرار دهیم تا این کالاها از گمرک آزاد شود و به داخل کشور بیاید، امروز بررسی کردیم. بانک مرکزی و وزارت صمت این چارچوب را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالا اعلام می‌شود که چگونه کالایشان در اختیارشان قرار می‌گیرد و از گمرکات وارد کشور می‌شود. همچنین درباره کالاهایی که آمده و روی کشتی است، تصمیم بسیار خوبی اتخاذ شد و می‌توانیم مطمئن باشیم در روزهای آینده این 4 میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود و این حرکت بسیار خوبی برای بازار و منابع کشور است.

همچنین معاون اول رئیس جمهور در این باره تاکید کرد،‌ در گزارش وزیر اقتصاد به وجود 4 میلیون تن کالای غیر از کالای اساسی که از قبل در بنادر و گمرکات کشور مانده بود اشاره شد که تصمیمات خوبی نیز در این زمینه اتخاذ شده است تا صاحبان کالا در مقابل صادرات بتوانند از این محل تسویه لازم را انجام دهند تا با واردات این کالاها میزان تولید در کشور افزایش یابد.

آنچه که مسلم است این است که دولت در شرایط فعلی اقدام به تامین ارز این کالاهای دپو شده در گمرکات نکرده است. سوالی که وجود دارد این است که اگر ارز کافی برای تخصیص به این 4 میلیون تن کالای اساسی وجود داشته چرا تامین ارز انجام نشده است؟ از طرف دیگر اگر با توجه به کاهش فروش نفت ارز کافی برای تخصیص وجود ندارد مقامات ارشد دولتی چگونه وعده ترخیص این اقلام را داده اند؟

کاهش مصرف محصولات غذایی با حذف مقطعی رستورانها از زنجیره عرضه

از سوی دیگر با شیوع کرونا و با حذف تقاضای عمومی در مصرف محصولات غذایی در بخش رستورانها و گردشگری به نظر میرسد بایستی شاهد کاهش مصرف این گونه کالاها باشیم.به عبارت دیگر با وجود ادامه تبعات کرونا در کوتاه مدت و تعمیم این موضوع به سراسر جهان، کاهش مصرف اقلام اساسی دور از انتظار نیست. بر این اساس با توجه به محدودیت منابع ارزی بایستی دقت و وسواس لازم در این حوزه لحاظ شود.

توازن جدید با کاهش مصرف و عدم ترخیص نهاده ها از گمرکات

گفتنی است، یکی از محورهای مهم تعیین قیمت گوشت و مرغ مربوط به نحوه تامین نهاد‌های مربوطه میباشد. در این بین کاهش شدید مصرف در کنار عدم ترخیص کالاهایی مثل نهاده‌های دامی و برنج یک توازن جدید در این بخش از اقتصاد ایجاد کرده است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها