گزارش «اعتمادآنلاین» از دعوای جدید پیشکسوتان سرخابی‌های پایتخت:

کدام تیم بیشتر جام دارد؟/ پیشکسوتانی که نقش هواداران نوجوان را بازی می‌کنند

شاید بهتر باشد پیشکسوتان دو تیم پرسپولیس و استقلال، به جای پرداختن به موضوعاتی این‌چنینی، به فکر پیشرفت فوتبال ایران باشند. آنها می‌توانند با پرورش استعدادهای فوتبال، به تیم‌های محبوب خودشان کمک کنند و آینده آنها را تضمین کنند، آینده‌ای که می‌تواند با قهرمانی‌های مجدد پرافتخارتر شود.

کدام تیم بیشتر جام دارد؟/ پیشکسوتانی که نقش هواداران نوجوان را بازی می‌کنند
کد خبر: 400681
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دعوای جالبی بین پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال به راه افتاده؛ کدام تیم بیشتر جام دارد؟ آنها تلاش دارند تا به بازیکنان رقیب ثابت کنند تیم خودشان بیشترین جام را کسب کرده است. حالا پای هواداران هم به این دعوا باز شده و کانال‌های هوادارای هم سعی می‌کنند از بازیکنان قدیمی تیم‌شان عقب نمانند. اما چرا بازیکنانی که برخی از آنها دهه ششم و هفتم زندگی خودشان را پشت سر می‌گذارند، چنین مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند و شأن خودشان را در حد یک هوادار نوجوان پایین می‌آورند؟

دربی

ساواکی یا توده‌ای؛ مساله این است

همین چند روز پیش بود که پیشکسوتان این 2 باشگاه تلاش داشتند تا بازیکنان تیم رقیب را ساواکی و توده‌ای معرفی کنند و برای اثبات آن هم حاضر شدند حرمت یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران را، که امروز در قید حیات نیست، بشکنند. نکته ناراحت‌کننده این ماجرا هم آنجا بود که هیچ‌کدام از آن افرادی که این صحبت‌ها را مطرح کردند، حاضر به عذرخواهی نشدند ( بیشتر بخوانیم ).

ماجرا از آنجا آغاز شد که یک برنامه ورزشی، مستندی پخش کرد که باعث ناراحتی هواداران باشگاه استقلال شد. سازندگان این مستند بدون تحقیق درست درباره تاریخ باشگاه استقلال، موضوعاتی را مطرح کردند که برخی از آنها اصلاً صحت نداشت و به نوعی گاف رسانه‌ای بود. گوینده در بخشی از این مستند درباره پرویز خسروانی، موسس باشگاه استقلال (تاج)، می‌گوید: «موفقیت‌های سرخ‌پوش‌ها، دشمن‌های زیادی برایشان ساخته بود، دشمن‌هایی مثل سرهنگ پرویز خسروانی. دشمنی که به بهانه عدم وجود زیرساخت‌های فوتبال در ایران و در اعتراضی تند به آتابای، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، عبدِه را از باشگاه‌داری منصرف کرد.»

این لحن تند و جانبدارانه باعث خشم بازیکنان و هواداران استقلال شد. فرهاد مجیدی، مربی استقلال، در واکنش به این مستند نوشت: «متأسفانه یکی از سختی‌های دوران قرنطینه تماشای برنامه نوروز فوتبالی است. بی‌دقت، نابلد و دارای مجریان آماتور، اگر در مورد قدمت استقلال و تاریخ باشگاه استقلال چیزی نمی‌دانید، هیچ ضرورتی ندارد که درباره‌اش بنویسید و برنامه بسازید. چیزی که پخش شد بسیار بی‌ارزش، بدون سند و همراه با جهالت و نادانستگی بود و البته اهانت به تاریخ پرافتخار یک باشگاه بزرگ و مردمی؛ گرچه طبق معمول خطا‌ها همیشه درباره استقلال رخ می‌دهد. تصحیح و پوزش، حداقل توقعی است که انتظارش را داریم.»

فرهاد مجیدی

همین موضوع باعث شد تا حسن روشن، بازیکن قدیمی استقلال، در مصاحبه‌ای اعلام کند برخی از بازیکنان پرسپولیس، قبل از انقلاب عضو ساواک بودند. خیلی طول نکشید که علی جباری، دیگر پیشکسوت استقلال، هم در مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرد تا آغازی باشد بر دعوایی که آخرش هم معلوم نشد چه سودی برای فوتبال ایران و پرسپولیس و استقلال داشت. بعد از آن بود که برخی بازیکنان پرسپولیس، استقلالی‌ها را متهم به توده‌ای بودن کردند تا جوابی باشد بر مصاحبه‌های جنجالی بازیکنان قدیمی این باشگاه. هر چند این دعوای بی‌سرانجام تنها باعث ناراحتی خانواده مرحوم همایون بهزادی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، شد ( بیشتر بخوانیم ).

همایون بهزادی

وزیر پرسپولیس است یا استقلالی؟

قبل از دعوای ساواکی و یا توده‌ای بودن بازیکنان این دو تیم، ماجرای پرسپولیسی یا استقلالی بودن وزیر ورزش مطرح بود. البته این دعوا همچنان ادامه دارد و هواداران 2 باشگاه، سال‌هاست وزیر ورزش را متهم به جانبداری از تیم رقیب می‌کنند. اما ورود پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال به این ماجرا غیرقابل توجیه است. علی جباری یکی از همان پیشکسوتانی است که وزیر ورزش و جوانان را پرسپولیسی می‌داند.

علی جباری، در آبان‌ماه 1397، در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها درباره علاقه وزیر ورزش به پرسپولیس گفت: «شرایط استقلال بد نیست، اما تا زمانی که این وزیر باشد این استقلال درست نمی‌شود. همه بسیج شده‌اند تا تیم استقلال را نابود کنند. این پروسه از گودرزی شروع شد و اکنون به سلطانی‌فر رسیده است. نمی‌دانم چرا وی مدام سرپرست باشگاه را عوض می‌کند. وزیر خودش را در فینال لیگ قهرمانان آسیا نشان داد. یک طوری بازیکنان پرسپولیس را بغل می‌کرد که گویا وی مدیرعامل این تیم است. اگر به داد استقلال نرسند شرایط استقلال از این هم بدتر خواهد شد. من فکر می‌کنم وزیر بیشتر از هواداران پرسپولیس از قهرمان نشدن این تیم ناراحت بود. آن هم فکر می‌کنم به خاطر این بود که خیلی زحمت کشیدند اما تیم قهرمان نشد.» ( بیشتر بخوانیم )

علی جباری، پیشکسوت استقلال

البته این پایانی بر مصاحبه‌های پرتعداد جباری علیه وزیر ورزش نبود. او در مردادماه سال 1398 هم در مصاحبه با یکی دیگر از خبرگزاری‌ها دوباره ادعای پرسپولیسی بودن وزیر را مطرح کرد و گفت: «یک واقعیت مهم در رابطه با فوتبال ایران این است که متأسفانه آقای سلطانی‌فر و معاونانش همیشه طرفدار پرسپولیس بوده‌اند. این مساله‌ای است که طی این مدت من به وضوح شاهد آن بوده‌ام و اتفاقات فراوانی پیرامون آن دیده‌ام.»

جباری در اسفندماه 1398 هم دوباره این صحبت‌ها را مطرح کرده و وزیر ورزش را پرسپولیس خطاب و اعلام کرد وزارتخانه تلاش دارد تا استقلال را به نابودی بکشاند ( بیشتر بخوانیم ).

برخی دیگر از پیشکسوتان باشگاه استقلال هم با استناد به همین حرف‌ها تلاش کردند تا مشکلات این سال‌های استقلال را به گردن وزیر ورزش بیندازند. هرچند این افراد هرگز مدرکی برای اثبات این مدعا ارائه نداده‌اند و تنها باعث شده‌اند هواداران استقلال نسبت به وزیر ورزش و جوانان، جبهه‌گیری کنند و با کوچک‌ترین مشکلی که در این باشگاه به وجود می‌آید، مقابل وزارت ورزش و ساختمان باشگاه استقلال، تجمع کنند و علیه وزیر شعار بدهند.

بازیکنان قدیمی استقلال

مهندسی لیگ برتر!

شایعه پرسپولیسی بودن وزیر ورزش آغازی بود بر اتهام مهندسی لیگ برتر. بعد از صدرنشینی پرسپولیس در لیگ نوزدهم، برخی از مدیران و پیشکسوتان باشگاه‌های لیگ برتری تلاش کردند تا وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال را متهم به مهندسی لیگ برتر کنند. آنها معتقد بودند وزارتخانه و فدراسیون فوتبال، به دنبال قهرمانی مجدد پرسپولیس در لیگ برتر هستند. بعد از مصاحبه‌های جنجالی محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور، فرهاد حمیداوی، مالک شهرخودرو و مسعود تابش، مدیرعامل وقت باشگاه سپاهان، مبنی بر مهندسی لیگ برتر، بازیکنان تیم‌ها هم وارد این بازی شدند. احسان حاج‌صفی، کاپیتان تراکتور، شاید اولین بازیکنی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «تلاش‌هایی برای قهرمان کردن یک تیم خاص صورت گرفته است. پیشنهاد می‌کنم ابتدای فصل یک جام برای آن تیم خاص در نظر بگیرند و یک جام هم برای سایر تیم‌ها آماده کنند تا تکلیف همه تیم‌های لیگ برتر روشن شود.» ( بیشتر بخوانیم )

حاج صفی

سیدمهدی سیدصالحی، بازیکن پیشین استقلال و پرسپولیس، درباره مهندسی نتایج به نفع باشگاه پرسپولیس نیز گفت: «هر دو تیم استقلال و پرسپولیس برای وزارت ورزش است، اما برای پرسپولیس یک‌شبه مدیرعامل انتخاب می‌شود، ولی استقلال چند ماه بدون مدیرعامل است. خب، هواداران استقلال حق دارند ناراحت شوند از این اتفاقات!»

این‌گونه صحبت‌ها باعث شده تا برخی از سایت‌های هوادارای هم به خودشان اجازه دهند خیلی راحت لیگ برتر فوتبال ایران را زیر سوال ببرند و مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را متهم به مهندسی لیگ، به نفع یک تیم خاص کنند.

هرچند در این زمینه خیلی از بازیکنان قدیمی استقلال ادعای مهندسی لیگ برتر را رد کردند و قهرمانی‌های پرسپولیس در سال‌های اخیر و صدرنشینی این تیم در لیگ نوزدهم را به دلیل تلاش بازیکنان و کادر فنی این تیم دانستند.

قهرمانی پرسپولیس

ما بیشتر از شما جام داریم!

با پایان یافتن ماجرای مهندسی لیگ برتر و دعوای ساواکی بودن و یا نبودن بازیکنان سرخابی، حالا پیشکسوتان این 2 باشگاه سعی دارند تا قهرمانی‌های خودشان را به رخ یکدیگر بکشند. اما این چالش جدید چگونه آغاز شد؟ بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی لیگ برتر، سازمان لیگ با یک سوال مهم روبه‌رو شد. اگر به دلیل ویروس کرونا مجبور به لغو کامل لیگ نوزدهم باشد، آیا باید قهرمانی برای لیگ معرفی شود یا خیر؟ این موضوع باعث بروز حواشی زیادی شد. مدیران و بازیکنان پرسپولیس اعلام کردند به دلیل اختلاف 10 امتیازی پرسپولیس با رقبا در لیگ و همچنین صدرنشینی در نیم‌فصل، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، باید این تیم را قهرمان لیگ نوزدهم اعلام کند، موضوعی که با مخالفت استقلال، سپاهان، تراکتور و شهرخودرو مواجه شد. آنها اعلام کرده‌اند فدراسیون حق ندارد پرسپولیس را به عنوان قهرمان لیگ برتر معرفی کند ( بیشتر بخوانیم ).

در این بین برخی از پیشکسوتان استقلال با اشاره به قهرمانی پرسپولیس در سوپرجام فوتبال ایران با رأی فیفا، اعلام کرده‌اند پرسپولیسی‌ها عادت کرده‌اند بدون اینکه بازی کنند جام بگیرند. همین موضوع باعث بروز دعوای جدید شده است. امیرحسین صادقی یکی از بازیکنانی بود که جرقه این دعوای جدید را زد. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «پرسپولیسی‌ها که ادعا می‌کنند در این 2، سه ساله جام گرفته‌اند باید به همان اندازه شخصیت قهرمانی‌شان را هم نشان بدهند! باید ثابت کنند سلامتی انسان بیشتر از گرفتن جام و فوتبال برایشان ارزشمند است، ولی وقتی چنین تفکری در وجودشان نیست باید گفت اگر آنها تا این اندازه دنبال جام می‌گردند خودشان را اذیت نکنند. ما در انباری باشگاه‌مان جام زیاد داریم. این‌قدر که نشده همه را در ویترین باشگاه جای بدهیم. اگر خیلی عشق جام هستند می‌توانیم تعدادی از آنها را در اختیارشان قرار دهیم تا آنهایی که آرزو دارند جام‌های بزرگ آسیایی داشته باشند و می‌روند کنار همان جام‌ها عکس یادگاری می‌گیرند و دست‌شان را به آن می‌زنند برای مدتی کنار جام‌های استقلال احساس بزرگی کنند. البته به صورت امانی!»

جام های باشگاه استقلال

بعد از آن بود که بازیکنان قدیمی پرسپولیس سعی کردند تا پاسخ مدافع پیشین استقلال را بدهند. ضیا عربشاهی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، یکی از همان افراد بود. او در جواب صادقی گفت: «این همه تورنمنت و مسابقه در طول تاریخ برگزار شده که هم استقلال در آن حضور داشت هم پرسپولیس. شما ببینید چقدر جام به پرسپولیس رسید. خودم 13 سال در پرسپولیس بودم و 12 جام دارم که حدود 5 سال آن، پشت سر هم قهرمان شدیم. اگر قرار بر مقایسه است باید موزه درست کنند و تمام جام‌های استقلال و پرسپولیس را در آن بگذارند تا مشخص شود چه تیمی بیشتر جام گرفته است. تا وقتی موزه در میان نباشد، نمی‌توان در مورد مقایسه جام‌ها حرف زد. تازه آن زمان مشخص می‌شود استقلال باید جام‌های پرسپولیس را بشمارد یا ما باید این کار را کنیم.»

جام های پرسپولیس

بدهی 2 میلیارد دلاری سرخابی‌ها

درست در روزهایی که پیشکسوتان این 2 باشگاه، برای یکدیگر کری‌خوانی می‌کنند، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان درباره بدهی سرخابی‌های پایتخت در فیفا گفت: «مبالغ ادعایی مطروحه علیه هر کدام از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در فیفا و دادگاه ورزش در مجموع کمتر از 2 میلیون دلار است که در حال رسیدگی است و احکام قطعی هنوز صادر نشده است.» این رقم سرسام‌آور در آخر باید از جیب مردم پرداخت شود. شاید بازیکنان قدیمی این 2 تیم به جای پراختن به مسائل فرعی و کری‌خوانی برای یکدیگر، باید فکری به حال وضعیت مدیریتی پرسپولیس و استقلال کنند. آنها باید به این سوال پاسخ دهند که این دعواها چقدر به پیشرفت این 2 تیم کمک کرده است؟ آیا تعداد جام‌های این دو تیم باعث کم شدن میزان بدهی‌های آنها شده است؟ ( بیشتر بخوانیم )

شاید بهتر باشد پیشکسوتان این 2 تیم، به جای پرداختن به موضوعات این‌چنینی، به فکر پیشرفت فوتبال ایران باشند. آنها می‌توانند با پرورش استعدادهای فوتبال، به تیم‌های محبوب خودشان کمک کنند و آینده آنها را تضمین کنند، آینده‌ای که می‌تواند با قهرمانی‌های مجدد پرافتخارتر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها