کد خبر: 399999
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا ما از گرسنگی خواهیم مرد؟/ کرونا چطور زندگی کودکان خیابانی را تهدید می‌کند

اکنون که پاندمی کرونا در تمام جهان شیوع پیدا کرده، گروه‌های کمی هستند که بیش از کودکان خیابانی در خطر باشند. با تعطیلی شهرها فضای خیابان برای این بچه‌ها حتی از قبل هم خطرناک‌تر شده است.

آیا ما از گرسنگی خواهیم مرد؟/ کرونا چطور زندگی کودکان خیابانی را تهدید می‌کند
کد خبر: 399999
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| برای میلیون‌ها کودک و نوجوان، قرنطینه و محدودیت رفت‌وآمد در شهرها به دلیل شیوع ویروس کرونا دسترسی به غذا، آب و سرپناه را دشوارتر از قبل کرده است.

خطر شیوع کرونا برای کودکان خیابانی

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از گاردین، تیموتی یک نوجوان کنیایی در شهر مومباسا است. او می‌گوید: «پولدارها می‌توانند در خانه بمانند چون یک انبار پر از غذا دارند. اما کسی که در خیابان زندگی می‌کند انبارش معده‌اش است.»

یک نوجوان دیگر می‌گوید: «اگر شایعات حقیقت داشته باشد و به دلیل شیوع کرونا کودکان خیابانی را بگیرند، من خوشحال می‌شوم که به زندان زنان شیمو بروم. حداقل آنجا غذای مجانی و سقفی بالای سر و امکانات پزشکی خواهم داشت.»

اکنون که پاندمی کرونا در تمام جهان شیوع پیدا کرده، گروه‌های کمی هستند که بیش از کودکان خیابانی در خطر باشند. با تعطیلی شهرها فضای خیابان برای این بچه‌ها حتی از قبل هم خطرناک‌تر شده است.

در دومین شهر بزرگ کنیا، از هفت عصر تا پنج صبح حکومت نظامی یرقرار است و ترس در شهر موج می‌زند.

کودکان خیابانی

حضور کودکان خیابانی در محیطی که به همه گفته شده آن را ترک کنند

باکی آنکولا رئیس موسسه GLAD HOUSE، که برای کمک به کودکان خیابانی فعالیت می‌کند، می‌گوید: «کودکان خیابانی در زمان حکومت نظامی شرایط سختی دارند. ما واقعاً نگرانیم. دسترسی به آب و غذا با تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها برای این بچه‌ها واقعاً سخت شده است.»

کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌گویند بسته شدن رستوران‌ها و تعطیلی فروشگاه‌ها و منع رفت و آمد تنها بخشی از سناریوی ترسناک کودکان خیابانی در دوران پاندمی است.

دانکن رز رئیس موسسه STREET INVEST در بریتانیا می‌گوید: «کودکان خیابانی دقیقاً در محیطی حضور دارند که به همه گفته شده آن را ترک کنند.»

موسساتی که در حوزه کودکان کار و خیابان در سرتاسر جهان فعالیت می‌کنند با شیوع کرونا نگران سرنوشت این کودکان هستند. بسیاری از این موسسات از مسئولان تقاضا کرده‌اند اجازه دهند در این شرایط به وضعیت کودکان خیابانی رسیدگی کنند.

بیش از 100 میلیون کودک خیابانی در سرتاسر جهان وجود دارد

رز می‌گوید: «معمولاً سوالی که در مورد این بچه‌ها پیش می‌آید این است که چطور آنها را از خیابان‌ها جمع کنیم. با شیوع کرونا حالا این موضوع بیش از همیشه در مرکز توجه قرار گرفته است.»

آمار رسمی می‌گوید در حدود 100 میلیون کودک خیابانی در سرتاسر جهان وجود دارد، اما آمار غیررسمی بسیار بالاتر از این است.

این کودکان در بحران شیوع کرونا بیش از همه در معرض بیماری قرار دارند. زندگی در زاغه‌نشین‌ها با عدم رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی ریسک ابتلا به کرونا را برای آنها بالا می‌برد.

روز دوشنبه دولت کامرون اعلام کرد، هزاران کودک خیابانی در این کشور از سطح خیابان‌ها جمع خواهند شد، اما روشن نیست که این کودکان به کجا فرستاده می‌شوند.

مگان لی مک‌کوان مسئول پروژه STREET CHILD می‌گوید، در آفریقا این نگرانی وجود دارد که با شیوع بیماری و تعطیلی مدارس، بچه‌های بیشتری به خیابان‌ها بیایند. این موسسه هفته گذشته در شهر واترلوی سیرالئون بین کودکان خیابانی مواد غذایی پخش کرد. بعضی از این بچه‌ها تنها هفت سال داشتند و 2 روز بود که گرسنه بودند.

کودکان خیابانی

مک‌کوان می‌گوید: «در زمان شیوع ابولا در سیرالئون بعضی خانواده‌ها به دلیل وضعیت بد مالی بچه‌هایشان را رها کردند و این نگرانی وجود دارد که چنین اتفاقی باز هم تکرار شود.»

دانکن رز می‌گوید: «آسیب‌پذیری این گروه از جامعه با شیوع ویروس بیشتر می‌شود. نیاز آنها به مواد غذایی بیشتر خواهد شد و قرنطینه به آنها کمکی نخواهد کرد. مردم بیش از گذشته آنها را به چشم مجرم و بیمار خواهند دید. این اتفاق همین حالا هم در حال وقوع است.»

پل ساندر سینگ رئیس موسسه کارونالایا در هند می‌گوید: «با بسته شدن مغازه‌ها و قرنطینه، بچه‌هایی که در خیابان زندگی می‌کنند دیگر امکان کسب درآمد ندارند. آنها دیگر نمی‌توانند با حمل بار یا فروش غذا به راننده‌ها پول دربیاورند. بسیاری از این خانواده‌ها برای چندین نسل در خیابان بزرگ شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که طی دوران قرنطینه از گرسنگی بمیرند.»

کودکان خیابانی

او می‌گوید، نگرانی دیگری که در مورد کودکان خیابانی وجود دارد این است که با شیوع بیماری آنها به سمت خانه و خانواده‌ای برگردند که قبلاً در آن تحت آزار بودند.

معضل کودکان خیابانی باید به رسمیت شناخته شود

دانکن رز می‌گوید: «اگر این بحران باعث شود همه ما به این درک برسیم که نیازمند راهکاری برای مشکل کودکان خیابانی هستیم، اتفاق مثبتی خواهد بود؛ اینکه دیگران هم این بچه‌ها را همان‌طور که ما می‌بینیم، ببینند: انسان‌هایی جوان با پتانسیل بالا که با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند. باید بپذیریم مساله کودکان خیابانی وجود دارد و نمی‌توانیم تنها آرزو کنیم که این بچه‌ها وجود نداشته باشند.»

برای بی‌خانمان‌هایی مثل آلفرد در مومباسا مشکل اصلی در حال حاضر گرسنگی و غذاست: «پلیس گفته که بعد از ساعت هفت نمی‌خواهد ما را در خیابان ببیند. آیا ما به جای کرونا از گرسنگی خواهیم مرد؟»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها