«اعتمادآنلاین» از تاخیر یک ساله در برگزاری المپیک توکیو گزارش می‌دهد:

توکیو باز هم نتوانست در تاریخ مقرر میزبان رقابت‌های المپیک باشد/ ویروس کرونا مثل جنگ‌های اول و دوم جهانی رفتار کرد/ کدام المپیک‌ها تاکنون لغو شده‌اند؟

این اولین بار در تاریخ المپیک است که رقابت‌های المپیک در زمان صلح به تعویق افتاده. پیش از این المپیک‌های 1916، 1940 و 1944 به دلیل وقوع جنگ‌های اول و دوم جهانی، لغو شده بود.

توکیو باز هم نتوانست در تاریخ مقرر میزبان رقابت‌های المپیک باشد/ ویروس کرونا مثل جنگ‌های اول و دوم جهانی رفتار کرد/ کدام المپیک‌ها تاکنون لغو شده‌اند؟
کد خبر: 399592
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رقابت‌های المپیک 2020 توکیو یکی از تاریخی‌ترین تورنمنت‌های ورزشی خواهد بود، المپیکی که به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد و برنامه‌های ورزشی در سرتاسر جهان را به هم ریخت. البته المپیک توکیو تنها تورنمنتی نبود که به خاطر کرونا دچار تغییر تاریخ شد؛ رقابت‎های یورو 2020 هم از شر ویروس کرونا در امان نماند و مسئولان یوفا مجبور به تعویق یک‌ساله این رقابت‌ها شدند. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به تعویق رقابت‌های المپیک 2020 و همچنین المپیک‌هایی که برگزار نشدند ( بیشتر بخوانیم ).

المپیک

چه کسی تعویق المپیک را اعلام می‌کند؟

ویروس کرونا در 2 ماه گذشته جهان را گرفتار بحران کرده است و کشورها هم هیچ راهی برای مقابله با این بیماری کشنده پیدا نکرده‌اند. سرعت شیوع ویروس کرونا به قدری بالاست که کشورها با اجرای برنامه قرنطینه خانگی می‌کوشند تا کمی از سرعت انتقال این بیماری کم کنند. از همین رو تمام رشته‌های ورزشی نیز برای مقابله با ویروس کرونا برنامه‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند و در انتظار پایان این بیماری به سر می‌برند ( بیشتر بخوانیم ).

هرچند در ابتدای بحران ویورس کرونا تمام رقابت‌های ورزشی تعطیل شدند، اما تکلیف یک رویداد مهم ورزشی هنوز مشخص نشده بود: المپیک 2020 توکیو. این در حالی است که نزدیک به چهار سال برای این تورنمنت برنامه‌ریزی و میلیاردها دلار هم بابت برگزاری آن هزینه شده بود، به همین خاطر بود که مسئولان ژاپنی علاقه‌ای به تعلیق این رقابت‎ها نشان ندادند.

مسئولان برگزارکننده المپیک توکیو هر روز اعلام می‌کردند این رقابت‌ها در تاریخ مقرر برگزار می‌شود و آنها هیچ تمایلی به لغو این رقابت‌ها ندارند. مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک هم با تاکید بر برگزاری رقابت‌های المپیک توکیو در سال 2020 میلادی، همان صحبت‌های مسئولان ژاپنی را تکرار می‌کردند. آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، بعد از همه‌گیری ویروس کرونا اعلام کرد: «ما بر شیوع این ویروس غلبه می‌کنیم تا بتوانیم بازی‌های المپیک را طبق برنامه و بدون هیچ مشکلی برگزار کنیم.» مسئولان برگزاری المپیک توکیو و کمیته بین‌المللی المپیک، حتی در میانه بحران کرونا، مراسم رونمایی از مشعل این رقابت‌ها را هم برگزار کردند که این کار انتقادهای زیادی در پی داشت ( بیشتر بخوانیم ).

المپیک توکیو

آبه شینزو البته به این موضوع هم اشاره کرده بود که این کشور صرفاً برگزارکننده رقابت‌های المپیک است و درباره لغو احتمالی این رقابت‌ها تصمیم‌گیرنده نیست.

اما دلیل اصرار ژاپن و IOC بر برگزاری المپیک توکیو چه بود؟ جواب این سوال بسیار ساده است: مسائل مالی. بیم ضرر مالی باعث شد ژاپنی‌ها و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک بر برگزاری این رقابت‌ها در زمان مشخص‌شده اصرار ورزند؛ آنها می‌دانستند اگر یک گام به عقب بردارند، دچار یک مشکل بزرگ مالی می‌شوند.

بازی‌های المپیک 2020

کانادا تکلیف همه را روشن کرد

کمیته‌های المپیک کشورها در نامه‌هایی جداگانه، از IOC خواستند به دلیل شیوع کرونا رقابت‌های المپیک توکیو را به تعویق بیندازد، اما این کمیته علاقه‌ای به تعویق رقابت‌ها نداشت. در این میان اقدام کمیته المپیک و پارالمپیک کانادا تکلیف همه را روشن کرد.

کمیته ملی المپیک و پارالمپیک کانادا در نامه‌ای به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، اعلام کرد این کشور از حضور در رقابت‌های المپیک توکیو انصراف داده است. کمیته المپیک کانادا در این نامه نوشت: «پس از مشورت با ورزشکاران، گروه‌های مرتبط با ورزش و دولت کانادا با گرفتن تصمیمی سخت از مسابقات المپیک 2020 توکیو کناره‌گیری می‌کند.» مسئولان ورزش کانادا در ادامه این نامه از مدیران IOC درخواست کردند به دلیل حفظ جان ورزشکاران این رقابت‌ها را یک سال به تعویق بیندازند.

درست بعد از این اقدام کانادا، کمیته ملی المپیک بریتانیا هم اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو انصراف می‌دهد. از پس این اتفاق تاریخی بود که کمیته ملی المپیک و مسئولان ژاپنی تصمیم گرفتند رقابت‌ها را یک سال به تاخیر بیندازند.

نخست‌وزیر ژاپن درباره لغو بازی‌های المپیک توکیو گفته است: «خیلی سخت است که بازی‌ها را به طور کامل نگه داریم. از آنجا که سلامت ورزشکاران مهم‌ترین مساله است، به نظر می‌رسد تعویق مسابقات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.»

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در واکنش به لغو بازی‌های المپیک توکیو، خطاب به ورزشکاران نوشته: «زندگی انسان‌‌ها مقدم بر هر چیزی است از جمله برگزاری بازی‌ها. ما سرانجام در کنار هم از این تونل تاریک عبور خواهیم کرد. نمی‌دانیم چقدر طول می‌کشد، اما در پایان این تونل مشعل المپیک شعله‌ور است.» ( بیشتر بخوانیم )

المپیک توکیو

کدام المپیک‌ها لغو شده‌اند؟

این اولین بار در تاریخ المپیک است که رقابت‌های المپیک در زمان صلح به تعویق افتاده است. پیش از این المپیک‌های 1916، 1940 و 1944 به دلیل وقوع جنگ‌های اول و دوم جهانی لغو شده بود.

برلین در سال 1916 میلادی میزبان رقابت‌های المپیک بود، اما این رقابت‌ها با آغاز جنگ جهانی اول لغو شد. بعد از پایان جنگ جهانی اول، کشورهای پیروز جنگ یعنی انگلیس، فرانسه و آمریکا اجازه ندادند کشورهای مغلوب این جنگ در المپیک 1920 بلژیک شرکت کنند.

توکیو میزبان المپیک در سال 1940 میلادی بود و خود را برای آغاز این رقابت‌ها آماده می‌کرد که به دلیل شروع جنگ‌های ژاپن و چین این رقابت‌ها هم لغو شد. این نخستین باری بود که یک کشور غیرغربی میزبان رقابت‌های المپیک شده بود.

چهار سال بعد از المپیک برگزارنشده 1940، لندن میزبان المپیک بعدی بود، اما جنگ جهانی دوم در جریان بود و این رقابت‌ها هم لغو شد. البته لندن چهار سال بعد از رقابت‌های المپیک میزبانی کرد.

حالا بعد از گذشت 76 سال از لغو مسابقات المپیک لندن، یکی دیگر از رقابت‌های المپیک لغو شده است؛ اما این بار نه به خاطر جنگ بلکه به واسطه شیوع ویروس کرونا، هرچند رقابت‌های المپیک 1916، 1940 و 1944 هرگز برگزار نشدند، اما مدیران کمیته بین‌المللی المپیک امیدوارند المپیک 2020 توکیو، بعد از یک سال وقفه، در سال 2021 برگزار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها