امیرعلی ابوالفتح:

مدیریت بحران کرونا برای ابرقدرتی چون آمریکا سرشکستگی دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت ترامپ در مدیریت بحران کرونا سردرگم است و واکنشش به شیوع و همه‌گیری این ویروس کند و ضعیف بوده است.

مدیریت بحران کرونا برای ابرقدرتی چون آمریکا سرشکستگی دارد
کد خبر: 399385
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ ۱۰:۵۶:۰۹

اعتمادآنلاین| امیرعلی ابوالفتح، درباره مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا توسط دونالد ترامپ گفت: بر اساس مواضع، دیدگاه‌ها و توییت‌هایی که ترامپ از ابتدای شروع و گسترش این بیماری در آمریکا داشته است می‌توان گفت که به نظر آمریکا با تاخیر و مسامحه با این مساله رو به رو شده است.

ترامپ وقتی این ویروس در چین، ایران و اروپا گسترش یافت مساله را پیش پا افتاده قلمداد کرد و این ویروس را در حد ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دانست و مدعی شد که دموکرات ها در این باره سر و صدا می کنند و اعلام می کرد که در صورت وخیم شدن اوضاع آمادگی دارند.

او با اشاره به در اختیار داشتن کیت‌های تشخیص ویروس کرونا به میزان زیاد در آمریکا گفت: این مساله از جهاتی خوب و مثبت است اما نکته منفی این است که تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا به شدت در حال افزایش است و حتی پیش‌بینی‌ها بر این است که میزان فوتی‌های آمریکا به 50 تا 60 هزار نفر برسد.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: خارج از بحث فراوانی کیت‌های تشخیصی، آمریکا در دیگر حوزه ها عملکرد ضعیفی در مدیریت بحران کرونا داشته است از جمله در توزیع عادلانه تجهیزات پزشکی و دارویی و لجستیکی که باید در اختیار پزشکان و کادر درمانی قرار می گرفت.

ابوالفتح مواضع ترامپ در هفته های اخیر را توام با «سردرگمی» دانست و گفت: ترامپ از یک طرف می‌گوید ویروس کرونا خطرناک نیست و از طرفی نسخه می‌پیچید که فلان دارو را استفاده کنید.


علاوه بر این دولت تا انتخابات ریاست جمهوری فقط چند ماه فاصله دارد و این مساله نیز به سردرگمی دولت بیشتر می‌افزاید.

او با اشاره به انتقادات درباره سیاست‌های ترامپ در بخش سلامت افزود: ترامپ با شروع دولتش صادرات کالاهای سلامت محور را ممنوع کرد و به این واسطه مشکل ایجاد شد و از طرفی شاهد بودیم که بسیاری از کالاهای پزشکی کشورهای دیگر را مصادره کرد. اگر این مسائل را در کنار میزان افزایش بیکاری در آمریکا طی چند هفته اخیر قرار دهیم این روند می تواند پیامدهای گسترده اقتصادی داشته باشد.

این کارشناس‌ مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که اگر در این شرایط دموکرات ها بودند چه عملکردی داشتند؟ اظهار کرد: ترامپ مباحث مربوط به محیط زیست، تغییرات اقلیمی و موضوعاتی از جمله بیماری‌های همه گیر را دست‌کم گرفت و نگاه اقتصاد و تولید محور را دنبال کرد و هر آنچه به این نگاه آسیب می زد یا پیشرفت در آن را کند می کرد را کنار گذاشت.

مثلا دفتری را که مسئول رصد بیماری های واگیردار در شورای امنیت ملی بود منحل کرد یا دفتری را که در ووهان چین به همین منظور بود را بست.

او ادامه داد: اگر دموکرات‌ها بر سر کار بودند الزاما مسائل اقتصادی در اولویت نبود بلکه مسائل محیط زیستی و بشری در اولویت شان بود و حتما بودجه قابل توجهی را به این بخش اختصاص می‌دادند. معتقدم اگر دموکرات‌ها اکنون بر سر کار بودند احتمالا شاهد این واکنش کند و ضعیف از سوی دولت آمریکا به شیوع این ویروس و همه گیری آن نبودیم.

ابوالفتح در ادامه به سندی اشاره کرد که از سوی ارتش آمریکا در اوایل فوریه منتشر شده است و در آن نسبت به شیوع ویروسی همه گیر که می تواند تا 150 هزار نفر را در آمریکا از بین ببرد هشدار داده است و گفت: درست مثل وقتی که 11 سپتامبر اتفاق افتاد به طوری که قبل از آن واقعه در سال 2001 گزارش ها حاکی از انجام اقداماتی تروریستی خبر می داده اما به این گزارش ها بی توجهی شده بود.

او گفت: دموکرات‌ها اکنون تلاش دارند کمیته تحقیقی راه اندازی کنند که پس از رکود ویروس، مدیریت بحران کرونا در دولت ترامپ را بررسی کنند. احتمالا دولت ترامپ در این بررسی ها در مظان سهل انگاری قرار می گیرد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این که مدیریت شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: برخی کشورها اول جان بعد نان را در اولویت قرار می دهند و برخی اول نان و بعد جان و برخی سعی می کنند میان هر دو توازن ایجاد کنند.

ایتالیا، اسپانیا و کمی با تاخیر ترکیه که قوانین سفت و سخت قرنطینه را اجرا کردند جان را در اولویت قرار دادند. برخی کشورها نان را در اولویت قرار دادند مثل چین که حدودا 80 میلیون نفر از جمعیت 1 میلیارد و نیم خود را قرنطینه کرد و باقی بر سر کارهایشان بودند. برخی هم از جمله آمریکا و تا حدودی ایران سعی کرده اند بین جان و نان توازن ایجاد کنند.

او ادامه داد: البته بعید است ساختار آمریکا با روندی که تاکنون دولت ترامپ پیش گرفته است همراهی کند جز چند ایالت با سیاست های ترامپ همراهی نکرده است. شاهد هستیم که ترامپ هر از گاهی وعده پایان این وضعیت و عادی شدن شرایط را می‌دهد در حالی که این مشکل به این زودی ها قابل کنترل نیست.

ابوالفتح گفت: برای کشوری در سطح آمریکا که یک ابرقدرت محسوب می شود کسر شان است که دچار کمبودهایی از جمله در زمینه تهیه ماسک و تجهیزات پزشکی برای کادر درمانی‌اش شود. انتظار است نظام بروکراتیک این کشور به سرعت بتواند خود را منطبق کند اما این حجم از سردرگمی قابل تصور و پذیرش نیست. کشورهایی که با تحریم و مشکلات اقتصادی زیاد دست و پنجه نرم می‌کنند اگر نتواند تا حدودی از عهده مدیریت شرایط برآیند بحثی نیست اما کشوری در اندازه آمریکا قابل قبول نیست.

او تاکید کرد: مشکلات فعلی آمریکا چندان ارتباطی به شیوع ویروس کرونا ندارد. مردم آمریکا در اغلب دوران‌ها از سلامت کافی برخوردار نبودند و نمی توانند معیشت خود را برای یک ماه شده مدیریت کنند از این رو در شرایط فعلی مشکلات انباشته شده برای چندین دهه خود را نشان می دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها