کد خبر: 400523
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۵:۰۵:۱۰
| |

سازمان ملل:‌

کره‌شمالی هم‌چنان در حال پیشبرد برنامه اتمی‌اش است

گزارش 267 صفحه‌ای سازمان ملل که شامل تصاویر و اسناد و مدارک جدید است نشان داد که کره شمالی در حال پیشبرد برنامه اتمی‌اش است و تجارت غیرقانونی خود را به شیوه‌های جدید و پیچیده‌تری افزایش می‌دهد.

کره‌شمالی هم‌چنان در حال پیشبرد برنامه اتمی‌اش است
کد خبر: 400523
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۵:۰۵:۱۰

اعتمادآنلاین| این گزارش سالانه که توسط ناظران تحریم‌ها موسوم به «هیات کارشناسان» تهیه شده، محصول شورای امنیت سازمان ملل است.


هدف این گزارش ارائه توصیه‌ها درباره نحوه بازخواست کره شمالی به خاطر دور زدن تحریم‌هایی است که توسط سازمان ملل در سال 2006 میلادی و با هدف محدود کردن برنامه تسلیحات اتمی پیونگ‌یانگ اعمال شده‌اند. شبکه سی‌بی‌اس نیوز در ماه فوریه درباره محتوای این گزارش سازمان ملل گزارشی داد اما این گزارش نهایی که شبکه سی‌بی‌اس در حال حاضر به آن دسترسی پیدا کرده قرار است طی چند روز آتی منتشر شود.


در این گزارش ادعا شده که کره شمالی با نقض تحریم‌های شورای امنیت برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک غیرقانونی خود را متوقف نکرده و به پیشبرد آن‌ها ادامه داده و این کشور منزوی به ساخت تاسیسات و ظرفیت‌های لازم برای برنامه موشکی‌اش ادامه داده است.


بر اساس این گزارش، دو آزمایش موتور موشکی در هفتم و سیزدهم دسامبر سال 2019 میلادی احتمالا با هدف تایید صلاحیت موتورهای جدید موشک بالستیک قاره‌پیما یا کنترل و بررسی موتورهای موجودصورت گرفته‌اند. اما به هر روی آنها به مرحله جدیدی در برنامه موشک بالستیک کره شمالی اشاره دارند.


در این گزارش آمده است: اگرچه کره شمالی سال‌ها این تحریم‌ها را دور زده اما دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به بی‌احترامی به قطعنامه‌های شورای امنیت از طریق صادرات دریایی غیرقانونی به ویژه زغال سنگ و شن و ماسه با هدف تامین منابع برای برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی کشورش ادامه داده است.


در ادامه این گزارش آمده است: کره شمالی برای تهیه اجزا و تکنولوژی برنامه موشکی‌اش از واردات غیرقانونی استفاده می‌کند. این کشور به صورت غیرقانونی فرآورده‌های نفتی را وارد و ذغال سنگ را صادر می‌کند. تصاویر ماهواره‌ای، فاکتورها و نقشه‌های متعدد و مفصلی که به دست نویسندگان این گزارش رسیده نشان می‌دهند که کره شمالی به صورت غیرقانونی فرآورده‌های نفتی تصفیه شده را از طریق نقل و انتقالات کشتی به کشتی و انتقال مستقیم توسط کشتی‌هایی با پرچم‌های خارجی وارد می‌کند.


بر اساس این گزارش، محدودیت سالانه تعیین شده توسط سازمان ملل برای سال 2019 میلادی برای خرید 500 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده بارها نقض شده است.


این گزارش همچنین توصیف می‌کند که کشتی‌های حامل محموله‌های غیرقانونی زغال سنگ در آب‌های چین نزدیکی بنادر نینگبو-ژوشان و لیانیانگانگ لنگر انداختند. اما چین را که هرگونه اجازه دادن برای نقض این تحریم‌ها را رد کرده، مقصر این مساله نمی‌داند. تمامی صادرات زغال سنگ از سال 2017 میلادی از سوی سازمان ملل ممنوع اعلام شده است.


در این گزارش آمده است: روش‌های جدید کره شمالی بسیار مبهم و پیچیده هستند و به طور ویژه برای پنهان کردن فعالیت‌های غیرقانونی طراحی شده‌اند. کره شمالی و افرادی که برای این کشور کار می‌کنند به پیشبرد و توسعه فن‌آوری‌های خود برای اجتناب از رهگیری، شناسایی و نظارت فعالیت‌های ممنوع شده توسط قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌دهند.

روش مذکور روشی نسبتاً جدید است که شامل کشتی‌هایی است که می‌خواهند با حرکت به داخل آبهای قلمرویی کشورهای عضو شورای امنیت از رهگیری اجتناب کنند. شایان ذکر است که کره شمالی در سال 2019 میلادی صادرات غیرقانونی زغال سنگ را افزایش داده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها