کد خبر: 400763
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۰۹:۴۱:۱۳
| |

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک مرکزی توان واقعی کردن نرخ ارز را دارد/ ریشه اصلی آثار تورمی تغییرات نرخ ارز است

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است بانک مرکزی توان صد در صدی برای ساماندهی ارزی را دارد.

بانک مرکزی توان واقعی کردن نرخ ارز را دارد/ ریشه اصلی آثار تورمی تغییرات نرخ ارز است
کد خبر: 400763
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۰۹:۴۱:۱۳

اعتمادآنلاین| محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه در ماه های اخیر بسیاری از قیمت ها متاثر از نوسانات ارزی بوده است، افزود: ریشه اصلی آثار تورمی به جز حجم نقدینگی در اقتصاد بازارهای موازی سفته بازی و امثالهم موضوع تغییرات نرخ ارز است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تورم در اقتصاد را بخواهیم به چند دسته تقسیم کنیم بیشترین عامل تاثیر گذار در سال های اخیر در نرخ تورم تغییرات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آنچه در هفته های اخیر در بازار ارز مشاهده شده در ارتباط با پیش بینی‌های افزایش در ماه های قبل بوده است، گفت: گزارش سال 98 کشور حاکی از آن است که علیرغم تحریم ها و مشکلات در این حوزه در ارتباط با بحث محدودیت های صادراتی و محدودیت های نقل و انتقال وجوه و غیره خوشبختانه ایران توانست با همت و تلاشی که مجموعه ارکان دولت، نظام و غیره داشته اند نوسانات قیمت را مدیریت کرده و اکنون تراز تجاری ما به تعادل نسبی نزدیک شده است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه میزان واردات و صادرات ما در حدود 40 میلیارد دلار بسته شده است، تصریح کرد: این نشان می دهد که امکان مدیریت منابع ارزی در کشور علیرغم همه سختی ها و فشار هایی که از سال 96 به اقتصاد ایران وارد شد و در سال 97 نیز به شدت افزایش پیدا کرد و در 98 به اوج خود رسید وجود دارد.

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که کماکان ایران توانسته بر اساس نیازهای خود 40 میلیارد دلار واردات انجام دهد و معادل همین نیز تقریبا صادرات نفتی و غیر نفتی داشته باشد که در نتیجه آن مدیریت کشور ممکن شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود که مدیریت تراز تجاری کشور به این شکل ادامه داشته باشد، گفت: از این رو پیش بینی ما این نیست که تغییرات نرخ ارز باید متاثر از پیش بینی تراز تجاری سال جدید باشد.

پور ابراهیمی ادامه داد: آنچه بازار را دچار التهاب کرده اثرات ناشی از تغییرات نرخ ارز بوده که در طول هفته های اخیر قطعا با مدیریت بانک مرکزی امکان کاهش نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تراز تجاری و امکان تهیه منابع ارزی برای نیازهای کشور علیرغم همه مسائل و سختی های که در سال 98 وجود داشت در سال جاری راحت تر خواهد بود، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون ظرفیت های داخلی در حال تقویت بودت از این رو می تواند در تامین نیازها کمک کنده باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین افزایش نرخ ارز به علت شرایطی است که ما در اقتصاد در نتیجه شیوع کرونا و در نتیجه رکود داشته ایم.

وی با بیان اینکه علی رغم همه این مشکلات امکان مدیریت توسط بانک مرکزی برای سال جاری جهت رسیدن به نرخ واقعی ارز وجود دارد، گفت: ما به توان بانک مرکزی برای سامان های ارز و همچنین برای اینکه بتواند نرخ ارز را در یک دامنه تقریبی منطقی ثابت کند امیدواریم.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها