سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه:

خانواده نیازمند زندانیان به امر رهبر انقلاب حمایت معیشتی می‌شوند

رئیس قوه قضائیه گفت: با امر رهبر معظم انقلاب و اقدام بنیاد مستضعفان دهها هزار خانواده نیازمند زندانیان مورد حمایت معیشتی قرار می‌گیرند.

خانواده نیازمند زندانیان به امر رهبر انقلاب حمایت معیشتی می‌شوند
کد خبر: 399564
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۱۱:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه افزود: رعایت کرامت افراد در دستگاه قضایی به عنوان یکی از اولویت‌های سال 99، صرفا یک توصیه اخلاقی نیست بلکه برای همه اجزاء دستگاه قضایی یک الزام است.

وی ادامه داد: رعایت کرامت افراد در دستگاه قضایی تا پایان سال باید برای مردم نتیجه ملموس داشته باشد.

رییس دستگاه قضا افزود: با امر رهبر معظم انقلاب و اقدام بنیاد مستضعفان دهها هزار خانواده نیازمند زندانیان مورد حمایت معیشتی قرار می گیرند. مجرمان زندانی مجازات می شوند اما خانواده های آنها باید مشمول کمک های مومنانه قرار گیرند.

رئیسی گفت: زندان های ما امروز هم امنیت دارند هم سلامت اما وضع زندانیان در آمریکا و برخی کشورهای غربی نگران‌کننده است. آنها متهم به نقض حقوق انسان نسبت به مردم خود هستند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به رونق تولید اضافه کرد: جهش تولید نسخه شفابخش اقتصاد کشور در پساکروناست و اولین گام در جهش تولید، اراده ملی و مشارکت عمومی، به میدان آمدن ظرفیت های مردمی است آنچنان که در موضوع کرونا و تولید ملزومات بهداشتی تا امروز محقق شده است.

رئیس قوه قضائیه با تبیین عوامل زمینه‎ساز برای ظهور منجی عدالت‎گستر اظهار داشت: دستگاه قضایی به عنوان مسئول اجرای عدالت، باید عدالت در همه شئون به ویژه عدالت در کرامت انسانی را مورد توجه قرار دهد.

رئیسی با بیان این‎که ممکن است برخی بگویند چگونه از همین آغاز سال و با مشکلاتی که به وجود آمده، می‎توان جهش اقتصادی را تحقق بخشید؟، افزود: مردم با همدلی در مواجهه با ویروس منحوس کرونا نمونه‎ای عینی از امکان تحقق جهش تولید حتی با وجود بیماری کرونا را به نمایش گذاشتند که این حرکت ریشه در سبک زندگی اسلامی و ایرانی مردم دارد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در نخستین روزهای شیوع کرونا، کشور با کمبود اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده مواجه شد اما با حضور مردم در صحنه، کارگاه‎های تولیدی در مساجد و مدارس برپا شد و خط تولید بسیاری از کارخانه‎ها تغییر کرد تا اقلام مورد نیاز کادر درمانی که در خط مقدم نبرد با بیماری بودند تأمین شود.

رئیسی با بیان اینکه دولتمردان و مسئولان باید برای انجام کارهای بزرگ در دوران پساکرونا نیز همچون دوران شیوع کرونا از سرمایه‎های مردمی و ظرفیت‎های اجتماعی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اولین گام برای انجام هر کاری اراده ملی است که در مواجهه با کرونا شاهد بروز و ظهور آن بودیم و مردم در هر کوی و برزن با احساس مسئولیت وارد عرصه تولید و خدمت شدند.

ارتش در کنار مردم از زندگی آنها گره‎گشایی می‎کند

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با تبریک 29 فروردین و روز ارتش اظهار داشت: برخلاف ارتش آمریکا که در منطقه مشغول تجاوزگری، خونریزی و فساد است، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و به ویژه ارتش ما در کنار مردم از زندگی آنها گره‎گشایی می‎کنند.

رئیسی همچنین به وضعیت ناگوار حقوق بشر در شرایط شیوع بیماری کرونا در زندان‎ها و جوامع غربی اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه ایران اسلامی برای حفظ سلامتی زندانیان در برابر کرونا به هزاران نفر از آنها مرخصی اعطا کرد که این کار مبتنی بر قانون اساسی و آموزه‎های دینی و رأفت اسلامی بود.

رئیس قوه قضائیه در مقابل به عملکرد بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر به ویژه آمریکا در مواجهه با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از کشورهای غربی که درگیر کرونا هستند، به‎جای توجه به مردم خود، توطئه کردند تا زندان‎های ایران را بی‎ثبات نشان دهند اما با عنایت خداوند، دسیسه‎های آنها شکست خورد و امروز زندان‎های ما از امنیت و سلامت کامل برخوردارند.

رئیسی تصریح کرد: امروز ما در جایگاه مدعی حقوق بشر قرار داریم و آنها در جایگاه متهم نشسته‎اند و کسانی که مسائل جهانی را رصد می‎کنند، خوب است وضعیت حقوق انسان‎ها در جوامع غربی و ایران در ایام شیوع کرونا را بررسی کنند تا تفاوت نگاه انسانی و اسلامی به جامعه با نگاه غربی و غیرمسئولانه به مردم عیان شود.

راه‎اندازی سامانه ثبت قراردادهای وکالت

در این جلسه، زارع‎پور رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری از راه‎اندازی سامانه ثبت قراردادهای وکالت خبر داد و گفت که این سامانه موجب شفاف‌سازی فعالیت‎های مالی وکلا و موکلان آنها خواهد شد.

حجت‌الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز گزارشی از جلسه مشترک با استانداران و مسئولان آرامستان‎های سراسر کشور و معاونان وزارت بهداشت برای ابلاغ دستورالعمل تغسیل و تدفین متوفیان بیماری کرونا خبر داد که پیرو آن از ابتدای هفته در کل کشور، تدفین با یک شیوه واحد بر اساس موازین شرعی انجام می‎شود.

براساس این گزارش، رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی قضائی کشور در پاسخ به تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از بیماری کرونا، 20 درصد از حقوق ماهانه خود را به مدت سه ماه به کمک و حمایت از نیازمندان و آسیب‌دیدگان این بیماری اختصاص دادند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها