علی ربیعی سخنگوی دولت:

غربالگری در ایران از مرز 72 میلیون نفر گذشت/ اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم

سخنگوی دولت گفت: ما به دنبال این هستیم که هم تحریم‌ها را به عقب برانیم و هم جامعه را در برابر همه اشکال بیماری و از جمله کرونا محفوظ و سالم نگاه داریم.

غربالگری در ایران از مرز 72 میلیون نفر گذشت/ اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم
کد خبر: 400836
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ۱۳:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی در جلسه خبری هفتگی با تبریک هفته سلامت به کادر پزشکی و بهداشتی کشور، اظهار کرد: هفته سلامت را به خانواده بزرگ تامین سلامت کشور، به کادر درمانی که در حوزه سلامت جان و روان فعالیت دارند تبریک می‌گویم. برای ما این هفته معنایی دیگر دارد. ما هیچ سالی مثل امسال درکی چنین غنی از سلامت نداشتیم. جامعه ما توامان به سلامت تن و روان نیاز دارد.

وی افزود: این دو در کنار یکدیگر عامل پویایی، نشاط و پیشرفت جامعه هستند. در نگاه دولت، سلامت چیزی بیش از نبود بیماری است. سلامت و کرامت، سلامت و عدالت و سلامت و کیفیت زندگی، مفاهیمی بهم پیوسته اند که در کنار هم معنا دارند.


ربیعی با بیان اینکه ما در این روزها حماسه بزرگ سلامت را تجربه می کنیم، تاکید کرد: این بار قهرمانان و حماسه سازان از عرصه‌ای متفاوت، از کف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، از عرصه پزشکی، پرستاری و بهیاری تا کارگران شریفی که در بخش خدمات حوزه سلامت مشغول به کار هستند، برخاسته‌اند.

سخنگوی دولت ادامه داد امروز دولت با مسئله سلامت انسانها در همه ابعاد آن روبرو است. دولت هم باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیرمستقیم کرونا از جمله فقر و بیکاری و رکود مبارزه کند و این در حالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت تر و پیچیده تر کرده است.


ربیعی تصریح کرد: امروز در دنیا هیچ جامعه کرونا زده ای را نداریم که با چنین شرایط ظالمانه و غیرانسانی روبرو شده باشد. بنابراین اتخاذ سیاست فاصله گذاری فیزیکی هوشمند، راه حلی برای پاسخگویی به این معضل جهانی چندجانبه بوده است که ضمن پاسداری از سلامت جان و روان جامعه، مانع از به خطر افتادن سایر شئونات زندگی و زیست اجتماعی شود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم دولت تحریم‌زدا و سلامت محور بود که طرح تحول سلامت را بنیاد گذاشت، یادآور شد: در دولت دوازدهم نیز مبارزه با کرونا، محور اصلی قرار گرفته و به تعبیری این دولت، دولت سلامت محور شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: حتی تلاشها و مبارزات بی وقفه دولت برای رفع تحریم‌ها هم در راستای حفظ سلامت معیشت و اقتصاد کشور است. به این معنا این دولت به دنبال این است که هم تحریم‌ها را به عقب براند و هم جامعه را در برابر همه اشکال بیماری و از جمله کرونا محفوظ و سالم نگاه دارد.

ربیعی افزود: مایلم به استحضار ملت ایران برسانم که این دولت همزمان با مبارزه و تلاش برای رفع تحریم‌ها و به‌رغم همه دشواری‌های پیش گفته دست روی دست نگذاشته و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی توانست در کمترین زمان ممکن نیازمندی‌های مردم در حوزه سلامت را برطرف کند.

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش تولیدات ماسک از 400 هزارعدد، امروز به 4 میلیون تولید صنعتی در روز تأکید کرد: از نظر تولیدات مواد بهداشتی و ضدعفونی علاوه بر تامین مصرف داخلی به مرحله صادرات نیز رسیده‌ایم. امروز فروشگاههای ما در سراسر کشور کلیه اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم را عرضه می‌کنند.


ربیعی افزود: حوزه دانش بنیان ما، اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی در بخش سلامت انجام داده است، از جمله ساخت ونتیلاتور و کیت‌های تشخیص بیماری کووید-19 که پس از تامین نیازهای داخل، امکان صادرات آن از هم اینک موجود است. مطابق آخرین آمار اعلام شده در ستاد ملی ودولت هم در ابتلا و هم در فوت روندها کاهشی هستند.

سخنگوی دولت یادآور شد: غربالگری ما از مرز 72 میلیون نفر گذشت و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند و رسیدن به افراد در تماس با مبتلایان شده ایم. لازم است یادآور شوم که ما اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم. در این دوره ناگزیر از زندگی همراه با فاصله گذاری و رعایت پروتکل هستیم.

ربیعی تاکید کرد: مجددا به همه ایرانیان توصیه می‌کنم از اپلیکیشن ماسک استفاده کنند. این اپ مورد حمایت دولت بوده و به فاصله‌گذاری هوشمند کمک می‌کند.

وی ادامه داد: از همین فرصت استفاده می کنم و پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را به همه مومنین تبریک عرض می کنم. ماه رمضان برای ما ماه برکت و رحمت و مغفرت بوده است. از خداوند متعال خواستارم به برکت این ماه بر این ویروس و بیماری که گریبانگیر جامعه ما و بشریت شده پیروز شویم. همانگونه که مقام معظم رهبری مطرح کردند در این ماه مبارک بسیار پسندیده است که همه ما و ملت شریف ایران در پویش خیر جمعی شرکت کنند و دست یاری به سمت اقشار نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا دراز کنند.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند پویش حسنی را باید به یک جنبش اجتماعی تبدیل کنیم تا افرادی که دچار تنگ‌دستی شده‌اند روزگار بگذرانند.

وی همچنین درباره اثر تحریم‌ها روی کمک‌های بشردوستانه گفت: اخیرا مشاهده کردم رئیس‌جمهور آمریکا موضعی در این خصوص گرفته که این مساله را به یک خط عملیات روانی تبدیل می‌کند. پول‌های ما را آزاد نمی‌کنند و می‌گویند ما جاهای دیگر خرج می‌کنیم. ما خواهیم گفت پولی که از صندوق بین‌المللی پول گرفتیم کجا خرج شده است. امروز همه ایرانیان درک می‌کنند اگر یک شهروند ایرانی بخواهد صادرات دارو انجام دهد با مشکل روبه‌رو می‌شود.

ربیعی افزود: از نقل و انتقالات بانکی محروم هستیم، آن‌هایی که با وجود این شواهد ترحیم‌ها را انکار می‌کنند بگویند چرا واردات دارو برای ما مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: تعجب می‌کنم از برخی از ایرانیان که با شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران همسو می‌شوند! صاحبان این شبکه که تکلیفشان معلوم است اما چرا عده‌ای همراهی می‌کنند؟ مشخص است آنچه این شبکه‌ها انجام می‌دهد، برای چیست؟

سخنگوی دولت درباره تناقض‌ها میان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آغاز فعالیت اجتماعی مردم گفت: ما نباید این را تعارض ببینیم یک سیاست یک استراتژی است که باید دو سمت داشته باشد. ما می‌گویم افرادی که باید در خانه بمانند اما حفظ اشتغال و جلوگیری از بیکاری سیاست ماست والا در طولانی مدت بیکاری جامعه تحمل‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم یک استراتژی واحد را جلو ببریم؛ ما هم باید جان مردم را حفظ کنیم هم اشتغال را، امروز بخش‌ بزرگی از مردم در خانه‌هایشان هستند. اگر سیاست حفظ جان و اشتغال را جلو نبریم بعدها با یک جامعه بحران‌زده رو به رو خواهیم بود.

وی درباره نحوه هزینه‌کرد یک میلیون یورو از محل صندوق دخیره ارزی گفت: ابتدا ما این پول را به ارز نیمایی تبدیل خواهیم کرد. سپس 12 میلیارد تومان برای وزارت بهداشت با اولویت تولید دارو و واردات آن هزینه خواهد شد و تجهیز تخت‌های آی سی یو صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در همین راستا ادامه داد: هر مقدار باقی بماند به صندوق بیمه بیکاری خواهیم ریخت تا کسانی که از کرونا بیکار شدند، از آن استفاده کنند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سفر ظریف، وزیر امور خارجه به سوریه گفت: سفر آقای ظریف به سوریه برای ادامه رایزنی و صلح است، واقعا مردم نمی‌توانند هم جنگ را تحمل کنند هم بیماری و تحریم را، بارها گفته‌ایم مایل هستیم برای پایان جنگ‌ها کمک کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم سایر کشورهای منطقه و مردم آن کمک کنند؛ چراکه ریشه کن کردن کرونا نیازمند کمک همه‌جانبه کشورهاست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها