کارگران و کارفرمایان با افزایش دستمزد آسیب‌ می‌بینند

 کارشناس اقتصاد گفت: باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، شرایط ورشکستگی کارفرمایان و شرکت‌های خصوصی، همه اقشار به خصوص کارگران از این وضعیت آسیب می‌بینند ولی افزایش دستمزد می‌تواند با افزایش تورم، قدرت خرید مردم را بیش از این تحت تأثیر قرار دهد.

کارگران و کارفرمایان با افزایش دستمزد آسیب‌ می‌بینند
کد خبر: 399773
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ۱۳:۱۱:۳۲

اعتمادآنلاین| «بهمن آرمان» اظهار داشت: در شرایط تورم امروز و کساد کرونایی، تصویب 21 درصد افزایش دستمزدهای کارگری چندان خبر خوشی برای کارگران نبود زیرا که انتظار آنان رقمی بیشتر از این و متناسب با تورم کشور بود و بدون شک در این دوران آن‌ها سختی‌های معیشتی بیشتری را تجربه خواهند کرد اما نمی‌توان بدون در نظر گرفتن تبعات افزایش حقوق در این باره تحلیل کرد.

وی اظهار داشت: شرایط فعلی کشور به شکلی است که دولت و کارفرمایان تحت‌فشار هستند زیرا تحریم‌ها بسیار سنگین شده، قیمت نفت به شدت سقوط کرده است و ایران در عمل توان پس گرفتن پول نفتی را هم که در بازار سیاه می‌فروشد ندارد؛ در نتیجه در این شرایط هم دولت و هم کارفرمایان ضعیف شده‌اند و از اقتصاد کوچک به یک نسبتی زیان می‌بینند و به طور طبیعی قشرهای آسیب‌پذیرو کارگری هم در این شرایط آسیب بیشتری می‌بینند.

آرمان بیان کرد: در تمام کشورها میزان دستمزد بر اساس توافق هایی است که بین اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی صورت می‌گیرد و دولت در آن دخالتی ندارد اما در ایران، وزارت کار به عنوان ناظر تلاش کرده است بین کارفرمایان و کارگران توافقی صورت دهد.

وی افزود: با مشکلات فعلی نمی‌توان قضاوت کرد که 50 درصد افزایش درست است یا 20 درصد زیرا می‌دانیم هر دو طرف کارگر و کارفرما تحت‌فشار هستند. کارفرمایان به علت وجود تحریم‌ها و کاهش شدید قدرت خرید مردم با زیر ظرفیت خود کار می‌کنند که مشکلاتی را رقم می‌زندو الان بسیاری از کارفرمایان هستند که امکان پرداخت همین حقوق ماهانه پرسنل خودشان را ندارند.

با افزایش دستمزد قدرت خرید بالا نمی‌رود

بهمن آرمان درباره افزایش نامعقول دستمزدها بیان کرد: در شرایطی که افزایش دستمزد منجر به قدرت خرید نشود به طور طبیعی آن افزایش دستمزد هم در سایه تورم، قدرت خریدش را از دست می‌دهد و بنابراین فکر می‌کنم با این اوضاع‌ واحوال مردم ایران باید بپذیرند که با یک بحران جدی روبرو هستند و افزایش دستمزدها در شرایطی که طرف عرضه افزایش پیدا نمی‌کند مشکلی را حل نمی‌کند. در شرایط فعلی که پیش‌بینی می‌شود ما امسال تورمی حدود 40 درصد را داشته باشیم، طبیعتاً این 21 درصد افزایش دستمزد خودش را در درون نرخ تورم هضم می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر، افزایش دستمزدها هزینه‌های بنگاه ها را بالا می‌برد ولی به هرحال در شرایط فعلی بنگاه‌های اقتصادی آسیب خواهند دید و بسیاری از مشاغل به حالت تعطیل درآمده‌اند و عده‌ای، دیگر درآمدی ندارند.

با کرونا تعدیل نیرو آغاز شده است

این اقتصاددان در ادامه عوارض افزایش دستمزدها با اشاره به مسئله بیماری کرونا، گفت: مسئله تعدیل نیروها در بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خصوصی به خاطر بیماری کرونا شدیداً در جریان است. ممکن است که مسئله افزایش دستمزدها هم به این روند دامن بزند چون در شرایط فعلی اقتصاد، شرکت‌های خصوصی، کار و درآمد کمتری دارند و این منجر می‌شود که با تعدیل نیرو به افراد کمتری حقوق دهند. از سوی دیگر برخی به سمت اقتصاد غیررسمی می‌روند چونبسیاری از افراد حاضرند که شغلی داشته باشند ولی اصلاًحقوقشان افزایش پیدا نکند.

این کارشناس اقتصادی درباره بهترین درصد افزایش دستمزد با توجه به مجموعه شرایط اقتصاد کلان کشور گفت: به عنوان اقتصاددان نمی‌توانم در حال حاضر ریسک کنم و مقدار دستمزد مناسب را تخمین بزنم چون معتقدم اقتصادهای جهان از دهه 80 به سمت حمایت از تولید و حمایت از عرضه حرکت کردند ولی ما برعکس، اقتصاد را به سمت مصرف تشویق کردیم و شرایطی را به وجود آورده‌ایم که نمی‌توان از نرخ مناسب دستمزد صحبت کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها