ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛

آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟

روز گذشته بود که تصویر دردناک زنده به گور شدن جوجه های یکروزه برخی مرغداری ها خاطر مردم را مکدر کرد.

آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟
کد خبر: 400454
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۰:۵۷:۱۵

اعتمادآنلاین| در طول سال هراز گاهی صنعت مرغداری کشور اعم‌ از گوشتی، تخم گذار و مرغ مادر به دلایل متعدد دچار خسران می شود که بی توجهی مسئولان ذی ربط به علل این زیان ها می تواند تامین مرغ مورد نیاز کشور را دچار چالش کند و کار را به جایی برساند که همانند سال های نه چندان دور برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات مرغ از دیگر کشورها نداشته باشیم.


بسیاری از مسئولان بر این باروند که مازاد تولید جوجه یکروزه و مرغ از جمله علت های زیان مرغداران و عرضه کمتر از قیمت مصوب در بازار به شمار می رود و علی رغم‌آنکه می توان با صادرات جوجه و مرغ مازاد بر نیاز داخل علاوه بر جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، ارز قابل توجهی را وارد کشور کرد، اما مسائل و موضوعات مختلف همچون ممنوعیت های گاه و بیگاه صادرات و دریافت عوارض بالای صادراتی قدرت رقابت از صادرکنندگان را سلب می کند.

تولیدکنندگان جوجه یکروزه که سال گذشته ماه ها جوجه تولیدی خود را کمتر از نرخ مصوب عرضه کردند و از این حیث زیان سنگینی را متحمل شدند، طبق سنوات قبل به فروش جوجه در چند ماهه پایانی سال امیدوار بودند تا بتوانند بخشی از زیان گذشته خود را جبران کنند که متاسفانه با شیوع مهمان ناخوانده در کشور، تمامی برنامه ریزی تولیدکنندگان نقش بر آب شد به گونه ای که نه تنها زیان ماه های قبل خود را نتوانستند جبران کنند، بلکه به سبب نبود تقاضا برای خرید مرغ در پی تعطیلی رستوران، تالارهای پذیرایی و هتل ها دست به زنده به گور کردن تعداد قابل توجهی جوجه یکروزه زدند که با این وجود معلوم نیست سرنوشت صنعت طیور کشور به کجا برسد.


با وجود آنکه ستادتنظیم بازار در سال گذشته قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را 2 هزار و 500 تومان اعلام کرد، اما متاسفانه مسائل و موضوعات مختلف همچون نبود تقاضا، مازاد تولید و کمبود دان موجب شد برای فروش هر قطعه جوجه یکروزه به نرخ 500 تومان مشتری در بازار وجود نداشته باشد.

نبود تعادل بین عرضه و تقاضا منجر به معدوم سازی جوجه‌ها شد


ربیعی مدیرعامل مرغ مادر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص معدوم سازی جوجه ها، گفت: به دلیل کاهش قیمت جوجه یکروزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا، بخشی از جوجه های تولیدی را حذف می‌کنند تا بتوانند قیمت جوجه را به قیمت واقعی رسانده و ضرر و زیانی که می‌دهد را جبران کنند.

او درباره علت از بین بردن وحشیانه این جوجه ها، بیان کرد: روش‌های مختلفی برای از بین بردن مازاد جوجه وجود دارد، یکی اینکه تخم مرغ را قبل از اینکه به دستگاه برود، به صورت خوراکی بفروشند یا قبل از اینکه تخم مرغ به سن 21 روزگی برسد، یعنی قبل از اینکه جوجه بتواند نوک بزند آن را از بین می‌برنند. اکنون قبل از اینکه جوجه ها 18 روزه شوند آن‌ها را معدوم می‌کنند و در نهایت برخی را به اجبار به این صورت حذف می‌کنند.

مدیر عامل مرغ مادر گفت: این روش تا شنبه و یکشنبه ادامه دارد تا دید قیمت جوجه به چه صورت در می‌آید.

ربیعی گفت: انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، طی مذاکرات تلفنی، جلسات حضوری و نامه‌هایی که به استانداری، فرمانداری و وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی موضوع قیمت جوجه را پیگیری کرد، اما هیچ اقدامی از طرف این ارگان‌ها صورت نگرفت.

او افزود: مردم مانند هر اتفاق دیگری که در کشور رخ می‌دهد خود دست به کار شدند و این کار را انجام دادند تا جوجه‌های اضافی را از بین ببرند تا قیمت به تعادل برسد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا به این روش اقدام به از بین بردن جوجه کردند و آن را صادر نکردند تا باعث ارزآوری هم شود، گفت: متاسفانه صادرات قطع شده است و امکان این کار وجود ندارد. البته در گذشته قبل از شیوع کرونا نیز صادرات قطع شده بود که دلیل آن سوء استفاده دلالان بود.

او گفت: در گذشته به کشور‌هایی مانند پاکستان، افغانستان، ارمنستان و عراق جوجه مانند محصولات دیگر، چون پرتقال و ... صادر می‌شد، اما در کشور، چون برخی مسایل ثبات ندارد صادرات قطع شد.

ربیعی تشریح کرد: ارگانی به نام پشتیبانی امور دام که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کند و پروانه تولید می‌دهد. این ارگان بنا شد تا به دامداری‌ها و موسسات طیور کمک کند اما اکنون ، سوبسید‌هایی می گیرد تا محصولاتی مانند ذرت و سویا وارد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در برخی مواقع محصولات انبار می‌شود تا بتوانند آن‌ها را آزاد بفروشد، به طور مثال اکنون مرغ کیلویی 6 هزار و 500 تومان است، آن را نبار می‌کند سپس کیلویی 9 هزار تومان می‌فروشد.

گفتنی است امروز فیلمی در فضای مجازی پخش شد که مضمون آن معدوم سازی شمار زیادی از جوجه های یکروزه بود.

با چرخی در فصای مجازی اولین واکنش به این اقدام توسط یکی از منتخبان مجلس جدید را رصد می کند.

روح الله ایزد خواه کارشناس صنعت طیور با چرخی صفحه شخصی خود در اینستاگرام می گوید: صنعت مرغداری طی 2 تا 3 سال اخیر رشد کمی خوبی در کشور داشته، اما سهم بری عادلانه عوامل رعایت نشده است.

وی افزود:در حلقه های زنجیره مثل مرغداری و تولید جوجه شاهد تعدد واحدهای تولیدی هستیم، در حالیکه در حلقه هایی همچون کشتارگاه دچار شبه انحصارات هستیم که همین امر موجب شده تا کشتارگاه ها مرتب سود کنند و مرغداران متحمل زیان شوند.

او با اشاره به اینکه معدوم سازی جوجه ها ارتباطی به گران شدن ندارد، بیان کرد: واحدهای مرغداری که خریدار جوجه یکروزه هستند، اما هم اکنون تمایلی به خرید و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارند چرا که آنها در ماه های پایانی سال با ظرفیت کامل جوجه ریزی کردند که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت و عدم پوشش هزینه های تولید از ناحیه فروش مرغ های تولیدی دیگر توان خرید جوجه و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه جوجه های تولیدی روی دست تولیدکنندگان مانده است، بیان کرد: با وجود نبود تقاضا برای خرید جوجه و بی توجهی دولت، تولیدکنندگان راهی جز معدوم سازی به ذهنشان نرسیده است.

وی ادامه داد: دولت باید تدابیری برای صادرات این محصولات بیندیشد یا به منظور کاهش ضرر و زیان‌تولیدکنندگان در میان مدت باید به سمت و سوی عادلانه کردن ساختار صنعت برود.

ایزدخواه در پایان با تاکید بر این‌مسئله که معدوم سازی راه حلی مناسبی برای کاهش مازاد تولید نیست، تصریح کرد: در استان هایی که 300 واحد مرغداری و تنها یک کشتارگاه وجود دارد، بدیهی است که انحصار به طور دائم مرغداری ها را استثمار می کند.

خسارت 40 میلیارد تومانی اقدام معدوم سازی جوجه ها!


یک‌منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نسبت به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه هشدار داد و گفت: در حال حاضر معدوم سازی جوجه‌های یکروزه به سبب نبود تقاضا برای خرید، کمبود و گرانی نهاده در حال وقوع است.

وی افزود: اگرچه هم اکنون آمار دقیقی از میزان معدوم سازی و زنده به گور کردن جوجه‌ها در دسترس نیست، اما طی روز‌های آتی می‌توان آمار دقیق را اعلام کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: طی امروز و فردا حدود 10 میلیون قطعه جوجه معدوم سازی می‌شود که با این وجود تولیدکنندگان رقمی بالغ بر 40 میلیارد تومان متضرر خواهند شد.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود هشدار‌های مکرر طی 2 هفته اخیر پیرامون وضعیت این صنعت تمهیداتی صورت نگرفت و در نهایت کار را به جایی رساند که تولیدکنندگان‌مرغ مادر اقدام به معدوم سازی جوجه‌های تولیدی خود کردند.


قانون مجازات حیوان آزاری چه شد؟!


روز گذشته برخی از مرغداران رفتار غیراخلاقی را در خصوص معدوم یا زنده به گوری جوجه‌های یک روزه انجام داده اند و به نوعی اعتراضشان را با رفتار ناشایست بروز دادند. ورشکستگی و یا هرگونه فشار مالی نباید منجر شود که این افراد با ضایع کردن حقوق حیوانات و آزار آن‌ها به نتایج مطلوب خود برسند.

گفتنی است مدت هاست مجلس شورای اسلامی به دنبال تدوین طرحی برای جلوگیری از حیوان آزاری است و هنوز این طرح به نتیجه‌ای نرسیده است و متاسفانه روز به روز بر این موضوع و آزردن حیوانات مختلف در کشور افزوده می‌شود.

هر چند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید درصدد برطرف سازی مشکلات بر آیند، اما این بین دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها