اختلاف نظرهای کارگران و کارفرمایان بر سر «حداقل دستمزد»

ذینفعان مساله «دستمزد کارگران» نظرات مختلفی دارند؛ نماینده کارگران آن را مخالف ماده 41 قانون کار و قابل تغییر می‌دانند و نمایندگان کارفرمایی مدعی هستند در شرایط حساس موجود، دستمزد 34 درصد رشد داشته است و این مصوبه به لحاظ قانونی قابل اجراست.

اختلاف نظرهای کارگران و کارفرمایان بر سر «حداقل دستمزد»
کد خبر: 399403
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ ۱۱:۳۳:۰۶

اعتمادآنلاین| شورای عالی کار سرانجام هفته گذشته به جمع بندی رسید و دستمزد کارگران در سال 1399 را با 21 درصد رشد تصویب کرد.

منظور از کارگران همه شاغلان و بیمه شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی است که شامل 14 میلیون خانوار کارگری است. این شورا برای دو گروه مزدبگیران که شامل حداقلی بگیران (تمام شاغلان تامین اجتماعی که قرار است در سال 99 شروع به کار کنند و سابقه بیمه ای ندارند) و سایر سطوح مزدی (کارگرانی که حداقل یک سال و یا بیشتر سابقه بیمه ای دارند) .

حقوق حداقلی بگیران 21 درصد افزایش داشت (سال گذشته حداقل دستمزد یک میلیون و 516 هزارتومان بود) و به یک میلیون و 835 هزارتومان رسید. البته ردیف های ثابت حقوقی همچون حق مسکن، حق اولاد و بن کارگری نیز وجود دارد.

دستمزد سایر سطوح شغلی به صورت ترکیبی از دستمزد و رقم ثابت تعیین شد به این شکل که به حقوق پایه آنها 15 درصد اضافه می شد و روزانه سه هزار و 38 تومان یعنی علاوه بر اینکه 15 درصد به حقوق پایه اضافه می شود برای ماه های 29 روز 88 هزارتومان و برای ماه های 31 روز 91 هزارتومان به حقوق اضافه می شود و این مبنای حقوق این افراد است.

جلسه تعیین دستمزد حاشیه هایی داشت. یکی از نکات مهم این جلسه این بود که صورتجلسه دستمزد کارگری توسط نمایندگان کارگری امضا نشد و چون امضا نشد براساس قانون با رای اکثریت حداقل دستمزد 99 کارگران مشخص شد.

در روزهای گذشته شاهد اظهارنظرهای کارشناسان حوزه کار، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان در خصوص دستمزد 99 کارگران بودیم.

تلاش کردیم گفت و گویی با ذینفعان دستمزد 99 داشته باشیم و نظر آنها را درباره حواشی چند روز گذشته بپرسیم.

دستمزد کارگران در حقیقت 34 درصد رشد داشت

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به ایرنا گفت: در حال حاضر واحدهای اقتصادی در شرایط خاصی قرار دارند به این صورت که واحدهای صنفی خوابیده اند، واحدهای کوچک تولیدی بلاتکلیف هستند و واحدهای تولیدی بزرگ به نوعی کار می کنند و این مختص کشور ما نیست بلکه در سراسر جهان تقریبا شرایط اینگونه است.

«اصغر آهنی ها» افزود: در 10 سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت موجود و سیاست های اقتصادی عدد و رقمهای متفاوتی برای دستمزد تعیین شد.

وی در مورد اتفاقات رخ داده در شورای عالی کار گفت: نماینده کارگران ابتدا اعلام کردند که یک خانواده با دو فرزند باید 2 میلیون و 800 هزارتومان حقوق دریافت کند و الان شاهد هستیم که این خواسته محقق شده، یا در ادامه اعلام کردند کارگر مجرد نیز باید حق اولاد را تحت عنوان دیگری دریافت که این موضوع به لحاظ قانونی و فنی درست نیست.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: نمایندگان دولت با توضیحاتی که درباره سیاستگذاری های خودبرای نرخ تورم امسال ارایه کردند اعتقاد داشتند که پایه حقوق مستقیم از یک حدی بیشتر نشود و بقیه افزایش آن در عوامل دیگری باشد که کلیات آن مورد قبول سه طرف (کارگران، کارفرمایان و دولت) قرار گرفت.

وی افزود: بنابراین کارفرمایان افزایش 15 درصدی دستمزد را پیشنهاد دادند اما با صحبت های وزیر کار و اقناعا حجت انجام شده موضع خود را تغییر دادند و با وجود اینکه در برخی موارد مخالفت داشتند. موافقت کردند.

آهنی ها گفت: در واقعیت شاهد هستیم که 34 درصد افزایش دستمزد داشتیم و بحث های که این روزها مطرح می شود بیشتر سیاسی است تا فنی و با توجه به شرایط بحرانی قابل توجه است و نمایندگان کارفرمایان در شورای عالی کار با قبول این میزان افزایش حقوق مورد اعتراض کارفرمایان قرار گرفتند.

وی درباره قانونی نبودن تعیین دستمزد 99 گفت: وقتی می گوییم جلسه شورای عالی کار، یعنی مجموعه ای که وقتی همه بر سر موضوعی به نقطه مشترک نمی رسند رای گیری می شود نتیجه قانونی و لازم الاجرا است و نمایندگان کارگری نیز بر این موضوع واقف هستند.

نماینده کارفرمایی گفت: شاهد هستیم که برخی از نمایندگان مجلس و یا افراد مختلف در این خصوص اظهارنظر می کنند در حالیکه طبق قانون تعیین دستمزد برعهده شورای عالی کار است و اگر نیاز به اصلاح است باید قانون اصلاح شود و معتقدم این اقدام موجب بدبینی نسبت به مسوولین امر است و چرا که این مصوبه قانونی و قابل اجراست و باید یاد بگیریم به صورت قانونی و فنی خواسته های خود را مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: القای نگاه غلط به جامعه و اینکه گفته می شود نظر کارفرمایان اعمال شد بی انصافی است و در جلسات گذشته نیز بر پایه حقوق 2 میلیون 800 هزارتومان توافق نشده بود بلکه گفته می‌شد مجموع دریافتی فرد این مبلغ باشد چرا که پایه حقوق در سال گذشته یک و نیم میلیون تومان بود و این میزان افزایش امکان‌پذیر نیست.

ماده 41 قانون کار در تعیین دستمزد اجرا نشد

نماینده کارگران در گفت و گو با ایرنا درباره دستمزد 99 کارگران گفت: شورای عالی کار برای تعیین دستمزد باید براساس ماده 41 قانون کار عمل کند و این ماده دو بند دارد یکی تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی و دیگری سبد معیشت کارگران است.

«فرامرز توفیقی» افزود: امسال در تعیین دستمزد هیچکدام از بندهای ماده 41 قانون کار اجرا نشد و سایر مولفه های دستمزد همچون بن خواربار، حق مسکن و پایه سنوات مولفه های پایا و موثر نیستند و برای نمونه پایه سنوات برای کارگرانی که سابقه شناور دارند و از کارگاهی به کارگاه دیگر می روند تعلق نمی گیرد و در بسیاری از بنگاه های کوچک پایه سنوات معنایی ندارد.

وی اضافه کرد: در بنگاه های کوچک که بخش اعظم کارگران در این بخش ها فعالیت دارند هنگام جذب نیروی کار گفته می شود که پایه حقوق وزارت کار پرداخت می شود و مورد به عنوان بن خواربار وجود ندارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: از سوی دیگر شاخص دستمزد ارتباط مستقیم با حقوق بازنشستگان و مستمری کمیته امداد و بهزیستی دارد بنابراین چون جامعه هدف بزرگی دارد ارزشمند است.

وی بیان کرد: در جلسه شورای عالی کار تیم اقتصادی دولت ادعا داشت که ماده 41 قانون کار را کنار بگذاریم و برابری دستمزد کارگران و کارمندان را دنبال کتیم. در بحث کارمندان که حقوق 2 میلیون و 800 هزارتومان اعلام شد دو مولفه وجود داشت یکی دستمزد و تفاوت تطبیق و در واقع این تفاوت تطبیق در واقع لباس دیگری بود که بر تن دستمزد شد و به عبارتی نه حق مسکن، نه پایه سنوات و نه بن خواربار بود بلکه شکل دیگر دستمزد بود که بر امتیازات شغلی تاثیر داشت و سال آینده با افزایش دستمزد افزایش می یافت.

وی افزود: اما متاسفانه در آن جلسه به هیچکدام از مدل های پیشنهادی عمل نشد تصمیم گرفتیم مصوبه جلسه را امضا نکنیم . درست است که این مصوبه قابلیت اجرایی دارد اما اینکه گفته می شود نمی توان تغییر داد درست نیست و چنانچه قوه مقننه بررسی کند و به این نتیجه برسد که ماده 41 اجرا نشده می تواند از دولت بخواهد که طرح پرسش کند و بخواهد که بازنگری شود.

توفیقی درباره ادعای نمایندگان کارفرمایی درباره افزایش 34 درصدی دستمزد نیز گفت: این ادعای افزایش 34 درصد در واقع تبعات مزد همچون بن خواربار ، پایه سنوات ، حق مسکن و موارد دیگر است و بحث ما بر پایه مزد است و بر دستمزد 2 میلیون و 800 هزارتومان بحث نداشتیم و می خواستیم ماده 41 قانون کار بر آن اجرا شود به عبارتی تورم اعلامی مرکز آمار که 34.8 درصد بود، حقوق را بالا ببریم و مابقی دستمزد برای رسیدن به دو میلیون و 800 هزارتومان در بن خواربار، پایه سنوات و آیتم های دیگر لحاظ کنیم که پذیرفته نشد.

وی تصریح کرد: اعداد و ارقام را به اشکال مختلف می توان مصاحبه کرد و به رقم 30، 40 و 50 درصد رسید اما واقعیت این است که آیا جامعه هدف این مبلغ را می گیرد و آیا ماده 41 قانون کار اجرا شده است و پاسخ این سوالات ما خبر است.

نماینده کارگران درباره فنی نبودن برخی خواسته‌های نمایندگان کار به خصوص مزد برابر برای کارگران مجرد گفت: سوال من این است اگر قرار است براساس مدل کارمندان دستمزد تعیین شود در پرداخت پایه حقوق 2 میلیون و 800 هزار تومان کارمندان دولت مجرد و متاهل تفکیک نشده است؟

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها