کد خبر: 400501
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اعزام مشمولان سربازی:

کرونا مانع آغاز دوره آموزشی مشمولان نظام وظیفه عمومی نشد

در حالی که به گفته متخصصان حوزه سلامت، منحنی ابتلا به کرونا و همچنین آمار مرگ و میر آن وارد سراشیبی نشده است، اعزام مشمولان به نظام وظیفه عمومی از هفته نخست اردیبهشت‌ماه به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

کرونا مانع آغاز دوره آموزشی مشمولان نظام وظیفه عمومی نشد
کد خبر: 400501
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به دنبال شیوع کرونا و نیز تصمیمی که از قبل برای تغییر در شیوه اعزام به خدمت سربازان در نیمه نخست سال 99 اتخاذ شده بود، اعزام مشمولان سربازی به هفته اول اردیبهشت‌ماه موکول شد و به جز مشمولان گروه پزشکی و پیراپزشکی که در ششم فروردین ماه فراخوان اعزامشان صادر شد و به خدمت اعزام شدند، سایر مشمولان قرار است در روزهای آتی راهی خدمت سربازی شوند.

در حالی که به نظر می‌رسید شیوع کرونا باعث به تعویق افتادن این اعزام شود و دست‌کم تا پایان فصل بهار که زمان احتمالات برای پایان یافتن موج نخست این بیماری است، دوره آموزشی مشمولان آغاز نشود، این فرضیه عملی نشد.

تعویق زمان اعزام مشمولان از 19 اسفند به هفته اول اردیبهشت

به گفته سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، مشمولانی که در اردیبهشت‌ماه به خدمت سربازی اعزام خواهند شد، دو دسته هستند. دسته اول، مشمولان فارغ‌التحصیل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند که پس از فراخوان و انجام امور اولیه با توجه به شرایط کشور در پی شیوع کرونا، بدون طی کردن دوره‌های آموزش نظامی، وارد درمانگاه‌ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح شده و در رشته و تخصص خودشان خدمت خواهند کرد و پس از عادی شدن شرایط نیز دوره آموزشی برایشان برگزار خواهد شد.

سردار مهری

دسته دوم، تمام سربازان به غیر از دسته اول را شامل می‌شود؛ یعنی مشمولان زیردیپلم تا دکتری غیرپزشکی که باید در اردیبهشت‌ماه به سربازی اعزام شوند. برای این افراد تمهیدات لازم اتخاذ شده و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مورد آنان به طور کامل اجرا خواهد شد. همچنین دوره آموزشی این افراد نیز به یک ماه کاهش خواهد یافت. در همین راستا برخی از آموزش‌های تئوری به این افراد در دوره آموزشی ارائه نخواهد شد و برخی از موارد دوره آموزشی نیز در حین خدمت به آنان آموزش داده می‌شود (بیشتر بخوانیم) .

ملاحظات کرونایی برای سربازان در دوره آموزشی

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در توصیف اهمیت اعزام سربازان گفت: «سربازان نقش مهمی در بنیه و توان دفاعی کشور دارند و در این روزها که تمام ارکان کشور در حال تامین امنیت جانی و سلامت شهروندان هستند نقش سربازان نیز غیرقابل کتمان است. در بسیاری از اقدامات که برای مقابله با کرونا صورت گرفت سربازان حضور پررنگی داشتند؛ مواردی نظیر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی معابر، تامین امنیت و... جزو این موارد است. به همین دلیل نیز لازم بود سربازان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سربازی اعزام شوند.»

مهری در مورد برخی نگرانی‌ها در مورد سلامتی این افراد گفت:‌ «من متوجه نگرانی خانواده‌ها هستم، اما این اطمینان را می‌دهم که ما نیز نگران سلامت این عزیزان هستیم و تمام تلاش‌مان را برای مراقبت از آنان انجام داده‌ایم. سربازان هنگام اعزام طی چندین مرحله غربالگری می‌شوند. نخستین مرحله غربالگری سربازان در پایگاه‌های بهداشت است، طبق هماهنگی انجام شده با وزارت بهداشت از مشمولان خواسته می‌شود که چند روز قبل از اعزام به پایگاه‌های بهداشت منطقه خود رفته و وضعیت سلامتی آنها چک شود. در صورتی که پایگاه بهداشت وضعیت آنها را مشکوک تشخیص دهد به سربازی اعزام نخواهند شد تا درمان شوند.»

او ادامه داد:‌ «مرحله بعدی هنگام ورود به مراکز آموزشی است که در این شرایط نیز تمامی ورودی‌ها از سوی پزشکان معاینه می‌شوند و موارد مشکوک غربالگری خواهند شد. همچنین اگر سربازان با اتوبوس به مراکز آموزشی در استان‌های مجاور یا شهرهای دیگر اعزام شوند در بدو ورود به آنجا هم غربالگری خواهند شد. ضمن اینکه دستکش، محلول‌های ضدعفونی و... نیز در اختیار سربازان قرار می‌گیرد. علاوه بر این اقدامات، فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های اعزام سربازان نیز اعمال شده و آنان یکی در میان روی صندلی‌ها حضور خواهند داشت.»

سربازی

بر اساس گفته‌های سردار مهری، تمامی سربازان و همچنین پرسنل نظامی که از پادگان خارج شده باشند به ازای هر بار ورود مجدداً وضعیت سلامتی‌شان بررسی خواهد شد. در داخل آسایشگاه‌ها نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و فاصله تخت‌ها از یکدیگر به دو متر افزایش یافته است. همین امر نیز سبب کاهش تعداد سربازان اعزامی در محیط‌های آموزشی و پادگان خواهد بود. علاوه بر آن فضاهای پرتردد ضدعفونی می‌شود. کیفیت غذا و خورد و خوراک بیشتر شده است، ضمن اینکه غربالگری در حین دوره آموزشی نیز انجام خواهد شد.

او از خانواده‌ها خواسته که نگرانی بابت ابتلای فرزندانشان به کرونا نداشته باشند و مطمئن باشند با اقدامات انجام شده محیط‌های پادگانی وضعیت بهداشتی بهتری از فضای بیرونی شهر و معابر خواهد داشت.

سردار مهری با بیان اینکه تا امروز حتی یک مورد گزارش از فوت سربازان به دلیل کرونا نداشته‌ایم، گفت:‌ «یک سری مشوق‌ها به سربازان فعال در عرصه مقابله با کرونا اعطا خواهد شد که این تشویق‌ها از سوی فرمانده هر یگان ارائه می‌شود.» (بیشتر بخوانیم)

فوق تخصص بهداشت: کرونا به این سادگی مهارشدنی نیست

عاطفه شیرزاد، فوق تخصص بهداشت عمومی، درباره خطر تجمعات در شرایط فعلی به اعتمادآنلاین گفت: «مردم باید بدانند که هیچ‌چیزی تغییر نکرده است. اگرچه وضعیت اقتصادی سبب می‌شود بسیاری از مردم علی‌رغم میل باطنی خود به محل کارشان بروند، اما کرونا به قدرت گذشته خود در کشور وجود دارد و این را نه من، بلکه آمار رسمی وزارت بهداشت می‌گوید. کم شدن چند صد ابتلا در طول روز، هیچ نشانه‌ای از کنترل ویروس را نشان نمی‌دهد که بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی جدیدی کرد. در نتیجه، هر گونه تجمعی، از مهمانی خانوادگی گرفته تا شلوغی‌های مکان‌های مختلف، می‌تواند خطرآفرین باشد.»

او با اشاره به احتمال ریسک ابتلا به کرونا در بین سربازان گفت: «بدون شک در سربازی هم تجمعات شکل می‌گیرد. اگر چه طبق توضیحاتی که شما از برنامه‌های نظام وظیفه عمومی برای کنترل بیماری گفتید، مشخص است مسئولان تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن خطرات به کار می‌برند، اما این ویروس موردی نیست که به این سادگی‌ها بتوان مهارش کرد.»

این فوق تخصص بهداشت ادامه داد: «به طور مثال، می‌توان به زمانی اشاره کرد که این بیماری خود و علائمش را بروز می‌دهد. به خوبی می‌دانیم که بروز علائم تا 14 روز زمان می‌برد. پس هیچ اطمینانی وجود ندارد سربازی که در روز نخست سالم بوده، در روزهای آتی هم به دور از بیماری باشد. برای اطمینان کامل، این سربازان باید هر روز تست بدهند که خب، امکان چنین کاری هم در کشور ما، همچون بسیاری از کشورهای دیگر مهیا نیست. ضمن اینکه هزینه بسیار بالایی دارد.»

تجمع در روزهای کرونا برای سربازان مجاز است؟

از 16 فروردین‌ماه که تعطیلات نوروزی به پایان رسید، نگرانی‌ها برای افزایش آمار ابتلا به کرونا هم بالا گرفت. مسئولان نظام سلامت کشور، از وزارت بهداشت گرفته تا متخصصان پزشکی، به طور مداوم نسبت به شلوغی شهرها واکنش نشان دادند. ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران، و در رأس آن علیرضا زالی، بارها نسبت به شلوغی مترو و اتوبوس‌ها در پایتخت هشدار داد و اعلام کرد که این بیماری هنوز در مرحله کنترل قرار نگرفته است. در چنین شرایطی، تصمیم نظام وظیفه عمومی برای فراخواندن سربازان به دوره آموزشی، جای سوال بسیاری را باقی می‌گذارد.

مترو

پیش از اینکه شیوع ویروس کرونا روند زندگی عادی همه را تغییر دهد قرار بر این بود که سربازان در تاریخ 19 اسفندماه به دوره آموزشی اعزام شوند، اما ورود این بیماری به کشور همراه با تغییرات فراوانش، این اعزام را هم دستخوش تغییرکرد. به دنبال همین اتفاقات بود که هفته نخست اردیبهشت به عنوان تاریخ جدید اعزام سربازان معرفی شد. اما سوال اینجاست که چه چیزی نسبت به 19 اسفندماه تغییرکرده است که مسئولان چنین تصمیمی گرفته‌اند؟ هر چند بر اساس آمار رسمی میزان ابتلا و مرگ و میر کاهش یافته، اما هنوز ایران فاصله زیادی با کنترل این بیماری دارد.

از سوی دیگر، زندگی دسته‌جمعی در سربازخانه‌ها و کمبود تجهیزات پزشکی، درمانی و بهداشتی و همچنین، فشار بالای تمرینات نظامی و سبک زندگی سبب می‌شود تا ریسک ابتلا به بیماری در بین این جوانان افزایش یابد، موضوعی که علی‌رغم گفته‌های سردار مهری، نگرانی خانواده‌ها را برای اعزام جوانان‌شان کاهش نخواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها