علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بخش قابل توجهی از آنچه در کشور می‌گذرد خارج از اراده دولت است

تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت به لحاظ بنیه اقتصادی فاقد توانایی لازم برای پوشش قشرهای ضعیف است. به نظر می‌آید با توجه به ناتوانی در این حوزه، احتمال اشتباه دیگری وجود داشته باشد. خیلی باید در این امر با وسواس و دقت برخورد شود. به نظر من درست نیست صرف اینکه احساس می‌کنیم این بیماری رو به کاهش است اجازه دهیم بیماری دوباره شکل بگیرد.

بخش قابل توجهی از آنچه در کشور می‌گذرد خارج از اراده دولت است
کد خبر: 399807
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی تاجرنیا، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره نحوه عملکرد دولت‌ها در برابر کرونا و طرح یک مقایسه گفت: یکی از قوی‌ترین سیستم‌های بهداشت دنیا با عنوان «ام اچ اس» در اختیار انگلستان است. این سیستم به لحاظ تحت پوشش قرار دادن بیماران و دقیق بودن در دنیا زبانزد است. برعکس آن در کشوری مانند آلمان ممکن است یک سیستم بهداشتی درمانی قوی نداشته باشیم هرچند آنجا هم جایگاه منظمی وجود دارد.

او ادامه داد: اما در جریان شیوع کرونا کم‌توجهی مسئولان انگلستان موجب شد بیشترین تلفات را در بین کشورهایی که درگیر شدند در این کشور شاهد باشیم. در مقابل آن کشور آلمان با توجه به اینکه هم مقامات اصلی به شدت نسبت به این قضیه حساسیت نشان دادند و هم اقدامات سختگیرانه‌ای انجام شد، تلفات کمتری داشت.

برخی از مسائل از اراده دولت خارج است

تاجرنیا در ادامه در مورد عملکرد دولت در مقابله و کنترل ویروس کرونا گفت: در کشور ما هم فکر می‌کنم برخی از مسائل از اراده دولت خارج بوده است. چون ما در شروع همه‌گیری کرونا 2 اتفاق مهم در کشور داشتیم: یکی 22 بهمن که ایام راهپیمایی است و دیگری هم انتخابات اسفندماه که انتخابات مجلس بوده است. فکر می‌کنم بخشی از تصمیمات دولت تحت تاثیر این 2 اتفاق مهم قرار گرفت.

او با توجه به گسترش این بیماری در اوایل شیوع عنوان کرد: به نظر می‌رسد شخص رئیس‌جمهور و مجموعه دولت در ابتدای شیوع بیماری کرونا نسبت به ابعاد مختلف این موضوع یا بی‌اطلاع یا کم‌توجه بودند. همین امر هم موجب شد که کمی گستردگی شیوع داشته باشیم.

داده‌‌ها ثابت می‌کند که عمده شیوع کرونا در بخش‌های مختلف کشور از شهر قم شروع شده است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: با توجه به اینکه الان داده‌‌ها ثابت می‌کند که عمده شیوع کرونا در بخش‌های مختلف کشور از شهر قم شروع شده است، اگر در همان ابتدا اقدام سختگیرانه‌ای صورت می‌گرفت، حتماً ابعاد این قضیه کنترل می‌شد.

نماینده مجلس ششم با اشاره به کنترل بیماری ادامه داد: اما بعد از آن دولت توجه خیلی خوبی نشان داد، هم از زمانی که مسئولان بلندپایه کشور اختصاص دادند و هم از بودجه‌هایی که به این امر داده شد.

دولت با توجه به فشار به قشرهای کم‌درآمد در معرض یک اشتباه دیگر قرار گرفته است

تاجرنیا با اشاره به تلاش‌ها برای عادی‌سازی شرایط در کشور که در روزهای اخیر صورت گرفته توضیح داد: متاسفانه به نظر می‌رسد اخیراً با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از کسب‌وکارها دچار تعطیلی شده و فشار زیادی خصوصاً به قشر متوسط و متوسط به پایین (که در بخش خدمات کار می‌کنند) آمده، دولت در معرض یک اشتباه دیگر قرار گرفته است.

او ادامه داد: آن اشتباه این است که فکر می‌کند با اجازه به کسب‌وکارها برای شروع فعالیت می‌تواند این نیاز را کاهش دهد. در حالی که کارشناسان، هم بهداشتی و درمانی و هم اقتصادی، اعتقاد دارند که این مساله ممکن است حتی منجر به همه‌گیری بیماری کرونا به صورت طولانی‌مدت در کشور شود و حتی می‌تواند از نظر اقتصادی آثار منفی بیشتری به جا بگذارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت به لحاظ بنیه اقتصادی فاقد توانایی لازم برای پوشش قشرهای ضعیف جامعه است. به نظر می‌آید با توجه به ناتوانی در این حوزه، احتمال اشتباه دیگری وجود داشته باشد. بنابراین فکر می‌کنم خیلی باید در این امر با وسواس و دقت برخورد شود. به نظر من درست نیست صرف اینکه احساس می‌کنیم این بیماری رو به کاهش است اجازه دهیم بیماری دوباره شکل بگیرد.

دولت نوک پیکان بی‌اعتمادی است

این نماینده ادوار مجلس همچنین درباره اعتماد عمومی بین مردم و دولت تاکید کرد: به نظر من مجموعه بی‌اعتمادی عمومی صرفاً به دولت نیست، اما دولت نوک پیکان این بی‌اعتمادی است. نهادهای دیگری که در این رابطه کاملاً دخالت دارند سعی می‌کنند در چنین مواردی از مسئولیت فرار کنند، وگرنه آنچه امروز کشور با آن روبه‌رو است چه بسا بخش قابل توجهی از آن خارج از اراده دولت صورت گرفته است.

تاجرنیا در ادامه عنوان کرد: متاسفانه این بی‌اعتمادی همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه این بیماری شیوع پیدا کرده و بخش قابل توجهی از مردم کسب‌وکار خود را از دست داده‌اند، طبیعی است که این شرایط موجب بهبود اعتماد نشده است. البته کسانی که با نگاه کارشناسی موضوع را دنبال می‌کنند متوجه هستند که با شرایط خطیری که دولت داشته توجه زیادی به این مساله شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: این وضعیت برای مردم ملموس و قابل درک نیست. بحث اعتماد عمومی را نه فقط در حوزه برخورد با کرونا بلکه باید در یک پروسه درازمدت جست‌وجو کرد. اعتماد افکارعمومی با توجه به عوامل مختلفی از دست رفته و طبیعتاً برگرداندن آن هم نیاز به یک زمان طولانی دارد.

چکیده گفت‌وگو با علی تاجرنیا

اگر اقدام سختگیرانه‌ای درباره قم صورت می‌گرفت، حتماً ابعاد بیماری کرونا کنترل می‌شد

کارشناسان معتقدند اجازه به فعالیت کسب‌وکارها می‌تواند منجر به همه‌گیری بیماری کرونا در کشور شود

دولت فاقد توانایی لازم برای پوشش قشرهای ضعیف است

دولت باید در امر شروع مجدد فعالیت‌ها در کشور با وسواس و دقت زیادی برخورد کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها