کد خبر: 399518
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۰۸:۴۹:۰۰
| |

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی:

قیمت مواد اولیه واردتی همزمان با افزایش نرخ دلار رشد داشت/ هزینه تمام شده تولید، دلیل افزایش چشمگیر قیمت محصولات لبنی

وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی از افزایش قیمت شیر استریل پاکتی با 2.5 درصد چربی تا 51.6 درصد در بهمن 98 نسبت به ماه مشابه در سال 97 خبر داد. انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی افزیش قیمت‌ها را تنها مختص محصولاتی می‌داند که مشمول قیمت‌گذاری مصوب نمی‌شوند و هزینه‌های تمام شده تولید آن‌ها افزایش چشمگری داشته است به ویژه آن‌هایی که برخی از اقلام تولیدی آن‌ها از طریق واردات تامین می‌شود.

قیمت مواد اولیه واردتی همزمان با افزایش نرخ دلار رشد داشت/ هزینه تمام شده تولید، دلیل افزایش چشمگیر قیمت محصولات لبنی
کد خبر: 399518
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۰۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| در گزارش وزارت صمت بهای شیر استریل پاکتی 2.5 درصد چربی در بهمن ماه 98 هر پاکت 73 هزار و 590 ریال بود و در مقایسه با دی ماه همان سال که 73 هزار و 518 ریال بود، رشد 0.1 درصدی داشت، اما نسبت به بهمن 97 که 48 هزار و 543 ریال بود، افزایش 51.6 درصدی را نشان می‌دهد. این محصول نسب به سایر محصولات صنایع لبنی به شکل چشمگیری افزایش قیمت داشته است.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی دلیل افزایش چشمگیر قیمت این محصول را مربوط به هزینه تمام شده تولید آن می‌داند.

سید محمدرضا بنی‌طبا یکی از مواد اولیه تولید این محصول که نقش بسیار تاثیر گذاری بر افزایش قیمت تمام شده آن داشته است را پاکت‌های چند لایه مخصوص بسته بندی شیر استریل عنوان می‌کند که بخش عمده آن از طریق واردات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در خرداد ماه سال 98 دولت و ستاد تنظیم بازار قیمت شیرخام را افزایش داد و به تبع آن قیمت تمام شده تمام محصولات شیرپایه افزایش داشت علاوه بر این در سال گذشته نرخ دلار رشد زیادی را تجربه کرد و این رشد تمام کالاهایی وارداتی از جمله پاکت‌های مخصوص بسته بندی شیر استریل را تحت تاثیر خود قرار داد.

بنی‌طبا با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عموم شیر استریل فاقد هر گونه ماده نگهدارنده است، افزود: در شیر استریل علاوه بر فرآیند متفاوت تولید آن، نوع بسته بندی و پاکت چند لایه مورد استفاده برای این محصول است که موجب حفظ سلامت محصول در طولانی مدت می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر هزینه‌های مربوط به بسته بندی محصول که با رشد قیمت بالا همراه بوده، سایر مواد اولیه تولید و هزینه‌های سربار تولید نیز طی سال گذشته افزایش قیمت را تجریه کرده‌اند.

بنی‌طبا با یادآوری اینکه 12 محصول لبنی هستند که شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند و این 12 قلم اصلی‌ترین کالاهای صنعت لبنیات هستند، اظهار کرد: این محصولات توسط ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری می‌شوند و تولیدکنندگان نیز به‌رغم اینکه هزینه‌های تولید آنها افزایش چشمگیری داشته، به مصوبه ستاد تنظیم بازار تمکین می‌کنند.

وی تاکید کرد: بنا بر مستندات موجود و گزارش میدانی، صنعت لبنیات جزو معدود صنایع کشور بود که علی رغم افزایش قیمت سوخت، از آبان ماه گذشته تا به امروز افزایش قیمتی بر محصولات مشمول قیمت گذاری نداشته است.

گزارش وزارت صمت درباره تغیر قیمت سایر اقلام نوشته است؛ شیر خام 2.3 درصد چربی در بهمن ماه سال گذشته هر لیتر 26 هزار و 501 ریال بود و در مقایسه با دی ماه 98 که 26 هزار و 552 ریال بود، 0.19 درصد افت کرد. علاوه بر این شیر کم چرب یک لیتری نیز در بهمن ماه به قیمت 51 هزار و 875 ریال بود که نسبت به قیمت دی‌ماه با 51 هزار و 579 ریال افزایش 0.57 درصدی داشت.

ماست دبه‌ای کم چرب پگاه در آمار مورد بررسی در بهمن به قیمت 134 هزار و 199 ریال عرضه شد و نسبت به قیمت دی ماه که 134 هزار و 869 ریال بود، 0.50 درصد رشد داشت.

ماست پاستوریزه 900 گرمی پرچرب پگاه هم در بهمن ماه 58 هزار و چهار ریال قیمت خورد که در مقایسه با قیمت 57 هزار و 967 ریال در دی ماه 98 تفاوت معناداری نداشت.

کره پاستوریزه 100 گرمی نیز در بهمن ماه به ارزش 45 هزار و 50 ریال بود و در مقایسه با دی ماه 98 که 45 هزار و 61 ریال بود، تغییری محسوسی نداشت و نسبت به بهمن 97 که 45 هزار و 111 ریال بود، افت 0.1 درصدی دارد.

پنیر تتراپک روزانه 450 گرمی نیز بهمن ماه سال گذشته 132 هزار و 288 ریال قیمت خورد که در مقایسه با نرخ 132 هزار و 380 ریالی دی ماه 98 تفاوت معناداری را نداشت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها