کد خبر: 400817
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۱۲:۱۵:۰۰
| |

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه:

حضور نیروهای آمریکایی در منطقه باعث ناامنی است/ روند آستانه مختل نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست رسانه‌ای هفتگی خود که از طریق فضای مجازی انجام شد، به بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مختلف پرداخت و به سوال خبرنگاران پیرامون مسائل سیاست خارجی ایران پاسخ گفت.

حضور نیروهای آمریکایی در منطقه باعث ناامنی است/ روند آستانه مختل نشده است
کد خبر: 400817
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۱۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست رسانه‌ای گفت: ظریف امروز به سوریه سفر کرده است و قرار است با مقامات ارشد این کشور از جمله آقای بشار اسد رایزنی کند.

موسوی گفت: موضوع تحولات افغانستان و یمن در دستور کار جدی وزارت امورخارجه قرار دارد و در این ارتباط آقای ظریف رایزنی ها و تماس هایی داشته اند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که روند آستانه هنوز به عنوان مهمترین روند سیاسی ممکن برای حل بحران سوریه است گفت: نشست سران آستانه که قرار بود در تهران برگزار شود به به دلایل مسائل بهداشتی و کرونایی به تعویق افتاد ولی این به آن معنا نیست که رایزنی ها و گفتگوهای ما در این زمینه مختل شده باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه سخنان خود با اشاره به تنش‌آفرینی اخیر نظامیان آمریکایی در خلیج فارس، حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را نامشروع و باعث ناامنی منطقه عنوان کرد و گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم نیروهای آمریکایی مانع گشت‌زنی قانونی و عادی نیروهای ما در منطقه شده بودند و این باعث شد که نیروهای ما واکنش دهند و هشدارهای لازم را بدهند.

موسوی درباره اوضاع در عراق هم گفت: موضوع انتخاب نخست‌وزیر عراق و روند سیاسی در این کشور مسئله داخلی است و ملت و دولت عراق خود باید در این زمینه تصمیم گیری کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر پیشنهادی عراق قرار است به زودی کابینه خود را معرفی کند و آیا در زمینه انتخاب نخست‌وزیر و تعیین لیست کابینه عراق با ایران مشورتی شده است، خاطرنشان کرد: انتخاب نخست‌وزیر و روند سیاسی در عراق مسئله داخلی این کشور است، عراق کشور دوست و همسایه ماست، آنها دولت و ملت بالغی هستند و خودشان برای شرایط سیاسی و آینده‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران با توجه به دوستانی که در عراق دارد اگر از ما درخواست شود مشورت‌های لازم را ارائه می‌دهیم. درخصوص انتخاب نخست‌وزیر و اعضای کابینه عراق مشورتی با ایران نمی‌شود و ما هم علاقه‌ای برای دخالت در امور عراق نداریم چرا که معتقد هستیم دولت و ملت عراق بالغ و رشید هستند و خودشان می‌توانند برای آینده‌شان تصمیم گیری کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها