دانشگاه هاروارد اعلام کرد؛

رعایت فاصله اجتماعی باید تا سال 2022 ادامه یابد

پژوهشگران دانشگاه هاروارد رعایت فاصله اجتماعی را تا سال 2022 برای جلوگیری از شیوع دوباره بیماری کووید -19 ضروری اعلام کردند.

رعایت فاصله اجتماعی باید تا سال 2022 ادامه یابد
کد خبر: 399975
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۵:۰۷:۴۸

اعتمادآنلاین| بلومبرگ در گزارشی با عنوان «محققان دانشگاه هاروارد رعایت فاصله اجتماعی تا سال 2022 را ضروری می‌دانند» نوشت: گروهی از محققان دانشگاه هاروارد معتقدند برای جلوگیری از شیوع دوباره بیماری کووید -19 مردم جهان باید فاصله اجتماعی را به طور متناوب تا سال 2022 رعایت کنند.

دانشمندان در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در نشریه (ساینس) منتشر شده، هشدار دادند برداشتن همه محدودیت‌های مربوط به رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند سبب شدت گرفتن دوباره همه‌گیری ویروس کرونا شود.

در این میان روند این بیماری بسته به پرسش‌هایی است که هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است؛ از جمله اینکه آیا شیوع ویروس کرونا با تغییر فصل دچار تغییرات می‌شود؟ افرادی که یک بار به این کووید -19 مبتلا شده‌اند، مصونیت پیدا می‌کنند؟ آیا قرار گرفتن در معرض ویروس‌های ضعیف شده کرونا که باعث بیماری خفیف می‌شود (همان شیوه سنتی تهیه واکسن که در آن ویروس ضعیف شده به بدن تزریق می‌شود تا بدن را در برابر ابتلای دوباره به بیماری مقاوم کند) بدن را در برابر پاتوژن‌های عامل کووید -19 مقاوم می‌کند؟

این پرسش‌هایی است که بسیاری از رهبران جهان که اقتصاد کشورهایشان در نتیجه وضع مقررات قرنطینه و فاصله اجتماعی دچار رکود شده، مطرح می‌کنند.

از سوی دیگر، با افزایش میلیونی شمار بیکاران و کسانی که برای پیشگیری از بیماری در خانه مانده‌اند، فشار برای کاهش محدودیت‌ها در آمریکا و سایر کشورها در حال افزایش است. هرچند به گفته کارشناسان، کاهش محدودیت‌ها بستگی به اقدامات دیگر برای کنترل بیماری از جمله انجام آزمایشات گسترده دارد.

در این میان، محققان دانشگاه هاروارد از مدل‌های رایانه‌ای برای شبیه‌سازی شیوه گسترش این بیماری استفاده کردند. یک احتمال این است که فاصله اجتماعی و به دنبال آن شناسایی بیماران می‌تواند ویروس را ریشه‌کن کند.

این همان کاری است که برای ریشه‌کنی ویروس سارس انجام شد که در سال 2003 شیوع پیدا کرده بود. اما محققان یادآوری می‌کنند که با رسیدن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به 2 میلیون نفر در جهان، چنین نتیجه‌ای دور از ذهن به نظر می‌رسد.

گروه دیگری از محققان بر این باورند که ویروس کرونا ممکن است مانند ویروس آنفلوانزا به صورت فصلی بروز کند. در یک مدل‌سازی محققان، سناریویی را ایجاد کردند که در پی آن 20 هفته اقدامات نه چندان سختگیرانه سبب اوج گرفتن دوباره بیماری شد. در این شرایط دیگر فاصله اجتماعی نیز نتوانست مصونیتی برای جامعه به وجود آورد.


لذا پژوهشگران در ادامه تحقیقات خود تاکید می‌کنند که برای جلوگیری از چنین نتایجی، اقدامات پیوسته فاصله اجتماعی باید تا سال 2022 ادامه یابد، مگر اینکه ظرفیت بیمارستان‌هاا افزایش یابد و یا واکسن یا درمان مؤثری برای کووید -19 پیدا شده باشد.

براساس آخرین آمار منتشره تاکنون، بیش از میلیون نفر در جهان به کووید -19 مبتلا شده که از این تعداد نزدیک به 127 هزار نفر جان باخته‌اند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها