کد خبر: 399408
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ ۱۱:۵۳:۳۶
| |

جهش تولید صرفاً با تزریق پول به واحدهای تولیدی امکان‌پذیر نیست

رئیس کانون صنایع غذایی ایران با تأکید بر اینکه تزریق پول به واحدهای تولیدی راهکار اصلی جهش تولید نیست گفت: جهش تولید بدون تقویت صادرات و افزایش قدرت خرید مردم محقق نمی‌شود.

جهش تولید صرفاً با تزریق پول به واحدهای تولیدی امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 399408
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ ۱۱:۵۳:۳۶

اعتمادآنلاین| سیدمحمدرضا مرتضوی با بیان این‌که اطمینان زیادی به این ادعا و ابتکاراتی مانند دو نرخی شدن سود بانکها ندارم چراکه اینگونه طرح ها فایده ای برای واحدهای تولیدی ندارد، اظهار کرد:‌طبق قوانین ما، بانکداری باید بدون ربا و بدون بهره باشد اما در حقیقت، مسئله ای به نام نرخ سود پول وجود دارد و اگر قرار باشد که نحوه محاسبه سود بانکی بر اساس سلایق و آرزوها باشد و نه شرایط واقعی بازار قطعاً وضعیت پایدار نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه دو نرخی شدن سود بانکها باعث فساد گسترده در نظام بانکی خواهد شد افزود: این موضوع قطعاً نمی تواند منجر به رستگاری تولیدکنندگان شود لذا بانکها به جای پول محوری باید اعتبار محوری را در پیش گیرند.

مرتضوی با تأکید بر اینکه تزریق پول به واحدهای تولیدی راهکار اصلی جهش تولید نیست گفت: هر چه قدر هم که پول به واحدهای تولیدی تزریق شود اما در عین حال بازار واحدهای تولیدی و حوزه صادراتی آن ها تقویت نشوند و قدرت خرید مردم بهبود پیدا نکند فایده ای برای تولید و جهش تولید نخواهد داشت.

رئیس کانون صنایع غذایی ایران معتقد است که دخالت دولت در روابط بازار و سرمایه و تولید کالا موجب اختلال در نظم بازارها خواهد شد و استمرار و بازدهی تولید نیز باعث بهبود تولید و کاهش هزینه ها می شود که البته این مهم نیازمند هدایت نقدینگی به سوی بازار سرمایه است.

وی حذف ویژه خواری و رانت برای اشخاص خاص را در اقتصاد ضروری دانست و گفت: بانکداری ما باید بدون رودربایستی و بر اساس اصول و قواعد بین المللی اعمال شود.

مرتضوی با تأکید بر اینکه جهش تولید با جهش در بازارهای کشور محقق خواهد شد افزود: تولید زمانی در کشور ما قدرتمند می شود که قدرت خرید مردم بالاتر برود و اقتصاد نیز مسیر صحیح خودش را طی کند. دولت هم برای کمک به وضع اقتصادی کشور بهتر است به جای دست کردن در جیب بانکها و تحمیل قواعد بر بانکها تمرکزش را روی مالیات معطوف کند.

رئیس کانون صنایع غذایی ایران معتقد است که ابتکارات و دستکاری در اقتصاد بدون مبنای علمی سرنوشت بخش های مختلف اقتصاد را تغییر نخواهند داد و بنابراین جهش تولید نیز بدون جهش و تحریک تقاضا و افزایش قدرت مردم ممکن نیست.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها