«اعتمادآنلاین» از فروش باشگاه نیوکاسل گزارش می‌دهد:

بن‌سلمان به زودی مالک باشگاه نیوکاسل می‌شود/ مخالفت گروه‌های حقوق بشری با حضور بن‌سلمان در فوتبال انگلیس/ لیگ جزیره نیازی به دیکتاتور ندارد/ چند ایرانی در فوتبال اروپا باشگاه‌داری می‌کنند؟

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این روزها در تلاش است تا باشگاه نیوکاسل انگلیس را با مبلغ 300 میلیون پوند خریداری کند.

بن‌سلمان به زودی مالک باشگاه نیوکاسل می‌شود/ مخالفت گروه‌های حقوق بشری با حضور بن‌سلمان در فوتبال انگلیس/ لیگ جزیره نیازی به دیکتاتور ندارد/ چند ایرانی در فوتبال اروپا باشگاه‌داری می‌کنند؟
کد خبر: 400539
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ولیعهد سعودی گویا علاقه زیادی به فوتبال دارد و با تمام وجودش تلاش می‌کند تا مالک یکی از باشگاه‌های بزرگ فوتبال شود. این اتفاق شاید خیلی زود رخ دهد و این شاهزاده عربستانی، مالک باشگاه نیوکاسل انگلیس شود. او برای رسیدن به این هدف می‌خواهد نزدیک به 300 میلیون پوند هزینه کند و گویا مایک اشلی، مالک باشگاه نیوکاسل، هم با این پیشنهاد موافقت کرده است. هر چند این موضوع با مخالفت برخی از گروه‌های فعال حقوق بشر مواجه شده است ( بیشتر بخوانیم ).

بن سلمان

لیگ برتر نیازی به دیکتاتور ندارد

گروه‌های فعال حقوق بشری در انگلیس اعلام کرده‌اند بن‌سلمان متهم اصلی حمله عربستان سعودی به یمن است که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشردوستانه در جهان را به وجود آورده است. نام او همچنین با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، نیز پیوند خورده است.

اندرو اسمیت، سخنگوی کمپین مبارزه با تجارت اسلحه، از مدیران باشگاه نیوکاسل خواسته تا پیشنهاد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، را رد کنند ( بیشتر بخوانیم ).

این فعال حقوق بشر گفت: «بن‌سلمان با خرید باشگاه نیوکاسل از آن برای رسیدن به اهدافش استفاده خواهد کرد. آن زمان باشگاه نیوکاسل تبدیل به وسیله‌ای تبلیغاتی، برای یکی از بی‌رحم‌ترین و استبدادی‌ترین رژیم‌های جهان می‌شود.»

او در ادامه خطاب به مدیران نیوکاسل گفت: «پیامی که این معامله از خودش ارسال می‌کند تحقیر هزاران قربانی محمد بن‌سلمان در عربستان سعودی و یمن است. آخرین چیزی که لیگ برتر فوتبال جزیره به آن نیاز دارد دخالت یک دیکتاتور سعودی است.»

نیوکاسل

موافقت لیگ برتر با فروش نیوکاسل به بن‌سلمان

هر چند مدافعان حقوق بشر در تلاش‌اند جلوی این واگذاری را بگیرند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیران لیگ برتر انگلیس مخالفتی با این واگذاری ندارند و به احتمال خیلی زیاد بن‌سلمان، مالک جدید باشگاه نیوکاسل انگلیس خواهد شد.

نیوکاسل

تلاش بن‌سلمان برای خرید منچستر

اما نیوکاسل اولین تلاش ولیعهد عربستان برای حضور در دنیای فوتبال نیست. او ابتدا سعی کرد تا سهام باشگاه منچستریونایتد را خریداری کند و برای رسیدن به این هدف پیشنهادی 3.5 میلیارد پوندی به سران باشگاه منچستر ارائه کرد، اتفاقی که در عمل رخ نداد و بن‌سلمان هم عطای رسیدن به باشگاه منچستر را به لقایش بخشید ( بیشتر بخوانیم ).

بن سلمان

حضور شاهزاده‌های اماراتی و قطری در فوتبال اروپا

اما محمد بن‌سلمان، اولین فرد از دنیای عرب نیست که به دنبال ورود به دنیای فوتبال است. پیش از او شاهزاده‌های اماراتی و قطری، با پشتوانه میلیاردها دلار پولی که از طریق فروش نفت به دست آورده‌اند، وارد دنیای فوتبال شده‎‌اند. ناصر الخلیفی، مالک قطری باشگاه پاری‌سن‌ ژرمن، هر چند شاهزاده نیست اما یک تاجر موفق در دنیا به شمار می‌رود. خلیفی با حضورش در پی‌اس‌جی این باشگاه را به درآمدزایی رسانده و حالا تعداد زیادی از ستاره‌های فوتبال جهان در این تیم بازی می‌کنند.

الخلیفی

بعد از موفقیت خلیفی در فوتبال اروپا، شاهزاده‌های اماراتی و قطری علاقه‌مند به حضور در فوتبال اروپا شدند. منصور بن‌زاید آل‌نهیان، شاهزاده اماراتی، با خرید سهام باشگاه منچسترسیتی، تلاش کرد تا نامش را در فوتبال اروپا روی زبان‌های بیندازد، اتفاقی که در نهایت رخ داد و منصور بن‌زاید، با صرف هزینه‌های گزاف توانست سیتی را به جمع مدعیان فوتبال انگلیس برساند.

مالک سیتی

احمد آل ثانی قطری هم دیگر شاهزاده‌ای است که با خرید باشگاه مالاگای اسپانیا، تلاش کرد تا شانسش را در فوتبال اروپا امتحان کند. هر چند او مانند مالکان باشگاه منچسترسیتی و پاری‌سن ژرمن در جذب ستاره‌های سرشناس فوتبال موفق نبوده است.

ترکی آل الشیخ، رئیس سابق شورای ورزش عربستان، یکی دیگر از شاهزاده‌های سعودی است که تلاش کرده تا با خرید سهام باشگاه آمیان فرانسه، تیمی که سامان قدوس در آن بازی می‌کند، وارد چرخه اقتصادی فوتبال شود. هر چند او هم موفق به انجام این کار نشده است.

سرمایه‌داران ایرانی در فوتبال اروپا

فوتبال بخشی جدانشدنی از فرهنگ مردم ایران است و همین موضوع باعث شده تا برخی از سرمایه‌داران ایرانی هم علاقه‌مند به حضور در فوتبال اروپا شوند.

اردوان فرهاد مشیری، مهم‌ترین تاجر ایرانی است که سال‌هاست در فوتبال انگلیس حضور دارد. مشیری، در سال 2007 میلادی، بخشی از سهام باشگاه آرسنال را خریداری کرد، اما هرگز نتوانست میزان سهمش در این باشگاه را به بیشتر از 30 درصد برساند. همین موضوع باعث شد تا او در سال 2016 میلادی، پس از واگذار کردن سهامش به علیشر عثمانوف، 49.9 درصد سهام باشگاه اورتون را خریداری کند. او حالا مالک اصلی باشگاه اورتون است ( بیشتر بخوانیم ).

مشیری مالک اورتون

به غیر از مشیری، باید به مهدی بیات، مالک باشگاه شارلوآ بلژیک، هم اشاره کرد. او فردی ثروتمند در بلژیک است و به همین خاطر توانست مالکیت این باشگاه را به دست بیاورد. حالا شارلوآ، یکی از مهم‌ترین مقاصد بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا شده است.

بیات شارلوا

خرید‌هایی که در حد حرف باقی ماندند

همین چند سال پیش بود که یک نشریه فرانسوی اعلام کرد یک فرد ناشناس ایرانی، علاقه‌مند به خرید باشگاه مارسی است. مارسی یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال فرانسه است و بی‌شک خرید سهام این باشگاه کار آسانی نخواهد بود و نیاز به سرمایه فراوان دارد. هر چند فروش سهام باشگاه مارسی عملی نشد و هویت آن فرد ناشناس هم نامعلوم باقی ماند.

حسین هدایتی یکی دیگر از ایرانی‌هایی بود که تلاش کرد تا راهی فوتبال اروپا شود. او علاقه زیادی به باشگاه پرسپولیس داشت و تلاش‌هایی برای خرید این باشگاه انجام داد، اما هرگز موفق به این کار نشد. هدایتی بعد از عدم موفقیت در خرید پرسپولیس، برای خرید سهام باشگاه ختافه با مدیران این باشگاه وارد مذاکره شد. هرچ ند در این کار هم موفقیت چندانی کسب نکرد.

هدایتی

یک ایرانی به دنبال خرید نیوکاسل

هرچند ولیعهد عربستان را باید مالک جدید باشگاه نیوکاسل انگلیس دانست، اما این باشگاه، یک مشتری دیگر هم داشت و آن هم، سیروس محجوب، یکی دیگر از سرمایه‌داران ایرانی بود. محجوب که به واسطه حضورش در باشگاه ملوان در بین اهالی فوتبال شناخته می‌شود، زمانی خواستار خرید باشگاه نیوکاسل بود. این اتفاق البته در عمل رخ نداد و در حد شایعه باقی ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها